לא נדירים המקרים בהם אנו מגיעים למשרד או לביתנו ומישהו חונה לנו בחניה ללא כל התראה מוקדמת או אישור. רבים המקרים בהם בהם שכנים מחליטים לסגור לעצמם חדר בבניין המשותף ולטעון לבעלות עליו. האם כל סיטואציה שכזו הינה הסגת גבול?

 

מהי עבירת הסגת גבול? 

 

הסגת גבול הוא שימוש במקרקעין השייכים לאדם אחר, ללא רשותו. זוהי פגיעה מהותית בקניינו של מחזיק המקרקעין (אשר יכול להיות בעליו אך לא בהכרח) ומתוך הכרה זו, העניק המחוקק אפשרות למחזיק לעשות דין עצמי. אולם, חשוב לציין כי מדובר בהיתר צר יחסית, המוגבל לנסיבות מסוימות, זאת בשל כך כי דין עצמי, נוגד את העיקרון הבסיסי עליו מושתת מערכת המשפט: בעת סכסוך, מחויב האזרח לפנות לערכאות משפטיות, לשם שינוי המצב העובדתי ו/או משפטי והוא אינו יכול לקחת את החוק לידיו ואף לא רצוי.

ומה אומר החוק? סעיף 18 לחוק המקרקעין קובע כי מחזיק המקרקעין, רשאי להשתמש בכוח במידה סבירה, קרי, דין עצמי, באחת משלוש הסיטואציות הבאות ובהן בלבד:

1. מניעת הסגת גבול: אדם המחזיק במקרקעין, רשאי להשתמש בכוח במידה סבירה, בכדי למנוע תרחיש של הסגת גבול בשטחו.

 

2. שלילת שליטה: רשאי המחזיק בקרקע, להשתמש בכוח במידה סבירה גם על מנת למנוע מעשה שיש בו שלילת השליטה של המחזיק בקרקע.

 

3. תפיסת המקרקעין: תפס אדם את המקרקעין שלא כדין, רשאי המחזיק בהם כדין, להוציאו, תוך שימוש בכוח סביר וזאת תוך 30 יום מיום התפיסה.

 

נקודות חשובות שרצוי להבהיר 

על מנת להבין לעומקה את הסמכות לבצע דין עצמי במקרה של הסגת גבול, חשוב להבין מספר נקודות:

זהות המחזיק בעיני החוק

 

סעיף 18 מתיר עשיית דין עצמי למחזיק כדין בקרקע. מיהו המחזיק כדין?

 

"מחזיק כדין" הוא מי שיש לו שליטה פיזית במקרקעין. אמנם, המונח חזקה מתייחס לרוב גם לפן המשפטי, אך לצורך עשיית דין עצמי, צמצם המחוקק את הסמכות לביצוע דין עצמי, רק לאדם המחזיק בפועל בקרקע.

 

• מגבלת הזמן

 

כאשר התרחשה הסגת גבול ואדם תפס במקרקעין שלא כדין, המחזיק יכול לפעול נגדו בדין עצמי, אך ורק במשך 30 יום מיום התפיסה. אם לא עשה כל פעולה בפרק זמן זה, הוא לא יוכל להרחיק את הפולש באמצעות דין עצמי, אלא הוא יהיה מחויב לפנות לבית המשפט, לקבל צו פינוי. לכן, אם פלשו לקרקע שלכם, אל תשתהו ופנו באופן מיידי לקבלת ייעוץ משפטי. עורך הדין ילווה אתכם בכל ההליך המשפטי נגד הפולש, לרבות הגשת תביעת פיצויים אם הדבר יידרש.


• הפעלת כוח במידה סבירה

 

במונח זה, מבקש המחוקק למנוע מצב כי ההיתר לעשיית דין עצמי, יוביל למעשי אלימות חמורים והמטרה היא כי המחזיק בקרקע, יפעל בתום לב ובשיקול דעת, בנקיטת דין עצמי. הלכה למעשה לא מומלץ להפעיל אף כוח סביר, אלא לפנות לערכאות משפטיות אשר יעניקו צווים לרשות האכיפה והגביה לפעול להסרת הסגת הגבול. לאור הכח המצומצם אשר המחוקק העניק במצבים אלו, מחזיק המקרקעין כדין מסתכן בעמדה לדין פלילי במידה וימצא על ידי המשטרה כי לא הפעיל כח סביר ובתום לב.

הגשת תביעה נגד הפולש

 

אחד המצבים הנפוצים ביותר של הסגת גבול במקרקעין, הוא מצב שבו שכן בנה תוספת בנייה על שטח שאינו שייך לו, אלא לשכנו. במצב זה, יכול המחזיק בקרקע, השכן אליו פלשו, להגיש תביעה לבית המשפט בעילה של הסגת גבול, לדרוש את הריסת תוספת הבנייה וסילוק יד, לדרוש דמי שימוש ראויים לכל אותה תקופה בה הייתה קיימת התוספת והשכן נהנה ממנה וכיו"ב.

יש לציין כי בשל ערכה המוסרי והכלכלי של זכות הקניין, רואים בתי המשפט בחומרה את הפרתה ולרוב, מעניקים את מלוא הסעדים האפשריים למי שזכות קניינו נפגעה. על מנת למצות את מלוא הזכויות, יש לפנות לייעוץ משפטי מקצועי.

 

לסיכום, מן הדברים לעיל, ניתן להבין כי הסגת גבול היא סוגיה משפטית סבוכה ועל כן, יעשה נכון המחזיק בקרקע, אם יפנה לייעוץ משפטי עם הגילוי על איום לפלישה, או עם התרחשותה של הפלישה לקרקע.

 

מדוע מדובר בסוגיה סבוכה? ראשית, בשל ההגבלות שמטיל המחוקק על עשיית דין עצמי. מדובר בהיתר צר, כפי שפורט לעיל והמשמעות היא כי המחזיק, אם לא יקבל ייעוץ משפטי, עלול לחרוג מגבולות ההיתר ולחשוף עצמו לתביעה. שנית, בשל מספר אפשרויות הפעולה המשפטיות העומדות בפני המחזיק, לרבות עילות תביעה שונות. על כן, אם פלשו לשטח שלך או אם הנך חושש כי עתידים לפלוש לשטח שלך, פנה למשרדנו לקבלת ייעוץ. אנו נבחן את המצב המשפטי לאשורו ועל פיו, נייעץ מהי הדרך הטובה ביותר לפעול.

 

השתתפו בהכנת המאמר:
- עו"ד יוסי סביר, הינו מייסד משרד עורכי הדין סביר ושות' -  דיני מקרקעין, משפחה ונזיקין.
- עו"ד גלית בן-לולו גורן, מנהלת מחלקת הנזיקין במשרד עו"ד סביר ושות'.
- עו"ד גיל סביר, דוקטורנט של אוניברסיטת מישיגן, ארה"ב.


עודכן ב: 24/12/2013