בתי המשפט נענים לבקשות לביטול חוזים, רק כאשר הצד המבקש את ביטול החוזה, הצליח להוכיח את קיומה של אחת העילות בחוק המאפשרת את ביטול החוזה, למשל, כי החוזה נחתם מתוך עושק. כאשר מדובר על הסכם ממון, נטל ההוכחה על הצד המבקש את ביטול החוזה, כבד יותר, משום שהסכם ממון הוא הסכם אשר קיבל תוקף משפטי (על ידי בית המשפט או נוטריון).

 

אחד העקרונות המרכזיים בדיני החוזים, הוא כי חוזים יש לקיים וכי כאשר הצדדים חותמים על חוזה, הם עושים כן, מתוך כוונה לקיים את התחייבויותיהם זה לזה. לפיכך, בתי המשפט נענים לבקשות לביטול חוזים, רק כאשר הצד המבקש את ביטול החוזה, הצליח להוכיח את קיומה של אחת העילות בחוק, המאפשרת את ביטול החוזה, למשל, כי החוזה נחתם מתוך עושק. כאשר מדובר על הסכם ממון, נטל ההוכחה על הצד המבקש את ביטול החוזה, כבד יותר, משום שהסכם ממון הוא הסכם אשר קיבל תוקף משפטי (על ידי בית המשפט או נוטריון).

מהו הסכם ממון?

 

החוק בישראל קובע כי בעת גירושין, יחולק הרכוש של בני הזוג, שווה בשווה. בני זוג המעוניינים לקבוע בעצמם את אופן חלוקת הרכוש, עושים זאת באמצעות הסכם ממון. כיום, זוגות רבים בוחרים לחתום על הסכם ממון, בין אם הם נשואים ובין אם לא ואין בכוונתם להינשא.

 

הסכם ממון מסדיר אפוא את היחסים הרכושיים בין בני הזוג, במקרה של פרידה. הסכם ממון צריך לכלול פירוט של כל הרכוש של בני הזוג, האישי והמשותף. כמו כן, היות שהוא צופה פני עתיד, עליו להתייחס גם לאופן החלוקה של הרכוש אשר יצטבר במהלך החיים המשותפים.

הסכם ממון צריך לקבל תוקף משפטי מבית המשפט או מנוטריון. כאשר ההסכם נחתם בין בני זוג נשואים, ניתן לפנות לבית המשפט בלבד, אך אם בני הזוג אינם נשואים, הם אינם מחויבים לפנות לבית המשפט, אלא ניתן לפנות לנוטריון לאישור ההסכם.

עריכת הסכם ממון

 

להסכם ממון משמעות משפטית וכלכלית רבה, שהרי הוא מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג היה וייפרדו. לפיכך, עליו להיות מקיף ולהתייחס לכל סוגיה רכושית רלוונטית בין בני הזוג. מטבע הדברים, ככל שההסכם ינוסח בצורה טובה יותר, כך יקטן הסיכוי למחלוקות בין בני הזוג, במקרה של פרידה.

 

אי לכך, על מנת לערוך הסכם ממון, יש לפנות לעורך דין המתמחה בדיני משפחה, אשר ידאג לעגן בצורה ברורה את כל הנושאים אותם רוצים בני הזוג להסדיר. כאשר ההסכם מנוסח על ידי עו"ד מקצועי, המתמחה בדיני משפחה, הוא משקף בצורה הטובה ביותר את רצונות הצדדים ולפיכך, הסיכוי למחלוקות לגבי ההסכם, קטן משמעותית ועמו, גם הסיכוי כי מי מהצדדים יפנה לבית המשפט בבקשה לבטל את ההסכם.

מתי ניתן לבטל הסכם ממון?

 

הסכם ממון טעון אישורו של נוטריון או בית המשפט. משכך, יש לו תוקף משפטי מיוחד וביטולו, מורכב יותר מאשר ביטולם של חוזים אחרים. כאשר ההסכם אושר בבית המשפט, פירושו של דבר כי בית המשפט התרשם כי הצדדים מבינים את ההסכם וחתמו עליו מרצונם החופשי. אי לכך, המבקש לבטל את ההסכם, יצטרך להוכיח את קיומו של פגם בחוזה, או נסיבה מיוחדת, אשר נעלמו מעיניו של בית המשפט, כאשר ההסכם היה מונח לפניו.

 

בני זוג המבקשים לבטל הסכם ממון יכולים לטעון טענות שונות, ביניהן, הטעייה, למשל, כאשר אחד הצדדים הטעה את בן הזוג השני, כאשר העלים ממנו נכנסים מסוימים ולכן יש לבטל את ההסכם. דוגמא נוספת: ההסכם נחתם תחת לחץ נפשי ו/או פיזי, בשל עושק או מתוך כפייה וכיו"ב.

 

לאחרונה פסק בית המשפט לענייני משפחה כי אישה זכאית לבטל את הסכם הממון אשר עליו חתמה עם בעלה במהלך שנות הנישואין לאור הטעייה. בית המשפט קבע כי שעה שבעלה ניהל מערכת יחסים רומנטית ללא ידיעתה, הרי בנסיבות העניין נוצרה הטעייה אשר הובילה את זו לחתימה על הסכם הממון. לאור כך, בית המשפט קיבל את טענת האישה כי באם היתה ידועה לה העובדה בדבר בגידת בעלה, אז לא היתה מתקשרת בהסכם הממון ופועלת למיצוי זכויותיה המשפטיות עד תום.

 

באם הינכם מעוניינים לנסח הסכם ממון? מומלץ לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בדיני משפחה, אשר ינסח עבורכם את ההסכם. חתמתם בעבר על הסכם ממון ואתם רוצים לבטלו? פנו לקבלת ייעוץ, לבדיקת קבילות החוזה ואפשרויות הפעולה העומדות בפניכם.

 

מאת: עו"ד יוסי סביר, הינו מייסד משרד עורכי הדין סביר ושות.


עודכן ב: 16/09/2014