בישראל, קיימת סמכות מקבילה לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני, בעניינים הכרוכים בהליך הגירושין. מתן היתר להינשא ומתן הגט, הם בסמכותו הייחודית של בית הדין הרבני, אך יתר הנושאים, למשל, מזונות, משמורת ילדים וכיו"ב, נמצאים בסמכות מקבילה של שתי הערכאות.

 

מרוץ הסמכויות 


משמעותה של הסמכות המקבילה היא כי ככלל, בן הזוג אשר יקדים את האחר, בהגשת תביעה, הוא זה אשר יקבע את הערכאה המוסמכת. מצב זה יצר את המונח המוכר בשם "מרוץ הסמכויות". מן הרגע שאחת הערכאות קנתה סמכות לדון בעניין שהובא לפניה, לא תדון הערכאה האחרת באותו הנושא, היא מנועה מלעשות כן.

 

המיתוס שיצר את מירוץ הסמכויות 

 

כהכללה, ניתן לומר כי בתי המשפט לענייני משפחה, הם ליברלים יותר בתפיסתם, בעוד שבתי הדין הרבניים נחשבים לשמרנים יותר, שכן פסיקותיהם, מתבססות על הדת וההלכה. הבדלי התפיסות הללו, יצרו מיתוס כי בתי הדין הרבניים עדיפים לגברים ואילו נשים, טוב תעשנה אם תגשנה את תביעותיהן לבתי המשפט לענייני משפחה.

מיתוס זה, הוא זה שיצר למעשה את מרוץ הסמכויות, שהרי לולא הבדלי הגישות בין שתי הערכאות, לבני הזוג העומדים בפני הליך גירושין, לא הייתה דחיפות להגיש את תביעתם באחת מן הערכאות, בכדי שזו תרכוש סמכות לדון ולא הערכאה האחרת.

מטבע הדברים, יש לבחון כל מקרה לגופו, על פי הנסיבות הייחודיות לו ולא ניתן לומר בצורה חד משמעית כי לאישה עדיף לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ואילו לגבר, לבית הדין הרבני.

כן נציין כי בנושא של פסיקת דמי מזונות, נוטים בתי הדין הרבניים לפסוק סכומים נמוכים יותר, משום שהם אינם מתחשבים בהכנסת הגבר ובכל נכסיו, כפי שעושים זאת בתי המשפט לענייני משפחה, אך שוב, כאמור, יש לבחון כל מקרה על פי הנסיבות שלו ולקבל החלטה בהתאם.

 

הוגשה תביעה בבית הדין הרבני - כבר מאוחר?


לעיתים, מגיעה בת הזוג אל משרד עורכי דין, בחשש גדול, משבן הזוג הקדים אותה והגיש תביעה בבית הדין הרבני וכרך בה את נושאי הגירושין. נכון, כדאי מאוד לקבל ייעוץ משפטי בשלב מוקדם ככל האפשר, על מנת לשמור על כל האופציות פתוחות ולייעל את ההליך, אולם, לא בכל מקרה בו הקדים בן הזוג את האישה, פועל הדבר לרעתה.

ראשית, כפי שציינו, החלוקה של בית דין רבני לגבר ובית המשפט לענייני משפחה לאישה, אינה תמיד דיכוטומית כל כך. שנית, גבר אשר הגיש תביעה לבית הדין הרבני וכרך בה את נושא הגירושין, חייב לעמוד בשלושה תנאים: כנות תביעת הגירושין, כריכה כנה וכריכה כדין. כאשר לא נתמלאו שלושת התנאים המצטברים הללו, ייערך הדיון בבית המשפט לענייני משפחה.

כך לדוגמא, רבים המצבים בהם פונה הגבר לבית הדין הרבני בתביעת גירושין וכורך את על ענייני הרכוש בתביעה זו לרבות מזונות אישה וילדים. בד בבד, פונה הגבר בתביעה לפירוק שיתוף במקרקעין לבית המשפט לענייני משפחה וזאת בניסיון ללחוץ על האישה להגיע להסדר בטרם "תשאר" ללא מדור וזאת כתוצאה מפירצה בחוק. במצב הדברים המתואר לעיל, קבע בית המשפט העליון כי הכריכה אינה כנה ועל כן בסמכות בית המשפט לענייני משפחה לדון בתביעת מזונות האישה ורכוש הצדדים.

 

הקדימו לקבל ייעוץ משפטי


בשל קיומו של מרוץ הסמכויות, חשוב מאוד שלא להתמהמה ולפנות לקבלת ייעוץ משפטי בהקדם האפשרי. קבלת ייעוץ מוקדם, מאפשרת לעורך הדין לתכנן נכונה את דרכי הפעולה, משכל האפשרויות פתוחות והוא איננו מוגבל בשום דרך, בעקבות פעולות של הצד השני. פנייה מוקדמת לייעוץ משפטי גם מעניקה ללקוח/ה ראש שקט שהליך הגירושין מטופל על ידי עורך דין מקצועי ומנוסה ואין צורך לחשוש עוד. עורך דין גירושין הוא בעל המומחיות המשפטית והניסיון המקצועי, הוא יבחן את נסיבות המקרה לעומקן ויחליט לאיזו ערכאה לפנות, באיזה עניין, בכדי לייעל עד כמה שניתן את ההליך המשפטי ולשמור על האינטרסים של הלקוח/ה.

- עו"ד יוסי סביר, הינו מייסד משרד עורכי הדין סביר ושות' העוסק בדיני מקרקעין, משפחה ונזיקין.
- עו"ד גיל סביר.


עודכן ב: 16/09/2014