בישראל, זכאי כל ילד לדמי מזונות, עד להגיעו לגיל 18. מגיל זה ועד גיל 21 (או עד תום השירות הצבאי) חייב האב במזונות בגובה של שליש מסכום המזונות ששולם לילד עד לגיל 18. אולם, חובת תשלום מזונות לילד בגיר, אינה חד משמעית כמו חובת המזונות לילד קטין. זו מותנית בשני תנאים: לאב יש יכולת כלכלית לשלם דמי מזונות לילד הבגיר והילד זקוק לדמי המזונות, שכן הוא אינו יכול לדאוג לצרכיו.

ההבדל בין החובה למתן דמי מזונות לילד קטין, לבין מתן מזונות לילד בגיר, נעוצה בעובדה שכאשר הילד הוא קטין, הוא אינו יכול לדאוג לצרכיו והוא תלוי באופן מוחלט בהוריו. אולם, כאשר מדובר על ילד בגיר, ישנם מקרים בהם הילד הבגיר יכול לדאוג לצרכיו, כפי שיוסבר להלן.

דיון על מזונות ילד בגיר מצריך הבחנה בין מצב שבו הילד מסיים את לימודי התיכון ומתגייס לצבא, לבין מצב שהילד ממשיך בלימודיו.

ילד בגיר – חייל


בעת גיוס לצה"ל ייתכן כי הילד הבגיר אינו זקוק לתשלום מזונות, משום שצרכיו מסופקים על ידי הצבא. הנחה זו נכונה בעיקר כאשר מדובר על חיילים אשר משרתים רחוק מן הבית ומגיעים לבית האם לעיתים רחוקות. אלו גרים בבסיס ומקבלים בו גם ארוחות כמובן. במצב זה לא זקוק הילד הבגיר לתשלום מזונות כלל, או לסכום נמוך יותר, בהשוואה לחייל המשרת קרוב לבית ויוצא אל ביתו מן הבסיס בכל יום, שהרי הוא זוכה למדור וכלכלה מן הצבא.

ישנם גם מצבים בהם, חייל משרת קרוב לבית, אך הוא יכול לעבוד ולדאוג לצרכיו. במצב זה, יכול האב לטעון טענה כי אין צורך בתשלום המזונות, או בסכום נמוך ואין לחייבו בסכום המזונות המקובל עד לתום השירות הצבאי, קרי, שליש מגובה המזונות ששילם עד אשר הבן הגיע לגיל 18.

ילד בגיר לימודי י"ג, י"ד


בסיום התיכון, מרבית הילדים הבגירים מתגייסים לצבא, או לשירות לאומי. אולם, חלק מן הילדים המסיימים את לימודי התיכון, ממשיכים ללימודי י"ג וי"ד. בתקופת הלימודים הזו, ממשיכה למעשה התלות הכלכלית של הילד באם ועל כן, ככלל, האב יהיה מחויב בתשלום דמי מזונות בגובה של שליש מסכום המזונות, אשר שילם בעבור הילד, עד אשר הוא הגיע לגיל 18.

נזכיר כי תשלום המזונות תלוי גם במצבו הכלכלי של האב ובהתחייבויות הכספיות האחרות שלו. כך למשל, אם לאב ילדים קטינים החיים עמו, או שהוא משלם עבורם מזונות, הרי שייתכן כי אין לו יכולת כלכלית לשלם מזונות גם עבור הילד הבגיר.

תשלום מזונות בתקופת ההמתנה


לעיתים קרובות, ישנה תקופת המתנה בין סיום הלימודים בתיכון, לבין הגיוס לצה"ל או תחילת הלימודים הגבוהים. במצב זה, עולה השאלה האם חייב האב בתשלום מזונות בתקופת ההמתנה הנ"ל. התשובה היא בחיוב. בתקופה זו, מחויב האב, לרוב, לשלם דמי מזונות לילד הבגיר, בשיעור של שליש מסכום המזונות ששילם עבור הילד עד לגיל 18.


עודכן ב: 26/01/2014