תמ"א 38 הפכה לשם דבר בתחום הנדל"ן בשנים האחרונות, כאשר ערים רבות בישראל, מעודדות את יישום התכנית על כל מבני המגורים, המתאימים לה. תמ"א 38 נועדה בראש ובראשונה, לחזק את מבני המגורים, אשר עלולים לקרוס, היה ותהיה רעידת אדמה חזקה בישראל, זאת במטרה לשמור כמובן על חיי התושבים וכן למנוע נזק לרכוש. בנוסף לחיזוק המבנה, מקבלים הדיירים הטבות רבות, המשבחות את הנכס ומשפרות את איכות החיים של הדיירים, למשל, מרפסת לכל דירה, תוספת של מעלית לבניין, שיפוץ הלובי וחדר המדרגות ועוד.

יוצרי התכנית ידעו כי אם תוטל עלות עבודת החיזוק על הדיירים, הרי שסביר להניח כי זו לא תיעשה, שכן המדובר בעלות גבוהה. לכן, בשל החשיבות הבטיחותית של התכנית, נקבע כי העלות של חיזוק בניין המגורים וכל העבודות הנוספות, לא תצא ישירות מכיסם של הדיירים, אלא במסגרת עסקת תמ"א 38, מוסרים הדיירים את זכויות הבנייה שלהם על גג המבנה לקבלן. באמצעותן בונה הקבלן קומת דיור נוספת, או מספר קומות ומוכר את הדירות שבנה.

תמ"א 38 - מי יכול להצטרף?


מטרתה של התכנית היא לחזק בנייני מגורים, הנמצאים בסכנת קריסה במקרה של רעידת אדמה. על כן, הזכאות לתמ"א 38, מוגבלת לבנייני מגורים, אשר נבנו עד 1980, משום שאלו לא נבנו על פי התקן לעמידות מבני מגורים מפני רעידת אדמה. כמו כן, התכנית פונה לבנייני מגורים בעלי 2 קומות ומעלה ועל הבניין להיות מאויש, כלומר, התכנית הזו איננה רלוונטית עבור בניינים המשמשים כמחסנים למשל, אף אם הם עומדים בקריטריונים האחרים. אם הנכם מעוניינים לבדוק אפשרות להצטרף לפרויקט תמ"א 38, פנו אל עורך דין מקרקעין, אשר יברר זאת עבורכם וייצג אתכם בתהליך, אם אכן תקבלו החלטה להצטרף.

חשיבות הליווי המשפטי


תמ"א 38 היא ללא ספק תכנית כדאית מאוד, אשר לא רק מגנה על ביטחונכם, אלא גם מעלה את ערך הנכס שלכם באופן משמעותי. אולם, אסור לשכוח כי מדובר בעסקה בעלת משמעויות משפטיות וכלכליות ולכן, אתם מוכרחים להיות מוגנים ולוודא כי זכויותיכם נשמרות. לפיכך, כל בניין מגורים אשר מעוניין להצטרף לתכנית, מוכרח ליווי משפטי מקצועי צמוד של עורך דין מקרקעין. עורך הדין, המכיר את כל היבטי העסקה השונים, יסייע לכם מן השלב הראשוני של מתן מידע לדיירים, לאחר מכן, איתור הקבלן המתאים לפרויקט, ניהול משא ומתן לקבלת התנאים הטובים ביותר, שהרי קבלת כל ההטבות האטרקטיביות איננה אוטומטית וכרוכה בניהול מו"מ עסקי מול הקבלן, חתימה על ההסכם וליווי משפטי עד לתום התהליך.

במקרים רבים, אין הסכמה מלאה מצד כל הדיירים לביצוע תמ"א 38 וגם בזאת, יכול עורך דין מקרקעין לסייע מאוד, שהרי קבלת הסכמה מלאה, מאפשרת לכל התהליך להתנהל בצורה קלה ויעילה יותר. בשל ניסיונו המקצועי, ביכולתו של עורך הדין לגשר על פערי המידע של הדיירים הסרבנים, לשוחח עמם, להבין את החששות שלהם ולהפריכם על ידי מתן הסבר מקיף שנותן מענה לכל שאלה.

השתתפו בהכנת המאמר:

עו"ד יוסי סביר – מייסד משרד עורכי הדין סביר ושות'העוסק בדיני מקרקעין. 
עו"ד גיל סביר – דוקטורנט אוניברסיטת מישיגן ארה"ב.

 


עודכן ב: 01/10/2014