חוק הפלת"ד, הוא חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים ומטרתו, כשמו, לעגן את זכותו של מי שנפגע בתאונת דרכים, לקבל פיצוי בשל הנזקים שנגרמו לו. הזכות לפיצוי אינה קשורה לשאלת האשמה וכל אדם אשר נפגע בשל תאונת דרכים (בין אם מדובר בנהג, בנוסע או בהולך רגל) זכאי לפיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו, בין אם הוא אשם בתאונה ובין אם לאו. לכלל זה יש מעט חריגים, ביניהם, מצב שבו הנפגע בתאונה, גרם לתאונה במתכוון.

גם פגיעה בעת יציאה מרכב נחשבת לתאונת דרכים

 

חשוב לציין, כי תאונת דרכים, לצורך קבלת פיצוי על פי חוק הפלת"ד, נחשבת לכל אירוע שבו נגרם לאדם, נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי. שימוש זה אינו חייב להיות דווקא נסיעה ברכב, אלא גם פעולות כמו כניסה לרכב ויציאה ממנו, חניית הרכב וכיו"ב. אלו גם ייחשבו לשימוש ברכב ואם במסגרתו נגרם נזק פיזי, הרי זוהי תאונת דרכים, המזכה את כל הנפגעים ממנה בפיצוי.

 

פיצוי בגין נזק פיזי ונפשי

 

הפיצוי לו זכאי הנפגע, מכוח הפלת"ד, הוא בראש ובראשונה, בגין נזק פיזי. אולם, ניתן לקבל פיצוי גם בשל נזק נפשי, כמו כאב וסבל, שנגרמו לנפגע כתוצאה מן התאונה. קבלת פיצוי בגין הנזק הלא ממוני, קרי, הנזק הנפשי, מחושבת בהתאם לשני נתונים: אחוז הנכות הצמיתה של הנפגע וכמות ימי האשפוז בבית החולים. יש לציין, כי בקביעת הפיצוי הכספי בגין הנזק הנפשי, לא יובא בחשבון הנזק הנפשי שנגרם לנפגע בשל אירועים קודמים, אם היו כאלו בעבר, אלא בוחנים את הנזק הנפשי שגרמה אותה תאונת דרכים ספציפית, בלבד.

האם משפחתו של אדם שנהרג בתאונה זכאית לפיצויים?

 

מה קורה במקרים בהם אדם נהרג כתוצאה מתאונת דרכים? הזכות לפיצוי אינה נעלמת ובמצב כזה, בני משפחתו (למשל, בן זוג, ילדים, הורים) הנקראים תלויים, יהיו זכאים לקבלת הפיצוי של קרוב המשפחה שנפטר בתאונת הדרכים.

 

חשיבות הפנייה לעורך דין

 

אדם אשר נפגע בתאונת דרכים, זקוק לפיצוי לו הוא זכאי בהקדם האפשרי, שכן התאונה גורמת, מלבד לכאבים פיזיים ולעוגמת נפש, גם להפסד כלכלי עקב אובדן ימי עבודה והוצאות רפואיות. לשם קבלת הפיצוי הכספי המקסימלי המגיע לנפגע, מוקדם ככל האפשר, חשוב מאוד לפנות לאחר תאונת דרכים, אל עורך דין נזיקין העוסק בתחום תאונות דרכים. מטבע הדברים, חברות הביטוח אינן מקלות על קבלת הפיצוי ומנסות לא פעם, לפנות אל הנפגעים, באמצעות חוקרים למשל, בכדי לנסות ולמצוא ראיות אשר ישללו את זכאותו של הנפגע לפיצוי.

 

לאור זאת, ישנה חשיבות רבה לפנייה מוקדמת לעורך דין נזיקין מקצועי ואין לחתום על שום מסמך, או לשוחח עם כל חוקר מטעם חברת הביטוח, לפני קבלת ייעוץ משפטי של עורך דין.

 

עורך הדין העוסק בתחום תאונות הדרכים, בקיא היטב בכל ההיבטים של תביעת פיצויים מכוח הפלת"ד, לרבות המורכבות הרבה שבה, בין השאר בשל כך כי היא כוללת לא מעט ביורוקרטיה משפטית. על כן, כאשר נפגע בתאונת דרכים, שוכר את שירותיו של עורך דין העוסק בתחום תאונות הדרכים, תביעתו תטופל ביעילות המקסימלית.

 

השתתפו בהכנת המאמר:
עו"ד יוסי סביר – מייסד משרד עורכי הדין סביר ושות'.
עו"ד גלית בן-לולו גורן - מחלקת נזיקין.
 


עודכן ב: 01/10/2014