אחד החוקים החשובים ביותר בתחום דיני המשפחה, הוא חוק יחסי ממון. חוק זה מסדיר את חלוקת הרכוש של זוגות נשואים, במקרה של גירושין והוא קובע כי הרכוש המשותף, יתחלק שווה בשווה בין בני הזוג, חלוקה זו נקראת איזון משאבים. רכוש אשר נקנה לפני הנישואין, לא נכלל באיזון המשאבים, אך במקרים רבים, יוכל בן הזוג השני לטעון לזכויות באותו הרכוש, על כך נסביר מיד.

לאור קביעותיו אלו של החוק, יותר ויותר זוגות, בוחרים לערוך הסכם ממון, במסגרתו הם קובעים כיצד יחולק הרכוש במקרה של פרידה והם אינם כפופים עוד להוראותיו של החוק. האם כדאי לערוך הסכם ממון? איך עושים זאת?

מהו דינו של רכוש אשר נקנה לפני הנישואין?


זוגות רבים נישאים כאשר לאחד מבני הזוג, יש רכוש יקר בבעלותו, אשר נרכש טרם הנישואין. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא דירה, אשר נרכשה טרם נישאו בני הזוג והיא רשומה על אחד מהם בלבד. היה ובני הזוג החליטו להתגרש, האם דירה זו תיחשב עתה לרכוש משותף ולבני הזוג יהיו בה זכויות שוות? רכוש אשר נקנה לפני הנישואין, לא יכנס באופן אוטומטי על חלוקת המשאבים והצד אשר מעוניין לטעון לזכויות בו, יידרש להוכיח כי מדובר ברכוש משותף.

כיצד יעשה זאת? אם ניקח את הדוגמא של דירה, אשר נרכשה על ידי הבעל, הרי שבת הזוג תצטרך להראות כוונת שיתוף בנכס:

שמה של בת הזוג צורף: כאשר הדירה רשומה עתה על שמם של שני בני הזוג, ניתן לראות בדבר כסממן בולט לכך כי הבעל התכוון שהדירה תהיה רכוש משותף של שניהם.

בת הזוג השקיעה כספים בדירה: ישנם מקרים בהם הדירה רשומה על שם הבעל בלבד, אך האישה העלתה למעשה את ערכה של הדירה, על ידי השקעת כספים בשיפוץ. הדבר בהחלט יכול להקנות לה זכויות בדירה.

בני הזוג חיו בדירה יחד: היה ובני הזוג התגוררו בדירה יחד במשך נישואיהם, ניתן לראות בדבר גם כסממן לשיתוף, שהרי הדירה הפכה לביתם של בני הזוג.

חתימה על הסכם ממון – האם כדאי?

בעבר, חתימה על הסכם ממון, הייתה מעשה המאפיין זוגות עשירים בלבד, כאשר כל אחד מבני הזוג רצה להגן על רכושו, או זוגות אשר היה ביניהם פער כספי ניכר ובן הזוג האמיד יותר, רצה להבטיח את רכושו במקרה של פרידה. כיום, הסכם ממון הפך לנפוץ מאוד בקרב זוגות רבים, אשר מבקשים לערוך הסכם זה, בכדי לקבוע בעצמם, כיצד יחולק רכושם במקרה של גירושין, כך שהם לא יהיו כפופים לחלוקה הקבועה בחוק יחסי ממון.

מלבד הרצון לקבוע הסדר אחר של חלוקת הרכוש, ישנו יתרון נוסף וחשוב להסכם ממון והוא ייעול הליך הגירושין. משחתמו בני הזוג על הסכם ממון, אין מקום לסכסוך כספי ביניהם, כך שההליך המשפטי יכול להתנהל ביעילות ולהסתיים תוך זמן קצר.

המבקשים לערוך הסכם ממון, צריכים לפנות אל עורך דין משפחה, אשר ינסח עבורם את ההסכם, בהתאם לרצונות אשר הביעו בני הזוג. מדובר בהסכם אשר ישפיע באופן משמעותי מאוד על חייהם של בני הזוג במקרה של פרידה ועל כן, עליהם לוודא כי ההסכם מנוסח כהלכה, מגן היטב על זכויותיהם ומשקף בצורה מדויקת את רצונם באשר לחלוקת הרכוש.

יש לציין כי הסכם ממון יכול לכלול גם הסכמות נוספות, מלבד נושא הרכוש, למשל, הסכמות לגבי משמורת הילדים ותשלום המזונות.

הכותב הינו עו״ד יוסי סביר - מייסד משרד עורכי הדין סביר ושות׳ מאז 1997.