דיני הירושה בישראל, קובעים סדר ירושה מסוים, אשר יחול על רכושו של כל אדם, שלא הותיר אחריו צוואה. מטבע הדברים, אנשים רבים בוחרים לערוך צוואה, בכדי להחליט עצמאית על אופן חלוקת רכושם, לאחר מותם ולא להיות כפופים לברירת המחדל שבחוק. חוק הירושה מכיר בכמה סוגי צוואות והייחודית שבהן, היא צוואה הדדית.

צוואה הדדית היא למעשה צוואה משותפת של בני זוג, במסגרתה מוריש כל אחד מבני הזוג את רכושו לבן הזוג, או לצד שלישי משותף. ברמה הטכנית, יכולה צוואה הדדית להיות צוואה אחת, או שתי צוואות נפרדות, אך העיקרון הוא ההסתמכות: כל אחד מבני הזוג, מסתמך על הסכמת הצד השני, באשר לחלוקת הרכוש, לאחר פטירתם.

ביטול צוואה הדדית – האם ניתן?


אחת השאלות החשובות שעולות בהקשר של צוואה הדדית, היא האם ניתן לבטלה. כאשר מדובר על צוואה רגילה, של אדם יחיד, הרי שהוא יכול לשנותה ככל שירצה, בהתאם לנסיבות חייו ולאחר השינוי, נכתב בצוואה כי זוהי צוואתו האחרונה והמחייבת. האם כך המצב כאשר מדובר על צוואה הדדית?

החדשות הטובות הן שניתן לבטל צוואה הדדית, אולם, תנאי הביטול משתנים על פי הנסיבות וזאת חשוב מאוד לדעת. כאשר שני בני הזוג חיים, הביטול הוא מאוד פשוט וכל שיש לעשות, הוא לתת הודעה בכתב לבן הזוג ובה ייכתב כי ברצונו לבטל את הצוואה. אולם, כאשר אחד מבני הזוג נפטר ובן הזוג שנותר בחיים, מעוניין לבטל את הצוואה, הרי שיוכל לעשות זאת רק בתנאי שיסתלק מכל זכות בירושתו של בן זוגו שנפטר. אם חלוקת העזבון כבר נעשתה, המבקש לבטל את הצוואה, צריך להשיב את כל אשר ירש. אם השבה בעין אינה אפשרית או איננה סבירה, ישיב המבקש, את שוויה.

יש לציין כי תנאים אלו רלוונטיים כל עוד לא קבעו בני הזוג בצוואתם, הוראה אחרת באשר לביטול הצוואה. כלומר, בני הזוג יכולים לקבוע בצוואה, תנאים אחרים לביטול הצוואה. עם זאת, שימו לב: אם קבעו בני הזוג בצוואה, כי לא ניתן לבטל בשום אופן את הצוואה, הוראה זו בטלה ואם ירצה אחד מבני הזוג לבטלה, יוכל לעשות זאת בהתאם לתנאים שלעיל, שכן ההוראה שנכתבה בצוואה, כאמור, איננה תקפה.

עריכת צוואה הדדית – באמצעות עורך דין


בכל מקרה שבו רוצים לערוך צוואה, חשוב מאוד לפנות לעורך דין העוסק בדיני ירושות וצוואות. קל וחומר, כאשר מדובר בצוואה הדדית, אשר היא מורכבת יותר משאר סוגי הצוואות ולפיכך, ישנו פתח גדול יותר למחלוקות פרשניות ולסכסוכים משפטיים. עורך דין מקצועי ובעל ניסיון, יסביר לבני הזוג את משמעותה של הצוואה, לרבות האפשרויות השונות של ביטולה, כפי שפורטו לעיל. עורך הדין ינסח ויערוך את הצוואה בצורה ברורה וחד משמעית, ישים לב לכל פרט ופרט, בהתאם לנסיבות המקרה וכך, הוא יקטין משמעותית את הסיכוי למחלוקות בעתיד.

הכותב הינו עורך דין יוסי סביר - העוסק בדיני משפחה, מקרקעין ונזיקין.


עודכן ב: 01/10/2014