הדת היהודית קובעת כי מתן גט חייב להיות בהסכמה ועל כן, כאשר אחד מבני הזוג, מסרב לתת גט, הוא מוגדר כסרבן גט. תופעה זו היא שכיחה למדי והיא גורמת לנזקים רבים לבן הזוג אשר אינו יכול להמשיך בחייו, בשל סירובו של הצד השני למתן גט.

סרבנות גט היא תופעה הקיימת הן אצל נשים והן אצל גברים, אך המשמעות שלה שונה, היות שגבר מסורב גט, יכול לקבל היתר להינשא מחדש, גם מבלי שאשתו הראשונה נתנה את הסכמתה לגט. פתרון זה אינו מוצע לנשים מסורבות גט וכך יוצא כי אם אישה נשואה, מסורבת גט, מביאה לעולם ילד מגבר שאינו בעלה, הרי הילד יהיה ממזר ולא יוכל להינשא ליהודייה כשרה, אלא לממזרה בלבד.

בתי הדין הרבניים, מוסמכים לנקוט בסנקציות שונות נגד סרבני הגט, לרבות הטלת צו עיכוב יציאה מן הארץ והגבלה על החזקת רישיון נהיגה, אולם, סנקציות אלו אינן תמיד יעילות ורבים מסרבני הגט, עומדים בסירובם גם לאחר שננקטו נגדם צעדים אלו ואחרים.

בשנים האחרונות, רואים בסרבנות הגט גם עילה נזיקית ברת פיצוי וכך, מוגשות תביעות פיצויים רבות בשל סרבנות גט, באמצעות עורך דין משפחה. לתביעת נזיקין נגד סרבני גט, שתי מטרות: האחת היא להעניק לנפגע/ת, פיצוי כספי בשל הנזקים שנגרמו לו/ה עקב הסרבנות של הצד השני למתן גט והשנייה היא לשמש כזרז, כתמריץ עבור הסרבן להסכים למתן גט, משהוא יודע כי מרחפת מעל ראשו, תביעה כספית, אשר עלולה להזיק לכיסו ולשמו הטוב.

חישוב הפיצוי


קביעת סכום הפיצוי לתובע, דורשת קודם כל קבלת החלטה לגבי מועד ההפרה, כלומר, המועד שממנו, כל נזק אשר נגרם עקב הסרבנות, יהיה נזק בר פיצוי. במרבית המקרים, יחויב סרבן הגט בפיצוי נזיקי, החל מחלוף שנה מן המועד שהוגשה תביעת נזיקין, אולם עורך דין משפחה המטפל בתיק, יבחן את נסיבות המקרה הספציפי ויטען את הטענה המתאימה לעניין זה.

הבסיס לחישוב הוא לעיתים קרובות, שכר מינימום, המוכפל בתקופת הזמן של הסירוב, כאשר בית המשפט מפחית או מגדיל את גובה הפיצוי, על פי הנסיבות. עורך דין משפחה בעל ניסיון בטיפול בתביעות מסוג זה, יידע להציג את נסיבות המקרה בצורה הברורה ביותר וידאג לכך כי בקביעת הבסיס לחישוב, בית המשפט ייקח את אלו בחשבון.

בין הנסיבות שיכולות להשפיע על סכום הפיצוי: התנהגותו של סרבן הגט, עד כמה היא חסרת תם לב, עד כמה התכוון להזיק בסירובו, משך התקופה שבה הנתבע מסרב למתן גט, טיב הנזקים שנגרמו לתובעת, מידת הסבל שלה וכיו"ב.

יש לציין כי כאשר מדובר על סרבנית גט, המצב מעט שונה, למשל, בשל העובדה כי בית הדין הרבני מוסמך לתת לבעל מסורב הגט, היתר נישואים, אפשרות אשר אינה קיימת לגבי אישה מסורבת גט. לפיכך, ככלל, מצבו של הבעל מסורב הגט ועוגמת הנפש שנגרמה לו, ייתכן ותהיה פחותה ובהתאם גם סכום הפיצוי, מהפגיעה באוטונומיה שנגרמת לאישה מסורבת גט. אולם, נבהיר כי בתי המשפט אכן פוסקים פיצויים לגברים מסורבי גט ובפסיקת הפיצוי, בוחן בית המשפט את התנהגות האישה, מניעיה ואת היקף הנזק הנפשי שגרמה לתובע בשל סירובה להסכים לגט.

הבחנה בין סרבן לסרבנית גט


יש לציין, כי לעניין תביעת נזיקין בשל סרבנות גט, יש להבחין בין סרבן גבר לסרבנית אישה, שכן התביעה תהיה מעט שונה. כאשר מדובר על סרבן גבר, התביעה תתמקד לרוב, בנזק הבלתי ממוני שנגרם לאישה עקב הסרבנות: פגיעה באוטונומיה, פגיעה בחירות ובאפשרות לנהל חיים תקינים, לרבות חיי זוגיות, עוגמת נפש וכיו"ב. היא אינה יכולה לכלול את דמי המזונות בתביעת הנזיקין ובעניין זה עליה להגיש תביעה נפרדת. לעומת זאת, כאשר מסורב הגט הוא גבר, נושא המזונות ייכלל בתביעה, שהרי יטען התובע כי לא זו בלבד שאשתו פוגעת בזכויותיו בשל סירובה למתן גט, אלא שהיא ממשיכה לקבל ממנו תשלום דמי מזונות. מצב זה, מחמיר למעשה את הנזק שנגרם לגבר מסורב הגט ולדבר יהיה משקל בקביעת הפיצוי הכספי.

פנייה לייעוץ משפטי – עורך דין משפחה


ההכרה בסרבנות הגט כעילה ברת פיצוי, היא אחת המגמות החשובות שנוצרו בשנים האחרונות, בתחום דיני המשפחה. זאת בשל הנזק הרב אשר עלולה לגרום סרבנות הגט, נזק אשר ללא ספק ראוי לקבל בעבורו פיצוי כספי. אם הנך מסורבת גט, אם הנך מסורב גט, פנו לייעוץ משפטי של עורך דין משפחה, לבדיקת אפשרות להגשת תביעה.