במסגרת הליך הגירושין, נדרש עורך דין גירושין לגשר על לא מעט מחלוקות אשר עולות בין בני הזוג למשל, בנושא משמורת הילדים או גובה תשלום דמי המזונות. אולם בחלק מן המקרים עומד מכשול בסיסי יותר בדרך לרבנות, כאשר אחד מבני הזוג מסרב למתן גט. עורך דין גירושין נתקל בסיבות שונות לסרבנות גט, לעיתים מדובר ברצון כנה של בן הזוג לשקם את הנישואין אך לרוב, המטרה היא להשיג יתרון כלכלי בהליך הגירושין, באמצעות שימוש בגט כאמצעי לחץ. בתי הדין הרבנים, רשאים להפעיל סנקציות שונות על סרבני גט, כאשר אחת החמורות שבהן היא הטלת מאסר בפועל עד אשר ייסוג בן הזוג מסרבנותו.

הטלת עונש מאסר בפועל


החוק אמנם הסמיך את בתי הדין הרבניים להטיל עונש מאסר בפועל על סרבני גט, אך הם אינם עושים שימוש רב בסמכותם זו. לרוב, אם נענה בית הדין לבקשה להטיל סנקציה על בן הזוג הסרבן, תהיה זו אחת מן הסנקציות הקלות יותר, כמו הגבלה על החזקת רישיון נהיגה, עיקול חשבון בנק והוצאת צו עיכוב יציאה מן הארץ. אולם, כאשר מחליט בית הדין הרבני להטיל עונש מאסר, ניתן לראות כי הוא עושה כן מתוך כוונה מלאה כי הסנקציה הקשה תהיה אפקטיבית ותוביל להסכמה למתן גט. הדבר בא לידי ביטוי בהטלת עונשי מאסר ארוכים על סרבן הגט, 8 שנות מאסר ואף 10 שנות מאסר, כאשר בכל רגע נתון יכול סרבן הגט לפתוח את שערי הכלא אם יחזור בו מסירובו למתן גט.

הגשת תביעה לפיצויים


לצד הסנקציות השונות אשר מוסמך בית הדין הרבני להטיל על סרבני גט, ישנה אפשרות נוספת והיא הגשת תביעת פיצויים נגד סרבן הגט באמצעות עורך דין גירושין. במסגרתה, יכול מסורב או מסורבת הגט, לקבל פיצוי כספי בגין הנזקים השונים אשר נגרמו לו או לה, עקב סרבנות הגט. התביעה מוגשת אל בית המשפט לענייני משפחה, כאשר סכום הפיצוי ייקבע בהתאם לפרמטרים שונים, לרבות:

אורכה של תקופת הסרבנות: ככלל, תקופת סרבנות ארוכה יותר, גורמת לנזק חמור יותר לבן הזוג מסורב הגט ולדבר תהיה כמובן השפעה על סכום הפיצוי הכספי שיפסוק בית המשפט.


טיב התנהגותם של הצדדים: האם הנתבע פעל במכוון כדי להזיק לתובעת, קרי, האם הייתה לו מטרה להשיג יתרון כלשהו בהליך הגירושין בזכות סרבנותו למתן גט, או שמא סרבנותו נבעה מרצון כנה להישאר במערכת הנישואין ולשקמה. מנגד, בוחן בית המשפט, גם את התנהגות התובעת, האם פעלה בתום לב לאורך תקופת הסרבנות ובעת הגשת התביעה.


היקף הנזק שנגרם: בית המשפט ינסה לכמת את הנזק שנגרם לתובע/ת בשל סרבנות הגט, כאשר יילקח בחשבון הן הנזק הממוני והן הנזק הנפשי, הבלתי ממוני. לעניין זה יש לציין כי כאשר האישה היא מסורבת גט, הפגיעה היא חמורה יותר משהיא מנועה לחיות עם גבר אחר (המעשה ייחשב כניאוף) ואינה יכולה להביא ילד לעולם מגבר אחר (הילד ייחשב ממזר).


הכותב:
עו״ד גיל סביר 


עודכן ב: 01/10/2014