הליך הגירושין בישראל, בין בני זוג יהודים, מתנהל על פי הדין הדתי, הקובע כי גט חייב להיות בהסכמת שני הצדדים. משכך, נוצרה תופעה של נשים עגונות ונשים מסורבות גט, אשר כלואות בתוך ברית הנישואין, בשל אי קבלת גט מן הבעל. המשמעות עבור אותן נשים היא כבדה: אישה עגונה או אישה מסורבת גט, אינה יכולה להינשא בשנית ובכלל, כל קשר שיהיה לה עם גבר אחר, ייחשב לניאוף. אם ייוולד לאישה ילד מיחסים עם גבר אחר, ייחשב הילד כממזר. מהו ההבדל בין אישה עגונה לבין אישה מסורבת גט והאם ישם פתרונות למצב?

מה בין אישה עגונה לאישה מסורבת גט


אישה עגונה היא אישה אשר בעלה נעלם ולא קיימת ראייה לכך כי הוא הלך לעולמו. כמו כן, גם כאשר הבעל אינו מסוגל מבחינה פיזית לתת גט, למשל עקב מחלת נפש, תיחשב האישה לעגונה. לעומת זאת, כאשר אישה היא מסורבת גט, אין כל מניעה לבעל לתת גט – מיקומו ידוע והוא אינו סובל מבעיה פיזית כלשהי המונעת ממנו לחתום על הגט, הוא פשוט מסרב לעשות כן ועל כן נקרא הוא סרבן גט ואשתו מסורבת גט.

למרות ההבדלים בנסיבות, כפי שתואר לעיל, התוצאה עבור האישה העגונה והאישה מסורבת הגט, היא זהה: האישה ממשיכה להיחשב כאשת איש והיא מנועה אפוא מלהינשא מחדש ולהביא ילדים מגבר אחר. האם יש פתרון לבעיה? השוני בנסיבות, מוביל מטבע הדברים, גם לפתרונות שונים.

האם יש פתרון?


בית הדין הרבני רשאי לנקוט בפעולות שונות, על מנת לפתור את בעיית העגינות וסרבנות הגט וכאן אנו רואים שוני בין שני המצבים. כאשר מדובר על אישה עגונה, ישנו מגוון של פתרונות אפשריים על מנת להתיר את העגונה, למשל, בית הדין הרבני יכול לפעול לאיתורו של הבעל ולשכנעו בדרכים שונות, לתת גט לאשתו. לחילופין, כאשר קיים חשש כי הבעל הלך לעולמו, על בית הדין לנסות ולהוכיח זאת על מנת להתיר את העגונה. אמצעי נוסף הוא לנסות למצוא פגם כלשהו בטקס הקידושין של בני הזוג, על מנת לקבוע כי הנישואים אינם תקפים.

כאשר מדובר על אישה מסורבת גט, ישנם שני פתרונות מרכזיים: האחד, הוא הטלת סנקציות על הבעל על מנת לשכנעו להסכים למתן גט, למשל הטלת עיקול או הגבלה על החזקת רישיון נהיגה והשנייה היא כפיית גט, פתרון אשר בתי הדין הרבניים נוטים שלא להשתמש בו.

 

במקרה של סרבנות גט, יכולה גם האישה לפעול, באפשרותה להגיש תביעה למזונות אישה בבית המשפט לענייני משפחה, או בבית הדין הרבני, פעולה אשר במקרים רבים, מהווה אמצעי לחץ על הבעל. הסיבה לכך היא שלפתע מוטל על הבעל חיוב כספי חודשי, אשר עליו יהיה לשלם כל עוד הנישואים תקפים. על כן, במצב זה, גברים רבים מקבלים תמריץ כלכלי להסכים למתן גט.

הכותבים:
יוסי סביר ,עו״ד 
גיל סביר, עו״ד 


עודכן ב: 01/10/2014