בבואו של בית המשפט לקבוע את גובה תשלום מזונות הילדים, אשר יוטל על האב, עומדים לפניו מספר שיקולים. אחד המרכזיים שבהם הוא פוטנציאל ההשתכרות של האב. על פניו ניתן היה לחשוב כי רמת ההכנסה של האב בפועל, היא זו אשר תקבע מה את סכום המזונות, אולם, כאשר ישנו פער משמעותי בין רמת הכנסתו של האב לבין פוטנציאל השתכרותו. בית המשפט, במרבית המקרים, יקבע את גובה סכום המזונות, בהתאם לרמת ההכנסה הפוטנציאלית של האב ולא על פי רמת השתכרותו במועד הדיון בבית המשפט.

 

לעומת זאת, אם סבר בית המשפט כי האב ממצה את פוטנציאל ההשתכרות שלו באופן מלא וחרף זאת, יתקשה הוא לעמוד בתשלום המזונות, יתחשב בכך בית המשפט ויצמצם עד למינימום האפשרי את חיוב המזונות של האב. זאת על מנת שלא להשית על האב חיוב מזונות בלתי אפשרי מבחינת יכולתו הכלכלית.

 

פוטנציאל השתכרות מול רמת הכנסה בפועל

 

במסגרת תביעת מזונות ילדים, נתקלים בתי המשפט, לא פעם, במצב שבו טוען האב כי הוא אינו יכול לשלם את דמי המזונות אותם דורשת האם, בשל רמת הכנסתו. במקרים רבים, עונה האם לטענה זו כי האב אינו ממצה את פוטנציאל השתכרותו ועל כן, אין לפסוק את גובה דמי המזונות על פי רמת השתכרותו הנוכחית, אלא על בסיס פוטנציאל ההשתכרות. היה והתרשם בית המשפט כי אכן כך הם פני הדברים, פסיקת המזונות תיעשה בהתאם לפוטנציאל ההשתכרות ולא על פי גובה שכרו של האב במועד הדיון.


כיצד נקבע פוטנציאל ההשתכרות?

 

בית המשפט יכול לעמוד על פוטנציאל ההשתכרות של האב בדרכים שונות. למשל, אם שכרו של האב במועד תביעת המזונות, נמוך יותר משמעותית, מאשר במהלך תקופת הנישואין. במצב זה בית המשפט רואה למעשה הוכחה כי לאב ישנו כושר השתכרות גבוה יותר מרמת הכנסתו כיום ובהעדר נימוקים אחרים לפער בהכנסה, בית המשפט יסיק את המסקנה כי לאב פוטנציאל השתכרות גבוה יותר מאשר שכרו בפועל.

 

מקצועו של האב ורמת השכר המקובלת בתחום, הוא אמצעי נוסף אשר יכול לסייע לבית המשפט בקביעת פוטנציאל ההשתכרות. לעיתים האב עובד במקצוע אליו הוכשר, אך שכרו נמוך יותר משמעותית מאשר לו היה עובד במקום עבודה אחר, העוסק באותו התחום. ייתכן גם מצב שבו האב אינו עובד עוד במקצוע אותו למד ועל כן, שכרו בפועל נמוך משמעותית מן השכר אשר היה מרוויח לו היה נשאר בתחום שלו.

 

מזונות מדין צדקה הרחבת ההגדרה

 

מן האמור לעיל, אנו למדים כי כאשר האב אינו ממצה את פוטנציאל ההשתכרות שלו, יקבע בית המשפט לרוב, את סכום המזונות על פי פוטנציאל ההכנסה ולא על פי רמת השתכרותו של האב בפועל. כלומר, במצב זה, לא תעמוד לאב הטענה כי בשל גובה שכרו הנוכחי, לא יכול הוא לעמוד בתשלום דמי המזונות הנתבע.

 

מה קורה כאשר האב ממצה את מלוא פוטנציאל ההשתכרות שלו ועדיין, הדבר אינו יאפשר לו לעמוד בתשלום המזונות? במקרים בהם לאב ישנו קושי כלכלי אמיתי, למרות מיצוי פוטנציאל ההשתכרות, עד כי חיוב המזונות יפגע ביכולת שלו לקיים את עצמו, יכול ויחליט בית המשפט להרחיב את ההגדרה של מזונות מדין צדקה באותו המקרה. מדוע? זאת משום שמזונות מדין צדקה הוא חיוב אשר ניתן להטילו גם על האם, בשונה ממזונות הכרחיים, חיוב המושת על האב בלבד.

 

הרחבת ההגדרה של מזונות מדין צדקה פירושה, כי חיוב המזונות אשר יוטל על האב בלבד, יהיה חיוב קטן יחסית ויתייחס אך רק ולצרכים הבסיסיים ביותר של הילדים כמו מזון וביגוד בסיסי. בכל יתר הצרכים, יישאו ההורים בנטל במשותף, על פי היכולת הכלכלית של כל אחד מהם.

 

הכותבים: עו"ד יוסי סביר ועו"ד גיל סביר