עורך דין משפחה מטפל במקרים רבים של הפרת הסדרי ראייה. לעיתים ההפרה היא מצדו של ההורה המשמורן ולעיתים דווקא מצדו של ההורה השני, אשר אינו מגיע לפגוש את ילדיו במסגרת הסדרי הראייה. מטבע הדברים, קשה מאוד לאכוף את קיומם של הסדרי ראייה אך בשנים האחרונות, בתי המשפט נענים לא פעם, לבקשת ההורה הנפגע לקנוס את ההורה אשר מפר את הסדרי הראייה. כמו כן, בחלק מן המקרים, הפרת הסדרי ראייה, מהווה עילה להגדלת דמי המזונות ולצמצום הסדרי הראייה.

על חשיבותם של הסדרי הראייה


מטרתם של הסדרי הראייה היא לאפשר להורה שאיננו ההורה המשמורן, לקיים קשר יציב וקרוב עם ילדיו, לאחר הפרידה מבן הזוג. כמו כן, באמצעות הסדרי הראייה, מצליחים הילדים לשמור על תחושה של יציבות וסדר בחייהם, בעודם מסתגלים לפרידת הוריהם. למרבה הצער, במקרים רבים, מחליט אחד מן ההורים להפר את הסדרי הראייה, מתוך צורך לנקום או להטריד לבן הזוג לשעבר, אך במעשה זה שוכח אותו הורה כי כאשר הוא אינו מקיים את הסדרי הראייה, הוא פוגע בראש ובראשונה ברווחת ילדיו, אשר זקוקים לקשר עקבי ויציב עם שני ההורים. בנוסף לזאת, גורם המפר לנזק כלכלי ונפשי להורה המשמורן.

קנס כספי


אחד הסעדים העומדים לרשותו של ההורה אשר נפגע מהפרת הסדרי ראייה, הוא לפנות אל בית המשפט בבקשה להטיל קנס כספי. מטרתה של סנקציה זו היא לפצות את ההורה המשמורן על הוצאה כספית שנאלץ להוציא בשל הפרת הסדרי הראייה ולהרתיע את המפר כך שיקיים את הסדרי הראייה. למשל, קנס בגין הוצאה עבור תשלום של מטפלת: ההורה המשמורן נדרש לשלם למטפלת בזמן אשר הילדים היו אמורים לשהות אצל ההורה השני. לעיתים ההורה המשמורן אף נדרש להגיש, באמצעות עורך דין משפחה, תביעה להגדלת דמי המזונות, בשל כך כי הילדים שוהים עמו זמן רב יותר וסכום המזונות אשר נפסק בזמנו אינו מספק לאור הפרת הסדרי הראייה.

צמצום הסדרי הראייה


במקרים חריגים, ייאלץ ההורה המשמורן להגיש, באמצעות עורך דין משפחה, תביעה לצמצום הסדרי הראייה. המטרה: להקטין את הפגיעה בילדים, אשר נאלצים להתמודד עם אכזבה חוזרת ונשנית, עם תחושה של דחייה בשל אי קיום הסדרי הראייה. בשל חומרתו של סעד זה, בית המשפט אינו נענה בנקל לתביעה לצמצום הסדרי ראייה ויורה על כך , אך ורק במקרים קיצוניים, כאשר נראה כי צמצום הסדרי הראייה משרת את טובת הילד ומהווה את הפתרון היחיד להשגת יציבות בחיי הילדים.

האם ניתן למנוע את הבעיה?


מרבית המקרים של הפרת הסדרי ראייה, אם על ידי ההורה המשמורן ואם על ידי ההורה השני, גורמים להסלמה במערכת היחסים בין ההורים ופוגעים ברווחתם של הילדים. על כן, יש לעשות כל אשר ניתן כדי להימנע ממצב זה. הפתרון העיקרי הוא כי ההורים יגיעו להסכמה משביעת רצון ביניהם באשר להסדרי הראייה ולא יותירו את העניין להכרעת בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. כאשר הושגה הסכמה מלאה בין הצדדים באשר להסדרי הראייה, יש סיכוי קטן יותר לחיכוכים בעניין זה, מאשר במצב שבו ההחלטה מתקבלת על ידי ערכאה משפטית, אז ייתכן מאוד כי אחד מן הצדדים ואף שניהם, לא יהיה מרוצה מן ההחלטה.

בבואו של עורך דין משפחה, לנסח בכתב את ההסכמה בעניין הסדרי הראייה, ניתן להוסיף גם סעיף המטיל סנקציה על הצד המפר את הסדרי הראייה, למשל סנקציה כלכלית. לעיתים, די בכך על מנת להרתיע את הצדדים מהפרת הסדרי ראייה והסדר המשמורת מתקיים כסדרו בצורה חלקה לאורך שנים.
 

 


עודכן ב: 08/09/2014