אדם הסבור כי הוא מצוי בסכנה פיזית ממשית בשל אלימות מצד בן משפחה, יכול להגיש בקשה לקבלת צו הגנה, אשר במסגרתו, יוטלו מגבלות שונות על בן המשפחה.

 

בקשה לצו הגנה ניתן להגיש בבית המשפט לענייני משפחה, אך גם בבית הדין הרבני ובבית משפט השלום. משהוגשה הבקשה, יתקיים דיון ראשון במעמד צד אחד בלבד, קרי, במעמד מגיש הבקשה. היה והבקשה אושרה וניתן צו הגנה, יערוך בית המשפט דיון במעמד שני הצדדים, תוך 7 ימים מן היום בו ניתן צו ההגנה.

 

צו הגנה יינתן כאשר קיים חשש ממשי

 

חשוב להבהיר, כי בשל הפגיעה בחופש התנועה ובזכויות אחרות, צו הגנה יינתן רק כאשר בית המשפט שוכנע כי ישנו חשש ממשי ומיידי לחיי המבקש. פירושו של דבר, כי המבקש הציג בפני בית המשפט ראיות מוצקות לכך כי נשקפת לו סכנה פיזית ממשית, למשל הציג אישור מן המשטרה על הגשת תלונה נגד בן המשפחה.

 

העובדה כי המבקש הגיש תלונה במשטרה, מחזקת את טענתו כי קיים איום פיזי כלפיו. יודגש כי בקשה לצו הגנה, ניתן להגיש הן כאשר התרחש אירוע אלים בסמוך להגשת הבקשה והן בשל קיומו של חשש מבוסס כי קרוב המשפחה עתיד לפגוע במבקש הצו ועל כן, יש צורך להרחיקו.

 

ניתן צו הגנה, תוקפו יהיה ראשית, לתקופה מקסימאלית של שלושה חודשים, אך ניתן להאריך את הצו לאחר תקופה זו היה וישנן נסיבות המצדיקות זאת. במסגרת צו הגנה, רשאי בית המשפט להטיל מגבלות שונות על האדם נגדו מבוקש צו ההגנה: בית המשפט יכול לאסור על בן המשפחה להתקרב אל המבקש ממרחק מסוים, לאסור עליו לשאת נשק וכיו"ב.

 

הפניית הצדדים לבדיקת פוליגרף

 

כאמור, אם נתן בית המשפט צו הגנה במעמד צד אחד, יקיים הוא דיון במעמד שני הצדדים תוך 7 ימים, שכן עליו לשמוע גם את טענות המשיב, נגדו הוגשה הבקשה. ישנם מקרים בהם בעת הדיון במעמד שני בעלי הדין, מתקשה בית המשפט להכריע בין טענות הצדדים מן הטעם כי צד אחד טוען כי קיים חשש ממשי לחייו ואלו הצד השני טוען לחפותו המלאה, כלומר גרסאות הצדדים סותרות לחלוטין.

 

הקושי להכריע גובר כאשר הבקשה הוגשה במסגרת הליך גירושין, אז על בית המשפט לבחון היטב את נסיבות המקרה ולוודא כי הבקשה לצו הגנה, הוגשה בתום לב ובשל חשש ממשי של פגיעה ולא כצעד טקטי אשר נועד לקבל יתרון בהליך הגירושין.

 

לשם גילוי האמת וקבלת החלטה האם לקבל או לדחות את הבקשה לצו הגנה, נעזר בית המשפט בכלים העומדים לרשותו, כמו הפניית בעלי הדין לבדיקת פוליגרף. תוצאותיה של בדיקה זו, בתנאי כי נעשתה בהסכמת הצדדים, יכולה לשמש כראיה בהליך ולהוות בסיס להחלטת בית המשפט אם ליתן צו הגנה או אם לאו.