במרבית מקרי הגירושין, נקבע הסדר משמורת על פיו האם מקבלת את החזקה על הילדים ולאב נקבעים הסדרי ראייה, זוהי משמעותה של משמורת מלאה. אולם, בד בבד, ישנה מגמה הולכת וגדלה של זוגות אשר בוחרים במשמורת משותפת, על פי הסדר זה, ההורים חולקים את נטל גידול הילדים שווה בשווה. במאמר זה, נסקור את הגורמים השונים להתפתחות המגמה של משמורת משותפת, נבחן באלו תנאים בית המשפט מאשר הסדר זה ונתייחס גם לנושא של תשלום מזונות ילדים, במקרה של משמורת משותפת.


משמורת משותפת: הגורמים להתפתחות המגמה

 

ניתן להצביע על שלושה גורמים מרכזיים אשר הובילו להתפתחותה של מגמה זו: שינוי התפיסה בתפקידו של האב בחיי הילד, רצונה של האם לפתח קריירה, לצד הגשמת חלום האימהות והתובנה כי למשמורת משותפת יש יתרונות רבים עבור הילדים.

 

בשנים האחרונות, מושג האבהות השתנה ורבים מן האבות, מעורבים יותר בגידול הילדים ומשקיעים בהם יותר זמן מבעבר. פועל יוצא של מצב זה הוא, כי כאשר ההורים מחליטים להתגרש, מבקש האב לשמור על הקשר הקרוב עם ילדיו ולהמשיך להיות מעורב בגידולם, למרות פירוקה של מערכת הנישואין. הדרך הטובה ביותר לעשות כן היא באמצעות משמורת משותפת, במסגרתה הילדים נמצאים עם האב מחצית מן הזמן. זאת בשונה ממצב של משמורת מלאה, שם זכאי האב להסדרי ראייה בלבד.

 

הגורם השני אשר הוביל לעלייה במספר הזוגות הבוחרים במשמורת משותפת, הוא הרצון של אימהות רבות, להמשיך בבניית הקריירה, לצד הגשמת האימהות ורצון זה משתלב היטב בנכונותם של האבות לשאת בנטל שווה בגידול הילדים.

 

התובנה כי משמורת משותפת משרתת את טובת הילד, היא הגורם השלישי להתפתחות המגמה. כאשר הסדר זה מיושם בהצלחה, מצליחים הילדים להסתגל ביתר קלות לפרידה היות שהקשר שלהם עם שני ההורים, נשאר יציב וקרוב.

 

מטבע הדברים, הסדר של משמורת משותפת הוא בהסכמת בני הזוג. הסכמה זו מעוגנת בהסכם גירושין המנוסח על ידי עורך דין גירושין. אולם על מנת לקבל את אישור בית המשפט להסדר, על ההורים לעמוד במספר תנאים ולכן, ישנם לא מעט מקרים בהם, ההסדר אינו מאושר.

 

התנאים לאישור משמורת משותפת

 

גישתם של בתי המשפט באשר למשמורת משותפת היא גישה מעורבת. מחד, רואים הם את היתרונות שבהסדר זה ומאידך, הם סבורים כי לא בכל מקרה הוא מתאים. לפיכך, יצרו בתי המשפט מספר תנאים לאישור משמורת משותפת וניתן לומר כי כאשר אלו מתקיימים, נוטה בית המשפט לאשר את ההסדר:

 

1. מסוגלות הורית גבוהה : לשני ההורים חייבת להיות רמת מסוגלות הורית גבוהה, אשר פירושה כי כל אחד מן ההורים מסוגל לדאוג לילד ולספק את צרכיו באופן מלא בעת שהותו אצלו. עורך דין גירושין המייצג את הצדדים בדיון, יביא בפני בית המשפט עדויות ליכולת ההורית של שני בני הזוג, בכדי למלא אחר תנאי זה. כאשר בית המשפט מתלבט בשאלה זו, הוא רשאי להפנות את ההורים לבדיקת מסוגלות הורית ועל פי חוות הדעת, לקבל החלטה.

 

2. מערכת יחסים טובה בין ההורים: משמורת משותפת משמעותה כי ההורים צריכים להיות בקשר צמוד ועל כן, הסדר זה יכול להצליח אך ורק אם ההורים מתקשרים ביניהם בצורה טובה ומערכת היחסים שלהם מושתתת על כבוד הדדי, אמון והתחשבות. העובדה כי בני הזוג שכרו עורך דין גירושין משותף וחתמו על הסכם גירושין, יכולה בהחלט להעיד על טיבו של הקשר ביניהם.

 

3. ההסדר ישים מבחינה טכנית : ההורים מתגוררים בסמיכות, יש לכל אחד את היכולת הכלכלית המתאימה, אורח חייהם, לרבות שעות העבודה, מתאים למשמורת משותפת וכיו"ב.

 

מזונות ילדים במשמורת משותפת

 

גובה דמי מזונות הילדים מושפע מטבע הדברים מהסדר המשמורת וכאשר מדובר על משמורת משותפת, נהוג להפחית את דמי המזונות בכ25% מן הסכום אשר היה משלם האב במקרה של משמורת מלאה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי במשמורת משותפת, הוצאות גידול הילדים מתחלקות בין ההורים. דמי המזונות כוללים הן את הצרכים הבסיסיים של הילדים כמו מזון, לבוש, הוצאות חינוך וטיפול רפואי והן את הצרכים המוגדרים מזונות מדין צדקה ואלו מייצגים את עלויות הצעצועים, חופשות, דמי כיס וכיו"ב.