הסכם גירושין הוא חוזה אשר במסגרתו מוסדרים נושאים שונים הנוגעים לענייני הגירושין, בראשם שניים: האחד, משמורת ילדים, נושא הכולל גם קביעת הסדרי ראייה ותשלום מזונות והשני, חלוקת הרכוש בין בני הזוג. הסכם גירושין מוגש לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה, או של בית הדין הרבני, בדרך כלל, באמצעות עורך דין גירושין, כאשר בית המשפט או בית הדין, בוחן את ההסכם, מוודא כי הצדדים מבינים את משמעויותיו ומעניק לו תוקף של פסק דין.

 

מה קורה כאשר אחד מן הצדדים מעוניין לבטל את ההסכם?

 

עקרון מרכזי בדיני החוזים הוא כי חתימה על חוזה פירושה, כוונה לקיים את ההתחייבויות הנובעות מן החוזה. על כן, ביטול חוזה באופן חד צדדי, יתאפשר רק כאשר מתקיימת אחת או יותר מעילות הביטול הקבועות בחוק, והדבר כפוף לשיקול דעתו של בית המשפט.

 

האמור לעיל נכון גם לגבי ביטול הסכם גירושין, כאשר נטל ההוכחה על המבקש את ביטולו של ההסכם, הוא אף כבד יותר, בשל כך כי ההסכם קיבל את אישורו של בית המשפט/בית הדין ויש לו עתה תוקף של פסק דין. פירושו של דבר הוא כי מלבד העיקרון כי חוזים יש לקיים, הרי שביטול הסכם גירושין, פוגע גם בעקרון סופיות הדיון. משההסכם נבחן ונמצא תקין על ידי ערכאה שיפוטית וניתן לו תוקף של פסק דין, הרי שלא בנקל יפתח שוב הדיון לגבי ההסכם.

 

גישת בתי המשפט

 

לאור זאת, נוטים בתי המשפט לענייני משפחה לדחות את מרבית התביעות לביטול הסכם גירושין, למעט מצבים בהם נסיבות המקרה, מחייבות את ביטולו של ההסכם והדבר גובר על האינטרס של סופיות הדיון. חשוב לציין כי אף אם החליט בית המשפט על ביטול ההסכם, הרי שהוא איננו מחויב לבטל את ההסכם כולו, אלא יכול הוא להורות על ביטולם של סעיפים מסוימים בלבד בהסכם הגירושין.

 

האם המצב שונה כאשר מדובר על שינוי הסכם גירושין? התשובה היא בשלילה ומבקש השינוי, יידרש להוכיח כי קיימת הצדקה ממשית לשינוי ההסכם. בתי המשפט יוצאים מתוך נקודת הנחה כי הצדדים הגיעו להסכמות המעוגנות בהסכם לאחר מחשבה ושיקול דעת ועל כן, יקבלו בקשה לשינוי, בעיקר במקרים בהם התרחש אירוע שלא ניתן היה לצפות אותו מראש.

 

חשיבותו של עורך דין גירושין

 

בשל משמעותו המשפטית ארוכת הטווח של הסכם גירושין ובשל הקושי הרב לבטל הסכם גירושין, או לשנותו, לאחר שזה קיבל תוקף של פסק דין, ישנה חשיבות רבה לכך כי הסכם הגירושין ינוסח על ידי עורך דין גירושין. יש לפנות לעורך דין מקצועי ובעל ניסיון, אשר יוודא כי ההסכם מתייחס לכל הנושאים הרלוונטיים ושומר על זכויות הלקוח בכל עניין ועניין. כך, כאשר החוזה מנוסח על ידי עורך דין גירושין, קטן משמעותית הסיכוי כי יהיה צורך בשינוי או בביטול הסכם הגירושין. למותר לציין כי היה ובכל זאת, עולה הצורך בשינוי או בביטול של ההסכם, הרי שהמבקש חייב להיות מיוצג על ידי עורך דין גירושין מנוסה ומיומן, אשר יבסס היטב את הטיעונים לביטול או שינוי ההסכם.