הסכם שיתוף במקרקעין הוא הסכם בין השותפים אשר קובע כללים בדבר ניהול המקרקעין המשותפים, למשל: אופן ביצוע עסקאות במקרקעין, חובות השותפים וזכויותיהם, כדוגמת זכותו של כל שותף להעביר את זכויותיו בחלק שהוקצה לו, לאדם אחר. במסגרת ההסכם, מייחדים לכל שותף חלק מוגדר במקרקעין, בו הוא רשאי לעשות כרצונו, על פי ראות עיניו, אך הוא אינו יכול לקבל החלטה בלעדית לגבי חלקים אחרים במקרקעין.

לעריכת הסכם שיתוף במקרקעין, יש חשיבות כלכלית ומשפטית גדולה מאוד, משום שכאשר ישנן הסכמות כתובות לגבי אופן ניהול המקרקעין, קל יותר לבצע עסקאות שונות בו, המובילות לרווח כלכלי. היות שכל ההסכמות מעוגנות בהסכם השיתוף, יש סיכוי קטן יותר למחלוקות בין השותפים. מטבע הדברים, מחלוקות פוגעות ביעילות הניהול של המקרקעין, בניצולו לטובת השותפים וכאשר מדובר בשותפים שהם בני זוג או אחים למשל, הנזק אינו רק כלכלי, אלא גם אישי, כלומר, מערכת היחסים המשפחתית יכולה להיפגע.

ניסוח הסכם שיתוף במקרקעין – פנו לעורך דין!


באופן טבעי, ישנו קושי לגבש הסכמות לשם הסכם שיתוף במקרקעין היות שמדובר במלאכה לא פשוטה, הדורשת ידע ובקיאות בתחום המשפטי ותשומת לב לפרטים. בנוסף על זאת, השותפים צריכים להגיע להסכמות ביניהם על כל דבר ועניין ולדאוג כי הוא יעוגן היטב ובצורה ברורה בחוזה. התוצאה: השותפים אומרים נואש ולא חותמים על הסכם, דבר אשר מוביל לסכסוכים ונזק כלכלי. אז מה עושים? פונים לעורך דין לעריכת הסכם שיתוף במקרקעין.

יש לפנות לעורך דין המתמחה בנדל"ן, אשר יערוך עבור השותפים הסכם שיתוף במקרקעין, מפורט ויסודי, אשר יכלול את כל הסעיפים הרלוונטיים. אפשר ואף רצוי להגיע לפגישה עם עורך הדין, כאשר יש הסכמה לגבי עקרונות כלליים וכל שותף יכול להביע את דעתו לגבי תוכן ההסכם. עורך הדין הוא בעל הידע והניסיון, כך שהוא יוכל למצוא את המכנה המשותף לגבי כל נושא ונושא ולגבש הסכם שיתוף, אשר כל השותפים יהיו שבעי רצון ממנו.

רישום הסכם שיתוף

 

אם השותפים מעוניינים בכך, הם יכולים לרשום את הסכם השיתוף בלשכת המקרקעין. היתרון ברישום ההסכם, הוא כי מרגע רישומו, הוא חל כלפי כולי עלמא, כלומר, הוא מקבל תוקף קנייני ולא רק תוקף חוזי. בקשת הרישום תהיה בכתב, חתומה על ידי כל השותפים ויש לצרף לה את הסכם השיתוף, חתום על ידי כל השותפים ומסמכים שונים, בהתאם לכל מקרה, כמו אישור תשלום מיסים.

יוסי סביר, עו"ד - סביר ושות' משרד עורכי דין (משפחה, מקרקעין, נזיקין)