הליך הגירושין הוא הליך משפטי, במסגרתו באה לסיומה מערכת הנישואים של בני זוג וכאשר זו הולידה ילדים, מדובר בפירוקו של התא המשפחתי. ישנם מיתוסים רבים אודות הליך הגירושין ובמאמר זה נציג את העיקריים שבהם ונסביר האם יש אמת בדברים או שמא מדובר בהטעיה.

 

ערכאה לכל צד

 

אחד המיתוסים המוכרים ביותר בהליך הגירושין, נוגע לערכאות המשפטיות המעורבות בהליך: בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני. התפיסה הרווחת היא, כי בית המשפט לענייני משפחה, היא הערכאה המטיבה עם האישה, בעוד שהגבר צריך לפנות תמיד אל בית הדין הרבני. מיתוס זה נוצר בשל הבדלי הגישות שבין שתי הערכאות הללו, שהרי בית המשפט לענייני משפחה הוא בית משפט חילוני, אזרחי וככזה, נתפס כליברלי יותר, בעוד שבית הדין הרבני פוסק על פי דין תורה ופסיקותיו נתפסות כשמרניות יותר.

 

ובכן, במיתוס זה יש מן האמת, אולם החלוקה הזו איננה דיכוטומית וחד משמעית כפי שנהוג לחשוב. עורך דין גירושין נדרש לבחון בכל מקרה מחדש, על פי נסיבותיו, איזו ערכאה מתאימה לדון בעניין ועל פי זאת יפעל.


משמעותה של בגידה הינה אובדן זכויות

 

ישנן סיבות רבות לגירושין, אולם אחת הנפוצות ביותר היא בגידה. בהקשר זה, נהוג לחשוב כי צד שבגד, מאבד את הזכויות הרכושיות שלו. האם מיתוס זה הוא נכון? באופן חלקי. בסוגיה זו בא לידי ביטוי השוני במעמד בין גברים לנשים, על פי דין תורה. בעוד שהדין האזרחי אינו מייחס חשיבות לאיזה צד אחראי לפירוק הנישואים, הרי שהדין הדתי פוגע בזכויות הרכושיות במקרה של בגידה, אולם בעיקר כאשר זו נעשתה על ידי האישה.

 

על פי דין תורה, אישה שבגדה, ביצעה מעשה של ניאוף, יכולה לאבד את כתובתה, אשר כוללת גם את זכותה למזונות. יש לציין כי לשם שלילת זכויות אלו, על הבעל יהיה להוכיח לבית הדין הרבני את מעשה הבגידה.

 

הליך הגירושין הוא ארוך ויקר

 

בכל הנוגע להתנהלותו של הליך הגירושין, רבים סבורים כי מדובר בהכרח בהליך ארוך ויקר של מחלוקות משפטיות והשתלחות הדדית של בני הזוג זה בזו. מיתוס זה אינו נכון היות שתרחיש שכזה אינו מחויב המציאות. בני הזוג אינם חייבים לנהל את ההליך בערכאות המשפטיות, מצב המוציא מידיהם את השליטה שכן ההחלטות מתקבלות על ידי בית המשפט או בית הדין. באפשרותם לגבש הסכמות הדדיות ולעגן אותן בהסכם גירושין. עורך דין גירושין יסייע לצדדים להגדיר את המחלוקות השונות, ולהגיע לפשרה ממנה שני הצדדים יהיו שבעי רצון. לאחר מכן, ינסח עורך דין גירושין את ההסכם בצורה מקצועית וברורה ויגישו לאישור, כך שההסכם יקבל תוקף של פסק דין.

 

כאשר בני הזוג עורכים הסכם גירושין, הם חוסכים זמן יקר ומצמצמים משמעותית בעלויות שכר הטרחה שהרי לאחר מספר פגישות עם עורכי הדין, ניתן לגבש הסכם ואין צורך להגיע לדיונים בבית המשפט או בבית הדין, אלא לשם אישור ההסכם וקבלת הגט.