רבות מן התביעות המוגשות כיום בגין הוצאת לשון הרע, עניינן, לשון הרע באינטרנט ובפרט, ברשת החברתית פייסבוק. אופיין הייחודי של הרשתות החברתיות, יוצר תחושה כי מדובר בבמה חופשית, בה מותר לומר הכול ללא חשש מתביעה, אולם זוהי תחושה מוטעית. פרסום ברשת הפייסבוק אינו שונה מכל פרסום פומבי אחר ועל כן, כאשר מדובר בפרסום פוגעני, המפרסם חשוף לתביעת לשון הרע, על כל המשמעויות שבכך. בשונה מפרסומים רבים אחרים ברשת, הפרסום בפייסבוק, אינו נהנה מאנונימיות ובשל כך, ניתן לאתר בקלות את זהות המפרסם ולהטיל עליו אחריות נזיקית ולעיתים אף פלילית בגין לשון הרע.


ביקורת בפייסבוק על בעל מקצוע: הבעת דעה או לשון הרע?

 

אחת הדוגמאות הנפוצות לתביעה בגין הוצאת לשון הרע בפייסבוק, היא במקרה של ביקורת על בעל מקצוע. אין המדובר בהבעת דעה לגיטימית של צרכן על טיב השירות שקיבל, אלא באמירות הפוגעות באופן קיצוני בשמו הטוב של בעל העסק ו/או באמירות שאינן נתמכות בכל הוכחה. היכן עובר הגבול? כיצד יכול הצרכן לדעת איזו אמירה היא לגיטימית ומוגנת על ידי חופש הביטוי ואיזו אמירה חושפת אותו לתביעת לשון הרע?

 

לשון הרע הוא תחום משפטי מורכב בו יש לבחון כל מקרה על פי נסיבותיו הייחודיות, אולם ככלל, ניתן לומר כי הבעת ביקורת צרכנית היא לגיטימית ולא תשמש כעילה לתביעת לשון הרע, כאשר היא נכונה, כלומר הדברים שפורסמו הם דברי אמת וכאשר הביקורת נאמרה בתום לב, בנימה עניינית וללא כוונה לפגוע באופן אישי בבעל העסק. בהעדר הוכחה לנכונות הדברים, צריך לשקול היטב האם לפרסמם ובכל מקרה, יש לנסח בצורה זהירה ושקולה את דברי הביקורת ולמקדם בפן המקצועי בלבד ולא לגלוש לפסים אישיים, אשר נועדו לקנטר ולפגוע ברגשותיו של מושא הפרסום.

 

מבחן האדם הסביר

 

נקודה חשובה מאוד בנושא הוצאת לשון הרע היא מבחן האדם הסביר, על פיו קובע בית המשפט האם פרסום מסוים, בפייסבוק או בכל אמצעי אחר, מהווה הוצאת לשון הרע, או אם לאו. במה דברים אמורים? בית המשפט בוחן האם כל אדם סביר אחר, מלבד התובע, היה נפגע מהפרסום באותן הנסיבות, כלומר, האם הפגיעה היא אובייקטיבית. כאשר התשובה לשאלה זו היא בחיוב, מדובר בהוצאת לשון הרע, אשר תביא לקבלת התביעה. מנגד, אם בית המשפט התרשם כי הפגיעה לה טוען התובע, היא סובייקטיבית ומקורה ברגישויות האישיות של התובע ואין בדבר משום פגיעה אובייקטיבית, דינה של התביעה להידחות.

 

נמחיש זאת באמצעות הדוגמא שהצגנו לעיל של ביקורת על בעל מקצוע. הבעת ביקורת שלילית על טיב השירות שנתן בעל מקצוע, או בית עסק, אם במסגרת הפייסבוק, או אם בכל אמצעי אחר, פוגעת באופן אובייקטיבי בפרנסתו של מושא הפרסום. קשה יהיה לראות במקרה כזה את הפגיעה כסובייקטיבית. על כן, פרסום שכזה, אשר אינו עומד בגבולות החוק, כפי שפורט לעיל, יכול להיחשב כהוצאת לשון הרע ולהביא להטלת אחריות בגין לשון הרע על המפרסם.