החובה לתשלום דמי מזונות ילדים, היא חובתו של כל אב. חובה זו נוצרת ביום היוולדו של הילד וככלל, והיא פגה בהגיעו של הילד לגיל 21, או בעת סיום השירות הצבאי. עם זאת, טיבה של חובה זו משתנה בהתאם לגילו של הילד. במה דברים אמורים? כל עוד הילד הוא קטין, חובת המזונות היא עובדה קיימת ולא ניתן לערער עליה, זאת משום שקטינים אינם יכולים לדאוג לצרכים שלהם והם תלויים באופן מוחלט בהוריהם. לעומת זאת, כאשר הילד הגיע לגיל 18 הוא בגיר ועל כן, יכול הוא באופן עקרוני לדאוג לצרכיו. משכך, חובת תשלום המזונות לילד בגיר, איננה חד משמעית והיא ניתנת לסתירה.


החייל אינו זקוק למזונות? נטל ההוכחה על האב


זכאותם של קטינים לתשלום דמי מזונות איננה ניתנת לסתירה ועל האב לעמוד בחובתו לתשלום המזונות כפי שנקבע. הרציונל בעניין זה הוא ברור: קטינים תלויים באופן מוחלט בהוריהם ואין להם כל אפשרות לדאוג לצרכיהם. אולם, כאשר מדובר על ילד בגיר, זכאותו ניתנת לסתירה, במובן זה שהאב יכול לטעון כי הילד אינו זקוק לדמי המזונות משהוא מסוגל לכלכל את עצמו. לחילופין, יכול האב לטעון כי ישנה מסגרת המעניקה לילד את צרכיו, כמו במקרה של חייל, אשר כאשר הוא שוהה בבסיס, דואג הצבא לכל צרכיו.


בעניין זה מבחינים בין חייל המשרת בבסיס סגור, אשר אינו לן בבית באופן יומיומי, לבין חייל המשרת בבסיס פתוח וחוזר הביתה מדי יום.

 

ככלל, חייל אשר שב הביתה מדי יום, סמוך על שולחן הוריו ועל כן, קשה יהיה לטעון כי הצבא דואג לצרכיו ויש מקום לפטור מתשלום המזונות. אולם, חייל אשר חוזר הביתה בסופי שבוע בלבד או לעיתים רחוקות יותר, יכולה להתקבל בעניינו הטענה כי מרבית הזמן הצבא מכלכל את החייל, ועל כן יש מקום לפטור את האב מתשלום המזונות או להפחית משמעותית את הסכום שישולם.


היכולת הכלכלית של האב כפרמטר לבדיקת ביטול או הפחתת המזונות


בבואו של בית המשפט להחליט האם ישנה הצדקה לביטול דמי המזונות או הפחתתם, השיקול המרכזי אשר יעמוד בפניו הוא צרכיו של הילד הבגיר, קרי, האם יכול הוא לכלכל את עצמו, או האם קיימת מסגרת הדואגת לצרכיו באופן מלא או חלקי.


עם זאת, שיקול זה אינו עומד לבדו מפני שגם ליכולת הכלכלית של האב ישנה השפעה בקבלת הכרעה בעניין זה. בית המשפט יבחן האם לאב יש נכסים, האם רמת הכנסתו תואמת את פוטנציאל ההשתכרות שלו, האם הוא משלם דמי מזונות לילדים נוספים וכדומה. נתונים אלו יש בהם כדי להשפיע על עצם הטלת חובת תשלום מזונות ועל סכום המזונות. יש לציין כי גם לרמת הכנסתה של האם יכולה להיות השפעה על הכרעת בית המשפט, קל וחומר אם היא משתכרת יותר מן האב.