במסגרתו של הליך הגירושין, מתבצעת חלוקת רכוש בין בני הזוג, אשר פעמים רבות כוללת גם חלוקה של זכויות הפנסיה. לצורך כך, יש למשוך את כספי הקרן, פעולה הכרוכה בתשלום של 35% מס. לאור העובדה שפדיון קרן הפנסיה במסגרת גירושין, נכפית למעשה על בני הזוג, החלה להתגבש התובנה כי יש מקום למתן פטור מתשלום המס בנסיבות אלו. ואכן, תודות לשינוי חקיקתי, החל מחודש פברואר 2015, משיכת כספי פנסיה במסגרת פרידה של בני זוג, תהיה פטורה ממס.

 

חלוקת רכוש בעת גירושין


טרם נתעמק בשינוי החשוב, חשוב שנבין קודם לכן את נושא חלוקת הרכוש במסגרת גירושין. בהיעדרו של הסכם ממון, תחול על בני זוג נשואים הלכת השיתוף, על פיה יתבצע איזון משאבים בין בני הזוג במקרה של פרידה. פירושו של דבר הוא כי כל רכושם של בני הזוג יחולק שווה בשווה. נהוג לחשוב כי מדובר בעיקר בדירת המגורים או בחשבונות הבנק של בני הזוג, אך למעשה, חלוקת הרכוש נוגעת לכל הזכויות והחובות שנצברו במהלך הנישואים, לרבות חלוקת נכסי קריירה וזכויות פנסיה.

 

נכסי קריירה, בשונה מנכסי נדל"ן למשל, הם נכסים לא מוחשיים והם מתייחסים ליכולת ההשתכרות הנוכחית של בן הזוג, או לפוטנציאל השתכרותו העתידי, כאשר אלו מתבססים על השכלתו או ניסיון תעסוקתי, אשר נרכשו בתקופת הנישואים. חלוקת נכסי קריירה, רלוונטית כאשר יש חוסר שיוון בין בני הזוג, אשר מקורו בוויתור של האחד למען האחר, למשל כאשר האישה נשארה בבית וגידלה את הילדים, תוך וויתור על לימודים גבוהים או התקדמות בקריירה, מה שאפשר לבן הזוג להתפתח מבחינה מקצועית.


פטור ממס במשיכת כספי פנסיה בגירושין


משיכת כספי פנסיה טרם גיל הפרישה, כרוכה ככלל, בתשלום מס של 35%. הדבר נובע בין היתר מהצורך בתמריץ שלילי למשיכת הכספים לפני הגעה לגיל הפנסיה. אולם, במקרה של גירושין, משיכת הכספים נכפית על בן הזוג שהרי הוא מחויב לעשות כן מתוקף הלכת השיתוף.

המחוקק הבין כי בנסיבות אלו, מן הראוי לפטור את בן הזוג מתשלום המס ועל כן, בקיץ 2014, נחקק "החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו", הקובע פטור מלא מתשלום מס עד לגובה של 1.5 מיליון שקלים וכן אחוז מס נמוך גם כאשר הסכום עולה על 1.5 מיליון שקל. למותר לציין כי חלוקת זכויות הפנסיה רלוונטית רק כאשר ישנו פער בזכויות הפנסיה, שהרי אם לבני הזוג זכויות שוות בקרן, אזי אין צורך באיזון משאבים בנושא זה.

 

חתימה על הסכם ממון


זוגות רבים בוחרים כיום לחתום על הסכם ממון, אם לפני הנישואים ואם לאחריהם כאשר המטרה היא לקבוע הסדר חלוקה שונה מזה שבחוק וכן למנוע מראש חיכוכים ומחלוקות על רקע כלכלי, היה ובני הזוג יחליטו להיפרד. כאשר ישנו הסכם ממון, רכושם של בני הזוג לא יתחלק שווה בשווה על פי הלכת השיתוף, אלא יחולק באופן הנקבע בהסכם ועל מנת לערוך הסכם ממון, יש לפנות אל עורך דין גירושין. עורך הדין יקפיד לכלול בהסכם את כל רכושם של בני הזוג בהווה ובעתיד, לרבות זכויות הפנסיה, נכסי קריירה, נכסי נדל"ן וכדומה.