אימוץ הוא תהליך משפטי אשר במסגרתו, מקבל אדם חזקה חוקית על ילד, אשר איננו ילדו הביולוגי. ההורה המאמץ מחויב לגדל את הילד באהבה ונתינה, לדאוג לכל צרכיו: הפיזיים והרגשיים ולספק לו סביבת חיים יציבה ובריאה. אימוץ ילד יכול להיעשות בישראל, בהתאם לחוק האימוץ, ניתן לאמץ ילד מחו"ל, כאשר אז ההליך נעשה בהתאם לחוקי המדינה ממנה מגיע הילד ובהתאם לנהלים בישראל לגבי פרוצדורה זו. כמו כן, ישנן בקשות אימוץ של בן זוג, המבקש לאמץ את הילד של בן זוגו. במאמר זה נתמקד באימוץ ילדים בארץ.

 

ישנן נסיבות שונות המובילות להחלטה לאמץ ילד. למשל, זוגות אשר אינם יכולים להביא ילדים לעולם מסיבות בריאותיות שונות, כמו בעיות פריון, או אנשים יחידים שאינם חיים חיי זוגיות ורוצים לאמץ ילד ולהיות משפחה חד הורית. כמו כן, זוגות חד מיניים הרוצים לגדל משפחה, בוחרים פעמים רבות לאמץ, על פני האופציות האחרות.

 

הליך האימוץ אינו הליך פשוט והוא אינו קצר. תחילתו הוא בהגשת בקשה לשירות למען הילד, המטפל בנושא האימוץ. לאחר שהוגשה הבקשה, על ההורים לעבור סדרת מבחנים וראיונות, אשר בודקים את מידת התאמתם לאימוץ, הן מבחינת מידת הרצינות והמחויבות האישית שלהם לאמץ ילד, הן מבחינת מצבם הכלכלי והן מבחינת מצבם הפיזי והנפשי.

 

הקריטריונים לאימוץ ילד, חמורים יותר ככל שגילו של הילד קטן יותר, משום שמרבית האנשים רוצים לאמץ תינוק והביקוש גבוה. לעומת זאת, הביקוש לאימוץ של ילדים גדולים, או ילדים עם בעיות פיזיות או נפשיות, קטן יותר והדבר מאלץ את השירות למען הילד, לא פעם, להוריד את תנאי הסף, בכדי למצוא לאותם ילדים בית.

 

אלו ילדים נמסרים לאימוץ בארץ?

 

בישראל, ילד יכול להיות מועמד לאימוץ, רק לאחר שהוא הוגדר כבר אימוץ. ישנן מגוון סיטואציות ומצבים בהם ילדים מוגדרים כברי אימוץ, למשל, כאשר ההורים נוטשים את הילד. ישנם מקרים אחרים בהם ההורים מבינים כי אינם יכולים לדאוג לילד ואז הם מגישים בקשה לבית המשפט לענייני משפחה, אשר יכריז על הילד כבר אימוץ. כאשר הבקשה מתקבלת, הילד מועבר לאימוץ ולאחר תקופה מסוימת, שהיא מעין תקופת מבחן, ייתן בית המשפט, צו אימוץ, אשר משמעו ניתוק הקשר החוקי שבין הילד להוריו הביולוגיים, הוא עתה הילד של הוריו המאמצים.

 

לצד מקרים אלו, יש גם מצבים בהם הרשויות ובית המשפט, מחליטים כי ההורים אינם מסוגלים לגדל את הילד והם מוציאים אותו מחזקת ההורים, גם ללא הסכמתם לכך. כך למשל, ילד אשר נמצא בסיכון של התעללות, כאשר ההורים אינם רוצים או יכולים לקבל עזרה.

 

פנייה לעורך דין

 

תהליך האימוץ משני צדדיו, הן עבור ההורים המבקשים למסור את ילדיהם לאימוץ והן עבור הורים המעוניינים לאמץ ילד, איננו הליך פשוט. מדובר בפרוצדורה משפטית ובירוקרטית סבוכה הן כאשר היא נעשית בארץ והן כאשר היא נעשית בחו"ל.

 

על כן, חשוב מאוד לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בתחום האימוץ, אשר ייצג אתכם בתהליך זה. עורך הדין הוא בעל המומחיות המשפטית, הוא בקיא היטב בחוקי האימוץ בארץ ובנהלי האימוץ, כאשר האימוץ נעשה בחו"ל ולכן, הוא מטפל בהליכי אימוץ בצורה המקצועית והיעילה ביותר.