רבים מן הזוגות המתגרשים כיום, בוחרים שלא לנהל את הליך הגירושין בערכאות המשפטיות, אלא מגיעים להסכמות הדדיות בענייני הגירושין השונים, למשל בנושא משמורת הילדים ומזונות, וחותמים על הסכם גירושין. לרוב, פעולה זו מביאה לסיומו היעיל והמהיר של הליך הגירושין, אולם לעיתים נוצר מצב שבו אחד מן הצדדים מעוניין בביטולו של הסכם הגירושין, כולו או חלקו. האם ניתן לעשות זאת? מהי גישתם של בתי המשפט בעניין זה?


מהו הסכם גירושין?


במסגרתו של הליך הגירושין, יש צורך לקבל מספר החלטות אשר להן משמעות משפטית וכלכלית רבה על בני הזוג וילדיהם. מדובר בשלושה עניינים מרכזיים: משמורת ילדים, דמי מזונות ילדים וחלוקת הרכוש. בפני בני הזוג עומדות למעשה שתי אפשרויות: להגיע להסכמות בנושאים אלו אשר יעוגנו בהסכם גירושין, או להגיש תביעה בכל נושא אל אחת מן הערכאות המוסמכות. אז, יתקיים דיון בעניין, שם ישמיעו הצדדים את טענותיהם, אולם ההכרעה הסופית תהא בידו של השופט.


חלק ניכר מן הזוגות המתגרשים בוחר באפשרות הראשונה של הסכם גירושין, במסגרתו מנהלים בני הזוג משא ומתן על הנושאים השונים ומגיעים להסכמות המשביעות את רצון שני הצדדים.


לשם עריכת הסכם גירושין, יש לפנות אל עורך דין גירושין. לעיתים, פונים בני הזוג אל עורך דין משותף ולעיתים, שוכר כל אחד מהם עורך דין גירושין מטעמו. אפשרות נוספת היא פנייה למגשר אשר יסייע לבני הזוג לגבש הסכמות בנושאים השונים.


גישת בתי המשפט


המבקש לבטל הסכם גירושין, באופן מלא או חלקי, ניצב בפני משימה לא פשוטה. אמנם, הסכם גירושין הוא חוזה לכל דבר ודיני החוזים חלים עליו, אך להסכם גירושין יש מאפיין ייחודי המפריד אותו מהסכמים אחרים: תוקפו של הסכם גירושין מותנה באישורה של ערכאה משפטית.


ההסכם מוגש אל בית המשפט לענייני משפחה, או אל בית הדין הרבני, שם עובר ההסכם בחינה מדוקדקת של כל סעיפיו. לרוב, ישים בית המשפט דגש מיוחד על הסעיפים בהסכם הגירושין הנוגעים לילדים, למשל סעיפים בהסכם המתייחסים להסדר המשמורת ולגובה מזונות הילדים.


כמו כן, טרם מתן האישור להסכם, מוודא השופט כי הצדדים מבינים את ההסכם והשלכותיו, שלמים איתו וחתמו עליו מרצונם החופשי. משניתן האישור, מקבל הסכם הגירושין תוקף של פסק דין.


לאור זאת, בתי המשפט אינם נענים בנקל לתביעה לביטול הסכם גירושין. על המבקש יהיה להוכיח הן כי מתקיימת אחת מעילות הביטול שבדיני החוזים: למשל, ההסכם נחתם בשל כפייה או עושק, והן כי נסיבות המקרה מצדיקות את הפגיעה בעקרון סופיות הדיון.


ביטול הסכם הגירושין על ידי בית המשפט


הסכם גירושין אינו חוזה רגיל, שהרי הוא מותנה באישורו של בית המשפט ולא יהיה לו תוקף אלא לאחר קבלת האישור. משאושר ההסכם וקיבל תוקף של פסק דין, מסמל הדבר כי תמה ההתדיינות השיפוטית בהסכם. כאשר צד להסכם מבקש עתה לבטלו, נדרש בית המשפט לפתוח את הדיון מחדש שהרי עליו יהיה לבחון את ההסכם בפעם השנייה במסגרת התביעה לביטול.


זוהי פגיעה מהותית בעקרון סופיות הדיון, אחד מן העקרונות החשובים ביותר במערכת המשפט. לפיכך, בנוסף להוכחת עילה חוזית לביטול ההסכם, על המבקש יהיה לשכנע את בית המשפט כי הנסיבות מצדיקות חריגה מעקרון סופיות הדיון.