במסגרת הליך הגירושין, נוקטים לא פעם הצדדים בפעולות משפטיות שונות זה נגד זו. למשל, האישה מגישה תביעת מזונות אישה כנגד הבעל. פעולה נוספת ושכיחה בהליך הגירושין, היא הגשת בקשה למתן צו עיכוב יציאה מן הארץ, נגד בן או בת הזוג. פירושו של דבר כי אותו אדם נגדו יוצא הצו, לא יוכל לעזוב את הארץ, אלא אם תתקיימנה נסיבות מיוחדות במסגרתן יקבל הוא אישור זמני לצאת מישראל וזאת לרוב בכפוף להפקדת ערבות.

 

בקשה לקבלת צו עיכוב יציאה מן הארץ, מוגשת בשל עילות שונות, למשל, כדי למנוע התחמקות של האב מתשלום מזונות ילדים, כדי למנוע מצב של אי מתן גט לאישה וכדומה. נטל ההוכחה הוא על מבקש הצו, אשר יהיה עליו להראות כי קיים חשש ממשי לעזיבתו של האדם נגדו מבוקש וכי עזיבתו תגרום לפגיעה בזכויות המבקש. יתרה מזאת, בשל העובדה כי מדובר בפגיעה חמורה בחופש התנועה, בית המשפט לא ייעתר לבקשה, במידה ויהיה ניתן להגשים את מטרת הצו באמצעות סעד פחות פוגעני.

 

האם ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מן הארץ לאחר שהוצא? התשובה לשאלה זו היא בחיוב, ישנם בהחלט מקרים בהם ניתן לבטל את הצו, אך לשם כך יש לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין העוסק בענייני גירושין, אשר יבדוק את נסיבות המקרה ולפיהן, יעניק ללקוח את חוות דעתו, האם ישנו סיכוי טוב לביטול הצו. אחד מן הנתונים שחשוב לדעת בהקשר זה, הוא האם הוטל הצו על ידי הוצאה לפועל, או האם הוא ניתן על ידי בית המשפט.

 

צו עיכוב יציאה מהארץ: הוצאה לפועל

 

בחלק מן המקרים, מוטל צו עיכוב יציאה מן הארץ, במסגרת תיק הוצאה לפועל. אחת הדוגמאות השכיחות לכך הוא מצב שבו ניתן פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני, בעניין מזונות הילדים והאב אינו מקיים את פסק הדין, קרי, אינו משלם את חוב המזונות.


במצב כזה, האישה הזוכה, רשאית לנקוט בהליכים שונים נגד הבעל לשם גביית החוב. אחד מן ההליכים הללו הוא הגשת בקשה לצו עיכוב יציאה מן הארץ. אם בקשתה נתקבלה וניתן הצו והאב מעוניין לבטלו, עליו לפנות אל עורך דין גירושין, אשר יבדוק האם הנסיבות מאפשרות את ביטולו של הצו. היה וכן, יגיש עורך דין גירושין בקשה מתאימה להוצאה לפועל.

 

צו עיכוב יציאה מהארץ: בית המשפט


במקרה בו הוגשה הבקשה למתן הצו אל בית המשפט, ניתנת לצד נגדו מבוקש הצו, הזדמנות להגיש התנגדות מנומקת, המסבירה מדוע אין הצדקה להוציא נגדו את הצו. הגשת ההתנגדות צריכה להיעשות כמובן על ידי עורך דין גירושין מקצועי ומנוסה, הבקיא בפרטי המקרה. עורך הדין יכין התנגדות מנומקת ומנוסחת היטב, אשר מטרתה תהיה להביא לדחיית הבקשה למתן הצו.