הליך הגירושין מביא עמו את הצורך לקבל החלטה בדבר משמורת הילדים, ובהתאם לקבוע הסדרי ראייה. ככלל, אחד מן ההורים, לרוב האם, יהיה ההורה המשמורן, וההורה השני יפגוש את ילדיו במסגרת הסדרי ראייה.

הצדדים יכולים להסכים ביניהם על משמורת והסדרי ראייה, וההסכמה תקבל את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. במקרה שאין הסכמה, תימסר ההכרעה בעניין לערכאה הדנה בעניינם. כך או כך, משנקבעו הסדרי ראייה, יש להם תוקף של פסק דין והם מחייבים את הצדדים. מעבר לעובדה שיש לכבד את פסיקותיו של בית משפט, חשוב מאוד להקפיד על קיום הסדרי ראייה לטובת הילד אשר זקוק לקשר יציב ועקבי עם שני הוריו, בייחוד לאור הצורך להתמודד עם פרידתם.

מה קורה כאשר אחד ההורים מפר את הסדרי הראייה?

 

בישראל אין חוק מסוים המתייחס באופן ישיר להפרת הסדרי ראייה, אולם ישנן פעולות שניתן לנקוט, על פי נסיבות המקרה נגד המפר את הסדרי הראייה:

בקשה להגדלת דמי המזונות: האם יכולה לפנות בבקשה להטיל סנקציה כלכלית על האב, כמו תשלום הוצאות שהיה עליה להוציא בזמן שהילד היה אמור לשהות עם אביו (למשל תשלום על מטפלת). כמו כן, במקרים המתאימים האם יכולה להגיש בקשה להגדלת דמי המזונות שנקבעו בזמנו, שהרי הסכום שנקבע חושב בהתאם להסדרי הראייה, וכעת הילד שוהה אצל האם כל הזמן.

צמצום הסדרי הראייה: כאשר האב אינו מקיים קשר עם הילד במשך תקופה משמעותית, הדבר יכול לגרום לילד לאכזבה ולעוגמת נפש רבה. הילד מצפה בכל שבוע להגיעו של אביו והוא אינו מגיע. במצב זה, ניתן לבקש צמצום הסדרי ראייה כדי לסגל את הילד להסדר החדש.

פנייה לפקידת סעד: במקרים שבהם העניק בית המשפט לפקידת סעד סמכויות הנוגעות להסדרי הראייה, יכולה האם לפנות לפקידת הסעד ולבקש ממנה להסביר לאב כי אם לא יקיים את הסדרי הראייה, היא תפנה אל בית המשפט. חשוב לציין כי לפקידת הסעד אין סמכות חוקית לנקוט סנקציה נגד האב. היא יכולה רק לנסות לעזור באמצעות שיחה עמו.


פקודת ביזיון בית המשפט: הטלת קנס או מאסר על האב באמצעות פקודת ביזיון בית המשפט.


הגשת תלונה במשטרה: ניתן להגיש תלונה במשטרה על אי קיום הסדרי ראייה. לשם כך יש להצטייד בפסק הדין. הדבר אינו מוביל לרוב להגשת כתב אישום, אך המשטרה בהחלט יכולה לזמן את האב לבירור.

חשוב מאוד לציין כי כל הפעולות רלוונטיות גם כאשר הפרת הסדרי הראייה היא מצד האם. כך למשל, במקרה שבו האב נפגש עם הילד במרכז קשר, אך האם מונעת ממנו את הביקורים האלו. במצב זה יכול בית המשפט להטיל קנס כספי על האם על פי בקשת האב, בכל פעם שתמנע מהאב לראות את הילד ולא תביא אותו למרכז הקשר בימים ובשעות שהוסכמו.