צו ירושה ניתן כאשר אדם נפטר ללא צוואה, וככלל לא ניתן יהיה לתקן או לבטל את הצו בשל עקרון סופיות הדיון. החריג לכך הוא מצב שבו קיימות נסיבות או עובדות אשר לא היו ידועות בעת מתן הצו, למשל קיומה של צוואה. ואולם, האם די בכך בכדי לבטל צו ירושה?

 

הפסיקה קבעה כי אין בכל נסיבה או עובדה חדשה כדי להצדיק את תיקונו או ביטולו של צו, ועל הבקשה לעמוד במספר מבחנים כדי שתתקבל ירושה.

מבחני הפסיקה לביטול צו ירושה


הפסיקה העוסקת בנושא ביטול צו ירושה ותיקונו קבעה שלושה מבחנים מרכזיים, אשר רק בהתקיימם תתקבל בקשה בנושא זה.

1. ההסבר לשיהוי: מבחן זה שואל שתי שאלות. האחת, מדוע לא הוצגו הנסיבות או העובדות החדשות טרם מתן הצו, כאשר יהיה על המבקש להראות כי אלו לא היו ידועות לו במועד מתן צו הירושה. השנייה, האם השתהה המבקש מהרגע שבו התגלו לו העובדות החדשות ועד להגשת הבקשה. השלב הבא יהיה בחינת ההסבר שנתן המבקש.

 

2. האם ההסבר סביר? אם המבקש הגיש את הבקשה לביטול צו הירושה מיד עם היוודע לו הנסיבה החדשה, הרי אין בעיה של שיהוי. ואולם אם השתהה המבקש בהגשת הבקשה, בית המשפט בוחן אם הסברו של המבקש לשיהוי הוא הסבר סביר, או שמא עולה מן ההסבר כי המבקש נהג בחוסר תום לב.

 

3. המשקל של הנסיבות החדשות: בית המשפט שואל אם השיהוי יוצר קושי לבירור העובדות ואם, בהנחה שניתן לבררן, יש בהן כדי להצדיק את ביטול או שינוי הצו.

האם יבוטל צו הירושה בשל קיומה של צוואה?


צו ירושה ניתן בהיעדר צוואה, אולם לעתים מסתבר כי המנוח הותיר אחריו צוואה לאחר הוצאת הצו. הדעה הרווחת בציבור היא כי משנתגלתה הצוואה, יבוטל לאלתר צו הירושה ורכושו של המנוח יחולק על פי האמור בצוואה, אולם אין כך הם פני הדברים. כל בקשה לביטול או שינוי צו ירושה צריכה לעמוד במבחנים אשר פורטו, ואם לא עמדה בהם הרי דינה להידחות. הדבר נכון גם במקרה שבו הבקשה לביטול צו ירושה מוגשת בשל קיומה של צוואה.

בבואו לקבל החלטה, בית המשפט שם דגש על ההסבר לשיהוי בהעלאת הטענה החדשה, כאשר ההסבר נבחן באופן סובייקטיבי לאותו המקרה. למשל, אם הוגשה בקשה לביטול צו ירושה בשל קיומה של צוואה אך המבקש ידע על קיומה של הצוואה מספר שנים לפני שהגיש את הבקשה, יהיה עליו לספק הסבר סביר לשיהוי זה. מצב נפשי או כלכלי בעייתי יוכל להיות במקרה אחד הסבר סביר אשר יביא לקבלת הבקשה, ובמקרה אחר להתפרש כניסיון התחמקות, למשל אם יוכח כי המבקש המתין את פרק הזמן הזה כדי שיהיה קושי לברר את האותנטיות של הצוואה.