מרבית הליכי הגירושין טומנים בחובם קושי אמוציונלי רב ועל כן, לא פעם, מתקשים בני הזוג להתגבר על רגשות הכעס והאכזבה שהם חשים זה כלפי זו ולנהל את הליך הגירושין בצורה היעילה ביותר. כל מחלוקת כספית הופכת למלחמה של ממש ובני הזוג ממהרים להגיש תביעות זה נגד זו, על מנת לקבל יתרון כלשהו במאבק המשפטי.


יש דרך אחרת לנהל את הליך הגירושין ולסיימו תוך זמן קצר, ללא התדיינות ארוכה ויקרה בבית המשפט: חתימה על הסכם גירושין. ההסכם כולל את כל ענייני הגירושין ונותן מענה לכל בעיה או מחלוקת אשר יכולה להיווצר בעתיד בין הצדדים. עורך דין משפחה מגיש את ההסכם לאישורה של הערכאה השיפוטית ומשאושר ההסכם, יש לו תוקף של פסק דין והוא מחייב את הצדדים באופן מלא.


הסכם גירושין אותו ינסח עורך דין גירושין, צריך לכלול כל נושא העולה מפרידת בני הזוג, כאשר לרוב מדובר על שלושה נושאים עיקריים: חלוקת הרכוש, משמורת הילדים ותשלום מזונות הילדים. כיצד צריכים להיראות סעיפים אלו במסגרת ההסכם? מהם הדגשים עליהם יש לתת את הדעת?


חלוקת הרכוש בין בני הזוג


למותר לציין כי המטרה של כל אחד מן הצדדים היא לשמור עד כמה שניתן על רמת החיים אליה הורגל טרם הפרידה. עורך דין משפחה מודע לכך בכל תיק גירושין בו הוא מטפל. אולם, בחלק ניכר מן המקרים יידרשו שני בני הזוג לפשרות, על מנת שלא לקפח את הצד השני מבחינה כספית.


הסעיפים הנוגעים לחלוקת הרכוש, צריכים לכלול פירוט של כל הרכוש של בני הזוג ואת אופן החלוקה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. כך ניתן יהיה להימנע ממחלוקות עתידיות בנושא זה.


משמורת הילדים


הסעיפים הנוגעים למשמורת הילדים חייבים להיות ברורים כאשר על ההורים להחליט האם ברצונם לקיים הסדר של משמורת מלאה והסדרי ראייה, או האם ברצונם לגדל את הילדים במשמורת משותפת. עורך דין גירושין יכול לייעץ איזה הסדר יהיה מתאים יותר, בהתאם להיכרותו עם הצדדים וליכולתם הרגשית והכספית.


מלבד קביעת הסדר משמורת בסיסי, עורך דין משפחה שם דגש בעת ניסוח ההסכם, גם על חלוקת המשמורת בחגים ובחופשות. הטעם לכך הוא כי נושא זה מהווה לעיתים קרובות גורם למחלוקת בין בני הזוג, כזו שלא פעם מגיעה עד לפתחו של בית המשפט. בכדי להימנע מתרחיש שכזה, מקפיד עורך דין גירושין להתייחס גם לסוגיה זו במסגרת עריכת ההסכם.


תשלום מזונות ילדים


יש לקבוע סכום מזונות אשר משקף מחד את צרכי הילדים ומאידך, תואם את היכולת הכלכלית של האב. המטרה היא להסכים על סכום מזונות אשר מקיים באמת את שני הפרמטרים הללו על מנת להימנע מהגשת תביעה מאוחרת.


לא פעם, מסכים האב לדמי מזונות אשר הוא אינו מצליח לעמוד בהם לאורך זמן ובהיעדר הסכמה מגרושתו להפחית את דמי המזונות, נאלץ האב להגיש תביעה להפחתת דמי המזונות וזו, כמו גם תביעה להגדלת דמי המזונות, אינה מתקבלת בקלות.


ככלל, רק שינוי מהותי בנסיבות וכזה שלא ניתן היה לצפות אותו מראש, יכול להביא לשינוי דמי המזונות שנקבעו בהסכם ועל כן אין להקל ראש בנושא זה.