מערכת ההוצאה לפועל, מאפשרת לזוכים, לגבות את כספם, באמצעות הליכים שונים, כמו עיקולים וצווי מאסר. רבים מפסקי הדין שאוכפת מערכת ההוצל"פ, הם פסקי דין של מזונות. למרבה הבעייתיות, חייבים רבים של מזונות, אינם מקיימים את פסק הדין, אשר קבע את גובה המזונות שעליהם לשלם והדבר מאלץ את הזוכה, לרוב, גרושתו של החייב, לפתוח נגדו תיק בהוצאה לפועל, על מנת לגבות את החוב.

מערכת ההוצאה לפועל, מאפשרת לזוכים, לגבות את כספם, באמצעות הליכים שונים, כמו עיקולים וצווי מאסר. רבים מפסקי הדין שאוכפת מערכת ההוצל"פ, הם פסקי דין של מזונות. למרבה הבעייתיות, חייבים רבים של מזונות, אינם מקיימים את פסק הדין, אשר קבע את גובה המזונות שעליהם לשלם והדבר מאלץ את הזוכה, לרוב, גרושתו של החייב, לפתוח נגדו תיק בהוצאה לפועל, על מנת לגבות את החוב.

מלבד מערכת ההוצאה לפועל, ניתן לגבות את חוב המזונות, גם על ידי פנייה למוסד לביטוח לאומי. בתהליך זה, משלם המוסד לביטוח לאומי את המזונות, בכל חודש, לזוכה והוא גובה מהחייב את הסכום, כך שהזוכה אינה צריכה לנקוט בהליכים נגד החייב.

קביעת גובה מזונות

 

במסגרת הליך הגירושין, נקבע סכום המזונות באחת משתי דרכים: על ידי בני הזוג, באופן עצמאי, כאשר הם מגיעים ביניהם להסכמה לגבי גובה תשלום המזונות, או על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. כאשר ההחלטה על גובה המזונות, נמסרת לערכאה שיפוטית, היא תקבע את סכום המזונות, על פי צרכיו של הילד, רמת החיים אליה הוא הורגל ועל פי מצבם הכלכלי של ההורים. 


במקרה שבו החייב במזונות נמצא בהליכי פשיטת רגל, יהיה לחוב המזונות קדימות על פני חובות אחרים, אלא אם החוב נוצר לאחר שניתן צו כינוס. במקרה כזה, בית המשפט הדן בפש"ר, מתייחס לחוב המזונות כאל שאר החובות ומשכך, לעיתים קרובות, סכום המזונות שמקציב בית המשפט, קטן יותר מן הסכום שפסק בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

השינוי בחוק הוצאה לפועל

 

חוק ההוצאה לפועל, עבר במהלך השנים, שינויים רבים, אשר נועדו לייעל את תהליכי הגבייה מחד ולפגוע כמה שפחות בזכויות החייב, מאידך, שהרי המטרה של הליכי הוצל"פ, איננה עונשית, אלא גביית החוב.

 

ביולי 2013, אושר תיקון נוסף לחוק ההוצאה לפועל שעניינו מסלול מקוצר לגביית חוב מזונות, במסגרתו, נכנסת ההוצאה לפועל בנעלי הזוכה ומבצעת עבורה את גביית החוב. שינוי זה של החוק, נוצר מתוך ההבנה כי נשים רבות נמנעות מלגבות את תשלום המזונות, משום שהן אינן בקיאות בהליכי ההוצל"פ, לעיתים אף חוששות מפני מורכבותו. מטבע הדברים, מי שנפגע מכך הם הילדים ועל כן, נתקבלה החלטה על המסלול לגביית מזונות.

במסלול המקוצר הזה, ניתן יהיה לנקוט בכל הליכי ההוצל"פ,, כגון עיקולי חשבונות בנק, עיקול מטלטלין ומקרקעין, צו מאסר וכיו"ב. כמו כן, המסלול המקוצר יהפוך למסלול חובה עבור המוסד לביטוח לאומי, כך שכל תיקי המזונות שמגיעים לביטוח לאומי, ייגבו למעשה באמצעות המסלול הזה. יש להדגיש כי עבור הזוכה, מדובר במסלול של בחירה ועל כן, יכולה היא לבחור לנהל את תיק ההוצאה לפועל בעצמה ולא דרך המסלול המקוצר. יש לציין כי השינוי בחוק יכנס לתוקף בפברואר 2014.

ניהול תיק בהוצל"פ

 

כאשר הזוכה מנהלת את תיק ההוצל"פ לבדה, הצעד הראשון שעליה לנקוט הוא כמובן פתיחת התיק, הנעשית על גבי הטופס המתאים ואליו יש לצרף את העותק המקורי של פסק הדין וכן תצהיר אשר בו מצהירה האישה כי לא פנתה למוסד לביטוח לאומי, לשם גביית המזונות.

לאחר פתיחת התיק, ההוצאה לפועל תשלח אזהרה לחייב, כי עליו לשלם את החוב תוך 21 יום או להגיש התנגדות לחוב בטענת "פרעתי", קרי שהחוב שולם. בתום 21 יום, אם החוב לא שולם, רשאית הזוכה לפעול נגד החייב באמצעים השונים, כמו עיקול חשבון בנק וצו מאסר. יש לציין כי ההוצאה לפועל, אינה נוקטת בשום הליך נגד החייב, ללא בקשה מתאימה בכתב מטעם הזוכה.

גביית מזונות דרך המוסד לביטוח לאומי

 

מלבד ההוצאה לפועל, יכולה הזכאית למזונות, לפנות כאמור, גם למוסד לביטוח לאומי, כאשר החייב אינו משלם את המזונות. המל"ל משלם לזוכה את המזונות וגובה אותם בחזרה מן החייב. מדובר בסכום שנקבע בפסק הדין, או הסכום שבתקנות ביטוח לאומי – הנמוך מביניהם. נזכיר כי החל מחודש פברואר 2014, כל חוב מזונות שיופנה אל המוסד לביטוח לאומי, ייגבה באמצעות המסלול המקוצר.

חשיבות הייעוץ המשפטי

 

אשה המגדלת את ילדיה, זקוקה לתשלום המזונות, בכדי לדאוג לצרכיהם ואין ספק כי כאשר החייב אינו משלם את המזונות, אין המדובר רק במעשה פסול מבחינה חוקית, אלא בפגיעה בילדיו. השינוי בחוק הוצאה לפועל, כפי שפורט לעיל, מטרתו טובה ומבורכת, אולם קשה לראות כיצד הוא ייעל ויזרז בצורה אפקטיבית, את הליכי הגבייה. הן משום שמערכת ההוצל"פ עמוסה מאוד והן משום שהחייבים שאינם משלמים את דמי המזונות, אינם נרתעים במהרה מהליכי ההוצל"פ ומצליחים להתחמק מתשלום חובם.

על כן, חשוב מאוד לפנות לייעוץ וייצוג משפטי כאשר רוצים לאכוף פס"ד של מזונות. עורך הדין בקיא היטב בנבכי תהליכי הגבייה בהוצל"פ וכן בפרוצדורות של המוסד לביטוח לאומי לגביית תשלום המזונות. יש לו את הידע והניסיון בניהול תיקי גבייה, הוא מטפל בכל תיק באופן אישי ויודע לבחור בנתיב המתאים ביותר לגביית החוב, בהתאם לנסיבות.