הפרת הבטחת נישואין הוכרה בדין הישראלי כעילה חוזית בת פיצוי. המשמעות היא כי כל אדם שנפגע מהפרת הבטחת נישואין, יכול לקבל פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לו. מדובר הן בנזק ממוני כדוגמת החזר הוצאות עבור תשלום לאולם אירועים, תשלום לצלם וכדומה, והן בנזק שאינו ממוני אלא נפשי, למשל עוגמת נפש שנגרמה כתוצאה מביטול ההצעה.


תביעות רבות בגין הפרת חוזה כוללות גם סעד של אכיפה, אולם מטבע הדברים כאשר מדובר על הפרת הבטחת נישואין, סעד זה אינו רלוונטי, שהרי לא ניתן לחייב אדם להינשא בניגוד לרצונו.


חובה להוכיח הצעת נישואין מפורשת והסכמה להצעה


כבכל תביעה חוזית אחרת, קבלת הפיצוי מותנית בהוכחת העילה ונטל הראיה הוא על התובע. כלומר, התובע יידרש להראות, באמצעות עורך דין לענייני משפחה, כי אכן הייתה הצעת נישואין מפורשת והסכמה להצעה.


התובע יוכל לעשות כן בין השאר באמצעות הצגת קבלות על תשלומים שבוצעו בעקבות הצעת הנישואין, למשל תשלום עבור טבעת אירוסין, תשלום לבית דפוס עבור הדפסת הזמנות, רכישת בגדים לחתונה, תשלום לאולם אירועים ועוד. נוסף על כך ניתן לזמן עדים לבית המשפט, אשר יעידו על כך כי בני הזוג היו מאורסים.


חשוב לציין כי לא כל אמירה או התנהגות מצד בן הזוג או בת הזוג שקולים להצעת נישואין, ומנגד ייתכנו מקרים שבהם לא הייתה הצעת נישואין מפורשת, אך נסיבות המקרה מצביעות על קיומה של מחויבות ממשית לנישואין, אשר אין לראות בה רק בגדר כוונה שלא תתממש.


במצב מעין זה, כאשר הונחה בפני בית המשפט תשתית עובדתית מבוססת, בית המשפט יכול לקבל את התביעה ולפסוק פיצוי, למרות היעדרה של הצעת נישואין בפועל.


פיצוי בגין נזק ממוני הוא העיקר


נקודה נוספת וחשובה נוגעת לפיצוי הכספי. אף שבתי המשפט מכירים בנזק הנפשי שנגרם כתוצאה מהפרת הבטחת נישואין, ופוסקים פיצוי כספי בגין רכיב זה, הדגש בתביעת הבטחת נישואין הוא על הנזק הממוני.


בתי המשפט מתמקדים בזכותו של התובע להחזר הוצאות החתונה, ולכן אם לא נגרם נזק כספי בשל ההוצאות הללו, ייתכן כי לא יהיה טעם בהגשת תביעה. זאת היות שלרוב בית המשפט רואה את הנזק הנפשי כמשני.


עם זאת, עורך הדין לענייני משפחה בוחן כל מקרה על פי נסיבותיו, מכיוון שייתכן מצב שבו הנזק הנפשי כה חמור עד כי יהיה נכון להגיש תביעה לפיצויים, אף אם לא נגרם הפסד כלכלי.


סוגיה זו של הפרת הבטחת נישואין היא סוגיה סבוכה. מחד גיסא, יש להראות כי הייתה הצעת נישואין מפורשת, ומאידך גיסא, ישנם מקרים שבהם הנסיבות מאפשרות לקבל פיצוי גם היכן שלא הייתה הצעה מפורשת. מצד אחד בתי המשפט שמים דגש על הנזק הממוני, ומצד שני ניתן לקבל פיצוי גם בגין הנזק הנפשי.


חשוב מאוד לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין לענייני משפחה, אשר יבחן את נסיבות המקרה לעומק וייתן חוות דעת אם ניתן ואם כדאי להגיש תביעה בגין הפרת הבטחת נישואין.