בני זוג אשר החליטו להתגרש מחליטים לעתים לתת הזדמנות נוספת ליחסיהם, באמצעות חתימה על הסכם שלום בית. הסכם זה יכול להיחתם טרם הוגשה תביעת גירושין וכן לאחר שהוגשה. במסגרת הסכם זה, מסדירים בני הזוג נושאים שונים הנוגעים ליחסים ביניהם, משמורת ילדים וענייני רכוש, אם כי בעניין הרכוש זוגות רבים ממנים גורם חיצוני לניהול הפן הכלכלי.


מטרתו של הסכם שלום בית היא לאפשר לבני הזוג לבחון בראש שקט את האפשרות של שיקום מערכת הנישואין, מבלי שירחף מעל ראשו של כל אחד מהם החשש כי הצד השני מנסה לזכות ביתרון על פני האחר, במסגרת הליך הגירושין.


פנייה אל עורך דין לענייני משפחה


חשוב שניסוח הסכם שלום בית ייערך על ידי עורך דין לענייני משפחה. ראשית, מן הטעם כי מדובר בהסכם משפטי מחייב, ועל כן על הצדדים לוודא כי ההסכם ערוך היטב ולשביעות רצונם. שנית, מכיוון שלעורך הדין ניסיון מקצועי רב, והוא יוכל לייעץ לבני הזוג אילו נושאים ראוי שייכללו בהסכם כדי שיהיה אפקטיבי ויגשים את מטרתו.


לפעמים בני הזוג שוכרים את שירותיו של עורך דין משפחה אחד משותף, ולעתים לכל אחד מבני הזוג עורך דין לענייני משפחה מטעמו. חשוב לציין כי כדי שלהסכם יהיה תוקף של פסק דין, יש להגישו לאישורו של בית הדין הרבני.


נטרול מרוץ הסמכויות


יתרון נוסף וחשוב של הסכם שלום בית הוא נטרול הנושא של מרוץ הסמכויות, המהווה קושי גדול במסגרת הליך הגירושין. במה דברים אמורים? בישראל קיימת סמכות מקבילה של בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני במרבית ענייני הגירושין, כאשר הסמכות נקבעת על פי הראשון בזמן.


בשל ההבדלים המהותיים בגישות של שתי הערכאות הללו, כאשר בית הדין הרבני הוא לרוב שמרני יותר מבית המשפט לענייני משפחה, שכן הוא פוסק על פי הדין הדתי, נוצר מרוץ סמכויות כאשר כל אחד מבני הזוג מנסה להקדים את האחר ולהגיש את תביעת הגירושין בערכאה המועדפת עליו. משחתמו בני הזוג על הסכם שלום בית ועיגנו בו את ענייני הגירושין השונים, הרי הדבר מנטרל את מרוץ הסמכויות.


תביעה לשלום בית כצעד טקטי


ישנם מקרים רבים שבהם מגיש אחד מבני הזוג תביעה לשלום בית, אך זו לא הוגשה מתוך רצון כנה להמשיך לקיים את חיי הנישואין ולשקמם, אלא כצעד טקטי מחושב אשר מטרתו היא להשיג יתרון כלשהו בהליך הגירושין, למשל יתרון כלכלי בחלוקת הרכוש.


במצב זה, על הצד השני לפנות אל עורך דין לענייני משפחה, אשר ייצג אותו בבית הדין הרבני במסגרת הדיון בתביעה זו. המטרה תהיה להוכיח לבית הדין הרבני כי כוונותיו של מגיש התביעה אינן כנות, וכי הוא אינו מעוניין בשלום בית כלל וכלל אלא פועל בשל אינטרסים אחרים. אי לכך, דין התביעה להידחות ובן הזוג יוכל להמשיך ולקדם את הליך הגירושין.