מזונות אישה שלהם זכאית אישה יהודייה כל עוד היא נשואה, כוללים בחובם גם את הזכות למדור, כלומר קורת גג. נושא המדור עולה במסגרת הליכי גירושין כאשר הבעל מגיש תביעה לפירוק שיתוף בדירה המשותפת של בני הזוג, והמשמעות היא השארת האישה והילדים ללא קורת גג.


אמנם על פי דיני המקרקעין, שותפים במקרקעין רשאים לפרק את השותפות בכל זמן גם ללא הסכמת יתר השותפים, אך במקרה של דירת מגורים של בני זוג אשר להם ילדים קטינים, המצב מעט שונה. הבעל מחויב לספק לאישה ולילדים מקום מגורים חלופי ואם לא עשה כן, אין הוא יכול לתבוע פירוק שיתוף.


במצב שבו הבעל פועל לפירוק השיתוף בדירה מבלי שדאג למקום מגורים חלופי לאישה ולילדים, על האישה להגיש בקשה לקבלת מדור באמצעות עורך דין משפחה כדי שתוכל להישאר בדירה הנוכחית, כלומר מדור ספציפי, או לקבל דירה אחרת. משניתן צו מדור, מנוע הבעל מלפעול בכל צורה לפירוק השיתוף עד שיספק מקום מגורים חלופי.


יש לציין כי בדרך כלל המדור אינו חייב להיות הדירה הספציפית שבה חייתה המשפחה יחד, אולם לא כל דירה תתקבל כמדור. הבעל מחויב למצוא דירה הדומה ברמתה לדירת המגורים שבה חיו בני הזוג במהלך החיים יחד, אם מבחינת מיקום ואם מבחינת שטח ומצב הדירה.


מהו סכום המדור?


חישוב הסכום של המדור נקבע על פי שני פרמטרים מרכזיים: הראשון הוא מספר הילדים וככל שמספר הילדים גדול יותר, כך יהיה חלקו בנכס של כל אחד מהילדים גדול יותר. הפרמטר השני מתייחס לדירה עצמה, למשל המיקום שלה.


החישוב לגבי הילדים נעשה כך: אם ישנו ילד אחד בלבד, אזי החלק שלו בדירה הוא 30%. פירושו של דבר הוא כי דמי המדור שיידרש האב לשלם יהיו כ-30% מסכום המשכנתא או שכר הדירה. כאשר יש לבני הזוג שני ילדים, חלקם בנכס יהיה 40% וכך הלאה. לגבי הדירה עצמה, ישנם נתונים שונים רלוונטיים כגון מיקום הדירה, אשר משפיעים על הסכום שיש לשלם בעדה.


זכות המדור מול זכות הקניין


פסקי דין רבים אשר נדרשו לסוגיית המדור בשל תביעת פירוק שיתוף, התייחסו להתנגשות שבין שתי זכויות העולה ממצב זה: זכות הקניין מחד גיסא והזכות למזונות מאידך גיסא. עיקרון מרכזי ומהותי בדיני המקרקעין הוא הזכות של שותף בקרקע לדרוש את פירוק השיתוף בכל עת, בעין או בשווי, למעט מצבים מסוימים. זכות זו אינה תלויה בהסכמת שאר השותפים, ואם שותף אחד מעוניין להשתחרר מן הבעלות המשותפת הוא יכול לעשות כן.


על פי כלל זה, הבעל המעוניין לפרק את השיתוף בדירת המגורים רשאי לעשות זאת ללא כל הגבלה, ואולם, מדובר כאן במקרה חריג, וחוק המקרקעין קובע כי פירוק שיתוף בדירת מגורים של בני זוג יתאפשר אך ורק לאחר שנמצאה דירה חלופית לאישה ולילדים הקטינים.


מול זכות הקניין של הבעל עומדת זכותה של האישה למזונות, זכות חשובה ובסיסית לא פחות אשר כוללת גם מקום מגורים. ניתן לומר שהחוק מצא את האיזון הנכון בין שתי הזכויות, משהוא מגביל את הזכות לפירוק שיתוף בדירת מגורים ככלל רק כאשר יש ילדים קטינים, ואז יצטרך הבעל לדאוג למקום מגורים חלופי להם ולאמם, ההורה המשמורן. לאחר שעשה זאת, יוכל להמשיך בפירוק השיתוף.


לאור חשיבות הסוגיה של מדור לילדים ולאם ונוכח מורכבותה המשפטית של הסוגיה, יש לפנות אל עורך דין משפחה אשר ייצג את האישה בתהליך זה, עד אשר יימצא הפתרון המתאים של קורת גג לשביעות רצונה. בהיעדר ייצוג של עורך דין משפחה עלול להיווצר מצב שבו יתקדם הבעל בהליך פירוק השיתוף מבלי שדאג לספק מקום מגורים חלופי מתאים וראוי, ולפיכך אין להשתהות בפנייה לייעוץ וייצוג משפטי כאשר עסקינן בעניין זה.