בתי המשפט לענייני משפחה דנים רבות בתביעות אבהות – תביעה הצהרתית אשר דנה בשאלה האם פלוני הוא אביו של ילד מסוים. בירור האבהות נעשה באמצעות בדיקת רקמות וביצועה של הבדיקה מותנה בקבלת צו מבית המשפט. האם בית המשפט יכול לכפות על הגבר לבצע בדיקת אבהות נגד רצונו?

 

בדיקת אבהות – מהי?


מטרתה של בדיקת אבהות, היא לברר האם אדם מסוים הוא אביו הביולוגי של ילד מסוים. מדובר בבדיקה בעלת רמת דיוק גבוהה מאוד, המבוצעת באמצעות לקיחת דגימה של דנא. כדי לבצע את הבדיקה, יש להגיש תביעת אבהות ולקבל צו מבית המשפט המורה על ביצוע הבדיקה.


במקרים רבים, התביעה מוגשת על ידי האם, המבקשת להוכיח את האבהות כדי לתבוע מזונות ילדים מן האב. במקרים אחרים, האב דווקא הוא זה אשר מגיש את התביעה, כדי לקבל זכויות משמורת על הילד. בכל דיון בנושא של בדיקת אבהות, עולה השאלה האם ניתן לכפות על האב לבצע את הבדיקה ללא הסכמתו.

שלמות הגוף מול טובת הילד


בתי המשפט נתקלים לא מעט במצב שבו הגבר מתנגד לביצוע בדיקת אבהות. הטענות המרכזיות שנשמעות בעניין זה הן הזכות לשלמות הגוף, הזכות לאוטונומיה והזכות לפרטיות. מדובר ללא ספק בזכויות יסוד חשובות של האדם ובית המשפט נדרש לאזן בין האינטרסים הללו לבין טובת הילד. זו קובעת כי לילד קיימת הזכות לדעת מיהו אביו הביולוגי, בפרט כאשר לקביעת האבהות ישנן השלכות משפטיות וכלכליות רבות כגון הזכות למזונות ילדים וזכות הירושה.

בעבר, בירור אבהות נעשה באמצעות בדיקת דם בלבד ועל כן בתי המשפט נטו שלא לכפות את ביצועה של בדיקת אבהות. זאת מתוך ההבנה כי מדובר בבדיקה פולשנית יחסית, אשר מפרה באופן בוטה את זכותו של אדם לשלמות הגוף. אולם, במקרים רבים, היה בית המשפט מתייחס לסירוב כאל ראייה לאבהות וקובע כי הגבר הוא אכן האב. בשנת 2008, חל שינוי במצב המשפטי ועתה בתי המשפט רשאים לכפות על האב לבצע בדיקת אבהות.

 

ביצוע בדיקת אבהות ללא הסכמת האב


עד שנת 2008, בתי המשפט לא הורו על ביצוע בדיקת אבהות ללא הסכמתו של האב, אולם כאמור, הסירוב לא מנע בהכרח את קביעת האבהות. בשנת 2008, נכנס לתוקפו התיקון בחוק המאגר הגנטי, אשר מסמיך את בית המשפט לכפות בדיקת אבהות, למרות רצונו של האב. זאת בתנאי כי בית המשפט שוכנע כי קיים סיכוי סביר לכך כי הגבר הוא אכן האב וכי ניתנה לו הזדמנות להציג את טענותיו בדבר התנגדותו לבדיקה. בתי המשפט עושים שימוש רב בסמכות זו והדבר מתאפשר הן בשל התיקון לחוק והן בשל העובדה כי בדיקת אבהות כיום איננה פולשנית כפי שהייתה בעבר. כיום אין צורך בבדיקת דם כדי לקבוע או לשלול אבהות, אלא די בדגימת רוק או שיער.

קבלת ייעוץ משפטי


סוגיית האבהות היא סוגיה משפטית ואישית מורכבת ויש לה השלכות רבות על הצדדים המעורבים. מרקע שנקבעה האבהות, יהיה האב מחויב בתשלום מזונות ילדים ועליו להביא זאת בחשבון בעת שהוא יוזם את ההליך או כאשר הוגשה תביעת אבהות מצדה של האם. כאשר האם מבקשת לברר את נושא האבהות, עליה לזכור כי לצד זכותה למזונות ילדים, תקום לאב זכות לפגוש את ילדיו ועליה יהיה לאפשר את הקשר ביניהם.

לאור האמור לעיל, חשוב מאוד לפנות לעורך דין לקבלת ייעוץ משפטי, כדי להכיר ולהבין את כל ההיבטים של הנושא. רק כך יוכל כל אחד מן הצדדים להגן על זכויותיו ולשמור באופן מלא על האינטרסים שלו בהליך זה.

 

עו"ד יוסי סביר, משרד סביר ושות'