הסכם גירושין הוא חוזה הנחתם בין בני זוג, במסגרתו, מוסדרים ענייני הגירושין השונים, לרבות משמורת ילדים, תשלום מזונות וחלוקת רכוש. מטרתו של הסכם הגירושין הוא להימנע ממאבק משפטי בין כותלי בית המשפט ובמקומו, לקבל החלטות בהסכמה באשר לכל נושא ולעגן את ההסכמות בהסכם מסודר. בשונה מהסכמים רבים אחרים, הסכם גירושין טעון אישורו של בית המשפט לענייני משפחה, או של בית הדין הרבני ורק לאחר קבלת האישור, מקבל ההסכם תוקף של פסק דין.

 

מבחינה פרוצדוראלית, ההליך של אישור הסכם גירושין הוא פשוט למדי, יש להגיש בקשה לבית המשפט בצירוף ההסכם חתום על ידי הצדדים ולאחר הגשת הבקשה, מזכירות בית המשפט, תזמן את הצדדים לדיון (אם הצדדים מיוצגים, ישלח הזימון לעורכי הדין).

 

כיצד מתנהל הדיון בבקשה בבית המשפט? האם על הצדדים להגיע לדיון בליווי עורך דין גירושין?

 

הדיון בבית המשפט


הדיון בבקשה לאישור הסכם גירושין הוא דיון קצר יחסית, אולם חשוב להדגיש כי בית המשפט אינו מתפקד כחותמת גומי בעניין זה. טרם יעניק את האישור להסכם הגירושין, יבחן בית המשפט את סעיפי ההסכם באופן יסודי וכמו כן, יוודא כי הצדדים שלמים עם ההסכם, כי הם חתמו עליו מרצונם החופשי וכי הם מבינים את ההשלכות שלו ( להסכם גירושין השלכות משפטיות וכלכליות מרחיקות לכת עבור הצדדים).

 

בית המשפט שם דגש מיוחד על הסעיפים בהסכם הנוגעים לילדים כגון סעיף המשמורת וסעיף מזונות הילדים. תפקידו של בית המשפט הוא לוודא כי ההסכם מגן על האינטרסים של הילדים ומטיב עמם.

נוסף לזאת, בית המשפט גם בוחן היטב את נסיבות החתימה על ההסכם, על מנת לוודא כי הוא נחתם מרצון כנה וחופשי של הצדדים.

 

הסיבה לכך היא שבלא מעט מקרים, מתברר כי אחד הצדדים חתם על ההסכם מתוך לחץ שהפעיל עליו הצד השני, למשל, על מנת לקבל את הסכמתו למתן הגט. כאשר בית המשפט מתרשם שההסכם לא נחתם מרצון חופשי של אחד הצדדים, יכול הוא לדחות את הבקשה לאישור ההסכם, או לדרוש הכנסת שינויים בהסכם, אשר ישנו את מאזן הכוחות, הכול בהתאם לנסיבות המקרה שלפניו.

 

ייצוג על ידי עורך דין גירושין


אחת השאלות אשר עולות בהקשר של אישור הסכם גירושין, היא האם על הצדדים להגיע עם עורכי דינם לדיון (לעיתים בני הזוג שכרו עורך דין גירושין אחד משותף ולעיתים הם מיוצגים על ידי עורכי דין נפרדים). החוק אינו מחייב את הצדדים להיות מיוצגים על ידי עורך דין גירושין בדיון זה, אולם מומלץ מאוד להגיע עם עורך הדין לדיון. הטעם לכך הוא כי במהלך הדיון, יכול בית המשפט להפנות שאלות לבני הזוג, להעיר הערות, לדרוש הכנסת שינויים בהסכם כתנאי לאישורו וכיו"ב.

 

מטבע הדברים, הצדדים לא ידעו כיצד להתמודד עם סיטואציה שכזו אם יעמדו לבדם בדיון, אך עורך דין גירושין אשר ניסח את הסכם הגירושין ומכיר את הצדדים ואת הנסיבות במלואן, ידע כיצד להשיב לשאלות בית המשפט ולהבהיר פרטים מסוימים, העומדים כמכשול לאישור ההסכם.


משרד סביר ושות' 
 


עודכן ב: 02/08/2017