אנשים הנפגעים בתאונת דרכים דורשים לקבל את כספי הביטוח במהירות האפשרית, אך עם זאת מדובר בתהליך שלעיתים דורש זמן וסבלנות.

 

גובה הפיצוי לנפגעי תאונת דרכים המתקבל מחברת הביטוח הוא נגזרת של נתונים רבים, בין היתר, מחושבים נתוניו האישיים של כל נפגע כגון: גיל, גובה השתכרות, סוג הפגיעה וכדומה.

 

מלבד אלה, הפקטור העיקרי שמשפיע באופן קרדינלי על גובה הפיצוי הוא השאלה האם הפגיעה הותירה נכות צמיתה או אם לאו. על מתן תשובה לשאלה זו אמון מומחה רפואי אובייקטיבי בתחום הפגיעה, המתמנה על ידי בית המשפט ובהסכמת חברת הביטוח.

 

תפקיד המומחה הוא לבדוק את הנפגעים, בין אם נדרשת בדיקה פיזית או נפשית, ולהעריך בחוות דעת שעלותה יכולה לנוע בין 4,500 ל – 8,000 שקל. המומחה בוחן האם הפגיעה בתאונה הותירה, מהבחינה הרפואית נזק קבוע שיישאר לכל החיים.

 

מי נדרש לשלם עבור חוות דעת רפואית?

 

במרבית המקרים, מי שמממן את עלות חוות הדעת היא חברת הביטוח, אולם, מדובר במימון ביניים שכן ככל שיסתבר כי המינוי היה מיותר והמומחה קבע כי לא נותרה נכות צמיתה כלשהי, או אז, חברת הביטוח תוכל לדרוש לקזז את עלות חוות הדעת מהפיצוי שבית המשפט פסק.

 

כאשר נקבעת נכות רפואית על בית המשפט להעריך מה המשמעות התפקודית של הנכות שנקבעה, אם בכלל. ככל שהמשמעות התפקודית של הנכות הרפואית שניתנה גבוהה יותר, בהתאם יגדל הפיצוי שבית המשפט יפסוק.

 

אם התאונה היא תאונת עבודה יש לפנות בראש וראשונה לביטוח לאומי. הביטוח משלם "דמי פגיעה" עבור התקופה בה לא ניתן לתפקד בעבודה לאחר התאונה עד ל-91 יום. גובה דמי הפגיעה הם נגזרת ישירה של גובה השכר, והוא מחושב לפי ממוצע שכר של שלושת החודשים שקדמו לפגיעה.

 

בתום שלושת החודשים, במידה והפגיעה הותירה נכות צמיתה, הנפגעים רשאים להגיש לביטוח לאומי תביעה לקביעת דרגת נכות. ביטוח לאומי מזמן לועדה רפואית בסניף הקרוב ועורך, באמצעות מומחה רפואי חיצוני בדיקה פיזית ונפשית על מנת להעריך אם נותרה נכות רפואית ואם כן מה שיעורה.

 

בתום ההליך מול ביטוח לאומי ניתן להגיש תביעה לפיצויים מחברת ביטוח

 

אם הועדה הרפואית בביטוח לאומי קבעה כי הפגיעה בתאונה פגעה בכושר העבודה ובעקבות זאת נגרמה ירידה בשכר, הועדה יכולה להפעיל את תקנה 15. תקנה זו מקנה לועדה הרפואית את היכולת להגדיל את שיעור הנכות ב - עד 50% מגובה הנכות הרפואית על מנת להגיל את שיעור המענק או הקצבה.

 

משהסתיימו כל ההליכים מול ביטוח לאומי, ניתן להגיש תביעה נגד חברת הביטוח שביטחה את הנהיגה ברכב בביטוח חובה. במקרה של פגיעה כהולכי רגל או כרוכבי אופניים, אזי יש לתבוע את ביטוח החובה של הנהג הפוגע.

 

חשוב לציין, כי אם נקבעה נכות צמיתה על ידי הביטוח הלאומי, הנכות מחייבת להליך המשפטי מול ביטוח החובה. כלומר, בניגוד למקרה הרגיל, כבר לא יתמנה מומחה רפואי על ידי בית המשפט ובית המשפט יעריך את גובה הפיצוי בהתאם למה שנקבע בועדה הרפואית של ביטוח לאומי.

 

בכל מקרה, לא ניתן לקבל מעל 100% פיצוי על הנזק. כלומר, בית המשפט בבואו לקבוע את שיעור הפיצוי, ינכה בהצעת הפשרה, את התגמולים שכבר התקבלו מביטוח לאומי.

 

חשוב מאד לפנות לייעוץ אצל עורך דין המומחה בתאונות דרכים סמוך ככל הניתן למועד התאונה ולא לדבר עם איש מלבד עורך הדין על הפגיעה. לא אחת שולחות חברות הביטוח חוקרים פרטיים שמטרתם להכשיל את הנפגע בתביעתו ולהפחית את הפיצוי המגיע לו למינימום האפשרי.
 


עודכן ב: 11/01/2023