לאחר שתקראו את הכתבה תבינו למה ברוב המקרים התשובה של עורך הדין שלכם בדרך כלל תהייה שקשה מאוד להעריך את שווי התיק בשלב כה מוקדם ואם עורך הדין מספיק אמיץ יסתכן במתן הערכה גסה מאוד. להלן אנסה לסקור בקצרה ובשפה פשוטה את ראשי הנזק הנפוצים שבאמצעותם מחשבים שווי תיק תאונת הדרכים. 

 

דרגת הנכות

 

במידה ודרגת הנכות איננה נקבעת ע”י גורם אחר כגון ביטוח לאומי (בתאונות עבודה) או קצין התגמולים (תאונה בצבא) היא תקבע ע”י מומחה רפואי שממונה ע”י ביהמ”ש. ככל שדרגת הנכות לצמיתות שנותרה לכם גבוהה יותר, כך הפיצוי יהיה גבוה יותר. צריך לזכור – המומחה קובע רק את הנכות הרפואית, אלא שלכל נכות רפואית (יש או אין) השפעה על כושר התפקוד של הנפגע. מי שקובע את גובה הנכות התפקודית, כלומר את ההשפעה של הנכות הרפואית על כושר העבודה, זה השופט/ת היושב בתיק.

 

גילו של כל נפגע

 

לרוב ככל שהגיל של הנפגע צעיר יותר, שווי התיק גדול יותר ולהפך. למה? בעיקר, כי המרכיב העיקרי בפיצויים לנפגע, בתיק שיש בו נכות, הוא הפסד ההכנסות העתידיות מעבודה שנגרם בשל הנכות וככל שנותרו יותר שנות עבודה כך יש יותר מה להפסיד ולהפך.

 

גובה המשכורת של הנפגע לפני התאונה

 

ככל שלנפגע הייתה משכורת גבוהה יותר לפני התאונה כך גובה הפיצויים שיקבל יהיה גבוה יותר. למה ? כמו שאמרנו קודם, עיקר הפיצוי הוא לעתיד והוא מחושב לפי אחוז הגריעה מכל משכורת עד גיל פרישה כפול מקדם היוון (כי אנחנו מקבלים את הכסף עכשיו) . כך, ככל שהמשכורת גבוהה יותר אחוז הגריעה גדול יותר ומכאן שהפיצוי צריך להיות גבוה יותר.

 

הפסדי השתכרות בעבר כתוצאה מתאונת דרכים

 

כמו שיש פיצוי על הפסדי השתכרות לעתיד כך גם יש פיצוי על הפסדים בעבר. מה ההבדל ביניהם? הפסדים לעתיד אי אפשר להוכיח כי הם עתידיים ועדיין לא קרו, אנחנו מניחים שיקרו כי התאונה גרמה לנו לנזק גופני לכל החיים אשר קרוב לוודאי יפגע לנו ביכולת לעבוד כפי שהיינו עובדים לפני התאונה. לעומת זאת, הפסד שכר לעבר, החוק קובע שצריך להוכיחו בראיות של ממש. אילו ראיות? למשל: תלושי משכורת לפני התאונה ואחריה, אישורי מחלה או מכתב מהמעביד שלא עבדתם ולא קיבלתם שכר.

 

הוצאות רפואיות והוצאות נסיעה לעבר ולעתיד

 

גם כאן הוצאות העבר דרושות הוכחה של ממש. כלומר, הנפגע יהיה זכאי להחזר הוצאותיו שנגרמו עקב התאונה בהתאם לקבלות שימציא על תשלומים בגין טיפולים רפואיים ובגין הנסיעות לטיפולים אלה. לכן, עורך הדין ימליץ לכם תמיד לשמור על כל הקבלות וכן את מכתבי ההפניה ו/או ההמלצה מהרופאים כדי לרכוש תכשירים/עזרים רפואיים ו/או טיפולים וכן קבלות בגין נסיעה בתחבורה הציבורית או דלק ברכב הפרטי.

 

באשר לעתיד, המומחה מטעם ביהמ”ש שיבדוק אתכם כדי לקבוע את שיעור הנכות יכתוב בחוות הדעת האם לדעתו אתם תזקקו לטיפולים נוספים בעתיד כגון תרופות, פיזיותרפיה, ניתוחים או כל טיפול אחר הקשור ונובע מהתאונה. במסגרת הפיצוי, יעריך בית המשפט את עלות הטיפולים האלה ויפצה אתכם בגינם.

 

הוצאות עזרת צד ג’ לעבר ולעתיד

 

מסגרת הפיצוי הנכם זכאים להחזר הוצאות בגין עזרת צד ג’ (עזרה במשק הבית ו/או סיעוד), שנגרמו לכם עקב הפגיעה בתאונת הדרכים. במידה והנפגע שכר עוזר/ת בית או מטפל/ת, על מנת שתטפל בו ובביתו כתוצאה מתאונת הדרכים. באופן עקרוני בתי המשפט הכירו גם בעזרת בני משפחה כעזרה שמוכרת בפיצוי אולם זוהי עזרה שקשה להוכיחה במדויק וסביר להניח שתתבקשו להביא תצהיר של בני המשפחה שסייעו לכם.

 

באשר לעתיד, גם כאן מומחה רפואי בד”כ יעריך האם בעתיד תזקקו לעזרת אחר ומה היקף העזרה לה תזקקו.

 

עגמת נפש וכאב וסבל

 

כל פיצוי בתיק נזיקין יכלול גם מרכיב של עגמת נפש וכאב וסבל. כשמדובר בתיק קטן שלא נותרה נכות לצמיתות הפיצוי בגין כאב וסבל יהיה שווה אלפים בודדים של שקלים ואולם כשמדובר בתיק עם אחוזי נכות מחשבים את הפיצוי לפי נוסחה שעל 100% נכות רפואית לצמיתות מקבלים כ-179,000 ש”ח. סכום זה מעודכן נכון לכתיבת שורות אלה (שנת 2016 ) והוא מתעדכן כל חודש בהתאם למדד המחירים לצרכן.

 

אחרי שסקרנו את מרכיבי הפיצוי על קצה המזלג נדגיש כי גם אם ניקח לצורך הדוגמא שני גברים שנפגעו שהם בני אותו גיל, עם אותו אחוז נכות, בגין אותו איבר, שעובדים באותה סוג עבודה ומשתכרים שכר זהה, לכאורה הפיצוי אמור להיות זהה לא?

 

אז זהו שלא.. עדיין שיעור הפיצוי גם תלוי בסופו של יום בשופט/ת היושבים בתיק. ידוע כי יש שופטים “נדיבים” יותר ונדיבים פחות, וכל ניסיון להעריך מה יהיה גובה הפיצוי בסוף התיק ברוב המקרים יחטא לאמת.

 

הכתבה מאת עורך דין אורן מעוז ממשרד עו”ד רונן-מעוז באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide