לפני כחודש ימים יצא אל חנויות הספרים ספרו של איתן מאירי "המגפה השקטה במקומות העבודה - התעמרות, הצקה, התנכלות התעללות פסיכולוגית" בהוצאת ניהול אפקטיבי בע"מ, בו התכבדתי לכתוב את הפרק המשפטי.

 

הוצאתו של הספר התבססה על מאבקנו המשותף, של איתן ושלי, בתופעת ההתעללות במקומות העבודה מזה שנים, ובעקבות סקר מקיף שערך משרד התמ"ת (שתוצאותיו מצורפות לספר) על-פיו בשנת 2011 נפגעו מתופעות שונות של הצקה, התעמרות והתעללות 55.4% (!!!) מהעובדים השכירים בישראל - קרי אחד מכל שני עובדים שכירים.

 

על אף הנתון המאלף (ויש האומרים - המעלף) הזה אין בחקיקה הישראלית ואף כמעט ולא בפסיקות בתי הדין לעבודה כל מזור וכל טיפול בתופעה נרחבת זו.

 

בספר אני מציע סקירה מקיפה של התחום בארצות שונות בעולם וכיצד בחרו בארה"ב, סקנדינביה, ברטניה ועוד מדינות להתמודד עם התופעה, וכן אני סוקר ומסביר כיצד ניתן גם במסגרת המצב המשפטי השורר בארץ למצוא פתרונות לתופעה ותרופות לסובלים ממנה.

 

בזמן הקצר מאז צאתו של הספר כבר פנו אלינו עשרות ומאות עובדי שסבלו וסובלים מהתעללות במקומות העבודה ואנו מצליחים לסייע להם לדרוש את זכויותיהם: בראשן הפסקת ההתעמרות ובמידת הצורך קבלת פיצויים מתאימים בגינה.

 

על-אף שהמצב כאמור איננו מזהיר ישנם בכל זאת במערכת דיני העבודה הישראלית מספר כללים ומקורות שיכולים לאפשר לכל עובד להתמודד עם התעללות כנגדו ובמדית הצורך לתבוע הן את המתעלל והן את מקום העבודה.

 

לכל מקום עבודה ולכל מעביד חייבת להיות מערכת שעוקרת משורשה כל תופעת התעללות ומגינה על אלו הנפגעים ממנה ובמידה והטיפול של המעביד אינו נאות ניתן, וצריך לתבוע ולדרוש הגנה כאמור ואפילו פיצויים.

 

אנו מאמינים כי באמצעות עובדים אמיצים ואחראיים שיאזרו כח להתלונן ובחיבורם של מקרה ועוד מקרה וטיפול בהם ניתן יהיה להתחיל ולמגר את התופעה, או לפחות להפחיתה לאור שכיחותה הרבה.

 

אם גם אתה או את מוצאים את עצמך מתמודדים עם התעללות או התעמרות מכל סוג במקום העובדה, במילים, בחרמות, בהקנטות, ובוודאי כאשר ההטרדה מלווה גם בהעלבות, התגרויות ולעיתים אפילו אלימות שאינה מלולית בלבד, אל תהסס/י להתלונן ואל תהסס/י לבקש עזרה,

רבים שפנו אלינו במהלך השנים זכו להפסקת ההתעללות ולפיצויים, לעיתים של מאות אלפי ש"ח.  


עודכן ב: 14/11/2013