חברת הכבלים חייבה אתכם בסכום עודף? חברת הסלולר מודה שחייבה אתכם ביתר, אבל עוברים חודשים והסכום העודף לא מוחזר? חברת האינטרנט מוכנה להחזיר את הסכום שגבתה ביתר, אבל לא מוכנה ליתן כל פיצוי בנוסף?


אלו הן דוגמאות למצבים שבהם הצרכן נתקל בעסקאות מתמשכות, שבהן החברה מחייבת את הצרכן בתשלומים לפי הרשאה לחיוב חשבון או לפי הרשאה לחיוב כרטיס אשראי. לא אחת קורה שהחברות מנצלות שהצרכן לא בודק את החשבוניות שמקבל. גם אם בודק, לא בהכרח יבין שחוייב ביתר. גם אם יבין שחוייב ביתר, יעדיף לספוג את החיוב, על פני המתנה של דקות ארוכות לנציג השירות, אשר במקרה המיטבי יחזיר לו את הסכום העודף ללא כל התנצלות וללא כל פיצוי.


חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 מנסה לספק מענה לבעיות שתוארו.


כיצד ניתן לפעול במקרה של חיוב עודף?


ראשית, פנו לחברה. לחברה ישנם עשרה ימי עסקים לבדוק את טענתכם. אם אתם מעריכים שהחברה לא תענה לפנייתכם בחיוב, פנו אליה גם בכתב.


על חברה שגבתה סכום עודף, להשיבו בתוך ארבעה ימי עסקים ובתוספת הצמדה וריבית המחושבים מיום שנגבה החיוב. יוער, כי אם סכום ההחזר נמוך מסך 5 ש"ח, ניתן לזכות אתכם בסכום ההחזר במועד החיוב הבא, בתנאי שהודעת התשלום תישלח אליכם בתוך 30 ימים מהרגע שבו החברה בדקה את טענתכם.


בנוסף, על החברה לשאת בתשלום בסך 16 ש"ח בשל הוצאות.


כמו-כן, על החברה לשלוח אליכם תשובה מנומקת בכתב על ממצאי הבירור בדבר החיוב העודף בתוך 21 ימי עסקים מיום פנייתכם.
החברה אינה מוכנה לשלם?


אם טרם פניתם אליה בכתב, כתבו לה.


אם החברה עומדת בסירובה, ניתן לתבוע אותה ללא הוכחת נזק בסכום של עד 10,000 ש"ח.


החוק אף גם נסיבות בהן בית-המשפט יכול אף להטיל על החברה תשלום פיצויים לדוגמה בסך של עד 50,000 ש"ח.


בחודש שעבר ניתן בבית משפט השלום בבית שאן פסק דין כנגד חברה סלולארית מובילה שפעלה בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 שתוארו לעיל.


החברה גבתה חיוב עודף מלקוחה. למרות פניות חוזרות של הלקוחה בכתב ובטלפון, החברה לא זיכתה את הלקוחה בסכום העודף ולא השיבה בכתב לפנייתה בהתאם למועדים הקבועים בחוק, אלא רק לאחר שהוגשה תביעה כנגד החברה.


נוכח התנהלות החברה, בית המשפט החליט להטיל עליה פיצויים לדוגמה בסך 10,000 ש"ח בתוספת הוצאות משפט בסך כ-750 ש"ח ושכר טרחת עורך-דין בסך 1,770 ש"ח.


האמור לעיל אינו בא במקום ייעוץ משפטי ואינו מהווה לו תחליף. כל המסתמך על האמור עושה זאת על אחריותו ועל דעת עצמו בלבד.