הרשעה וגזר בדין בנוגע לעבירה של הסעת שוהים בלתי חוקיים


המצב הבטחוני הרגיש השורר במדינת ישראל מזה שנים לא מעטות מחייב את אזרחי המדינה לעמוד על המשמר ולהתריע באם קיימת סכנה. מנגד, המצב הכלכלי בשטח יהודה ושומרון אינו מן המשובחים, וכתוצאה מכך רבים מבני המקום מנסים למצוא את פרנסתם דווקא בישראל. במרבית המקרים כניסתם של תושבי הגדה המערבית לישראל אינה מאושרת על ידי השלטונות, ומשכך, מסווגים אותם אנשים כשוהים בלתי חוקיים.

 

אף על פי שרבים מאותם השוהים הבלתי חוקיים נמצאים בישראל למטרה פרנסה גרידא, עלולים להימצא בקרבם גם מפגעים פוטנציאלים. לאור זאת, כל סיוע, לרבות הסעה של שוהים בלתי חוקיים מהווה עבירה פלילית בישראל.
 

תיאור המקרה


להלן מקרה אשר התגלגל לפתחו של בית המשפט ובמסגרתו נדון עניינו של נהג מונית שנחשד בהסעתם של שני שוהים בלתי חוקיים. מאחר וחוזקן של הראיות כנגד הנאשם הוטל בספק, הסכימו הצדדים על עריכת הסדר טיעון. במסגרתו של הסדר זה, נשלח הנאשם אל שירות המבחן במטרה לקבל תסקיר בעניינו. כאשר השאלה המרכזית שהייתה על הפרק עסקה בשאלה האם מן הראוי היה להרשיע את הנאשם ולהטיל עליו קלון פלילי.


התביעה הכללית סברה כי ראוי היה להטיל על הנאשם עונש מאסר על תנאי, פסילת רשיון נהיגה וקנס כספי. תסקיר שירות המבחן לימד כי שירותי המבחן היה בדעה שונה. על פי התסקיר לא נכון היה להרשיע את הנאשם במעשים בהם הואשם, וזאת בשל עברו הנקי ואופיו הנורמטיבי.


דיון והכרעה – הנאשם הורשע


בית המשפט האזין לטענות הצדדים, בחן את הראיות שהוצגו, התרשם מתסקיר שירות המבחן ומסר את פסיקתו. למרות התסקיר החיובי בעניינו ש הנאשם, בית המשפט מצא לנכון להרשיעו, וזאת בשל חומרת המעשים והסכנה הבטחונית החמורה הגלומה בהם. חשוב להדגיש כי הסד הטיעון בין הצדדים אינו מחייב את בית המשפט, בכוחו של האחרון להרשיע אף בניגוד לתסקיר שירות המבחן, וזאת למרות ההסכמה הדיונית בין הצדדים.


עם זאת, בית המשפט התרשם מתסקיר שירות המבחן והטיל על הנאשם עונשים קלים יחסית. על הנאשם הוטלו העונשים הבאים: פסילה מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 3 חודשים, כאשר הפסילה אינו כוללת את הרשיון להפעלת מונית, וזאת בכדי שלא לפגוע יתר על המידה בפרנסתו של הנאשם; מאסר על תנאי לתקופה של חודשיים, כאשר במידה והנאשם יבצע מעשה דומה במהלך שנתיים אשר יספרו מרגע מתן גזר הדין, יושת עליו עונש מאסר בפועל של חודשיים ימים.