קשה להסביר למי שאינו חובב כלבים את הקשר הייחודי הנרקם בין אדם לכלבו. לאוהבי כלבים כלל לא משנה שההולכים על ארבע עסוקים ברוב שעות היום ברביצה חסרת מעש או בחיפוש אחר המקום הבא שבו יוכלו לנוח.


מי שמכניס לביתו כלב מפתח כלפיו רגשות עמוקים של חיבה ואף אהבה. רבים מאוד אף יגדירו את הכלב כבן משפחה נוסף, לא פחות מכך. קשה למצוא יצור שנותן כל כך הרבה, ואינו דורש דבר בתמורה.


מותו של כלב המשפחה מחולל צער עמוק. כמה עמוק? מחקרים אוניברסיטאיים שנעשו בארצות הברית מצאו כי הצער והאבל בשל מות הכלב שקול לצער שנגרם כתוצאה ממות בן משפחה קרוב.


במקרים שבהם מות הכלב נגרם באשמת צד שלישי, האם ניתן לתבוע את גורם המוות התאונתי או המכוון, ומהו הפיצוי שיכול בעלים של כלב לקבל? אם לשפוט לפי עומק הצער ועגמת הנפש של בעל הכלב, היה הפיצוי מרקיע שחקים.


אילו רכיבים מובאים בחשבון?


1. הערך הכספי של הכלב: בכלב שהוכשר למשימה ייחודית, כגון כלבי כוחות הביטחון, כלבי הצלה, כלבי נחיה לעיוורים, כלבים טיפוליים המיועדים לעודד ילדים, חולים נכים וכדומה, הושקעו בהם כספים בלתי מבוטלים.


הערך הכספי של כלב רגיל מורכב מההוצאות שהוצאו כדי לגדלו עד לתאונה. בגדר הוצאות אלה ניתן לכלול עלות רכישה, חיסונים, טיפולים רפואיים, אביזרים כגון כלי אוכל, קולר, רצועה, משחקים וכדומה, וכמובן הוצאות על אוכל. סכומים אלה טעונים הוכחה, ומי שכלבו יקר לו, מומלץ כי יפתח תיק מסודר ובו יתייק את ההוצאות שהוא מוציא על הכלב המשפחתי.


2. עוגמת הנפש: הדבר נתון כמובן לכושר השכנוע של התובע ולשיקול דעת מלא של בית המשפט הדן בתביעה.


בריחת הכלב מפנסיון ותביעת פיצויים


בפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט לתביעות קטנות, נדונה תביעה של בעלת כלבה שנמסרה על ידה לפנסיון למשך שמונה ימים.

הכלבה ברחה מהפנסיון כבר ביום הראשון. בעלת הפנסיון הזעיקה מיד את התובעת ולאחר חיפושים נמצאה הכלבה ללא רוח חיים בצדי כביש החוף, כשהמוות נגרם מדריסה. התובעת טענה לרשלנות בעלת הפנסיון, ותבעה פיצוי בסכום של 7,800 שקלים אשר לשיטתה מורכב מעגמת נפש של 2,000 שקלים, עלות כלב דומה חדש 1,800 שקלים וסך של 4,000 שקלים עלות האחזקה של הכלבה במשך ארבע השנים שבהן היא חיה.


לאחר שבית המשפט מצא כי בעלת הפנסיון אכן נושאת באחריות, הוא דחה במפתיע את התביעה לפיצוי בגין עלויות קודמות של גידול הכלבה, וסירב לפסוק את הסכום של 4,000 שקלים, וזאת בטענה שמדובר בהוצאות שהתובעת הייתה נושאת בהן בכל מקרה, ובלי קשר לתאונה.


באשר לעלויות אימוץ או רכישת כלב חדש, כולל הטיפולים הראשוניים, פסק בית המשפט סך של 1,800 שקלים שהתובעת הוציאה ,המורכב מ-520 שקלים עלות האימוץ ועוד 1,280 שקלים עלות הטיפולים הראשוניים.


התביעה לתשלום בגין עוגמת נפש התקבלה במלואה, ונפסק סך של 2,000 שקלים. לאחר הוספת הוצאות משפט בסך 400 שקלים הוציא מלפניו בית המשפט פסק דין לטובת בעלת הכלב בסכום של 4,200 שקלים.


פסק דין זה חושף שלמעשה בית המשפט סבור שהכלב כשלעצמו אינו שווה דבר. הפיצוי הוא רק על הוצאות עבור הכלב החדש ועוגמת נפש. בפסקי דין דומים התקבלו הדרישות לפיצוי בגין עוגמת נפש אך לא מעבר לכך.


בפסק דין שניתן עוד בשנת 2007 הכיר בית המשפט לתביעות קטנות באופן עקרוני, ותוך היזקקות לספרות בתחום, בזכותו של בעל כלב לקבל פיצוי בגין עגמת נפש, ופסק סכום של 5,000 שקלים.


במקרה אחר שנדון בבית משפט השלום בשנת 2006 נפסקו סכומים משמעותיים שהצטברו ל-30 אלף שקלים בגין עוגמת נפש שנגרמה על ידי וטרינר ולוכד כלבים.


אין מדובר בעניין פשוט. כשמדובר בכלב זקן, ניתן יהיה לטעון כי מי שאשם במות הכלב לא גדע פוטנציאל, וכי הבעלים של הכלב אכן 'קיבל' כבר תמורה מלאה על השקעתו, בעוד בגין המתת חיה במזיד ושלא כדין או התעללות בבעל חיים בעל חוליות, צפוי אדם לעונש מאסר של עד שלוש שנים, אם לפי חוק העונשין ואם לפי חוק צער בעלי חיים, בגין גרימת האובדן של אותה חיה הוא פטור מתשלום פיצוי כספי לבעלים.

זוהי תוצאה בלתי הגיונית.


בפסק דין אחר קבע בית המשפט ההיפך: פיצוי לתובעת בגין עלות מוערכת של כלב חדש, וזאת אף לפני שהתובעת רכשה את הכלב החדש, ומנגד דחה סעד כספי שנתבע בגין עוגמת נפש.


במקרה נוסף, בעלת עסק פיזרה רעל עכברים ולא הזהירה לקוחה שנכנסה לחנות עם כלב שמת כתוצאה מכך. נפסק כי לתובעת זכאות עבור כל ראשי הנזק, גם הוצאות לפני מות הכלב וגם עוגמת נפש, אבל בהפחתה בשל רשלנות תורמת.


אז כמה שווה הכלב שלך בישראל? תלוי את מי שואלים


אין חוק מוסדר ואין פסיקה אחידה, אבל כמה הצעות ניתן וצריך לתת לבעלי הכלבים:


1. תייקו מסמכים וקבלות על כל הוצאה הקשורה בכלב.


2. הקפידו על קיום החוקים החלים על מחזיקי כלבים בעניין זמם ורצועה.


3. הצטיידו באישור רפואי של וטרינר אודות סיבת המוות של הכלב.


4. צלמו תמונות של מקום האירוע ושל הכלב.


על פוליסות הביטוח לבעלי כלבים נדון ברשימה הבאה, אשר תדון כמה כלבכם שווה לשיטתה של חברת הביטוח. רמז: לא הרבה.
והעיקר, שמרו היטב על כלבכם, כי שום פיצוי כספי לא יפצה אתכם על אובדן חברו הטוב ביותר של האדם, הכלב.