עובדים רבים מועסקים באמצעות חוזה עבודה לתקופה קצובה ביניהם ספורטאים, מאמנים ובעלי מקצועות חופשיים אחרים.

 

במאמר זה אנסה לסקור מהן המשמעויות של חוזה עבודה זה; מצד אחד כאשר צד לחוזה רוצה לסיימו בטרם הגיע לקיצו ומאידך כאשר החוזה מגיע לקיצו בהתאם לתקופה הקצובה.

 

 

חוזה עבודה לתקופה קצובה הוא חוזה עבודה, המגדיר תקופת זמן, ואינו כולל הוראה המתירה לצד לחוזה לסיימו לפני תום התקופה הנקובה בו, בלי שהדבר ייחשב להפרת החוזה.

 

 

פיצויים בגין הפרת חוזה

 

הפרה מצד המעסיק - מעסיק אשר בוחר לפטר עובד אשר מועסק במסגרת של חוזה לתקופה קצובה עלול להיחשף לתביעה מצד העובד בגין הפסד כל המשכורות העתידיות עד למועד סיום החוזה כאשר ישנה חובה מצד העובד להקטנת הנזק בשקידה סבירה.

 

הפרה מצד העובד - כאשר העובד הוא זה אשר מפר את חוזה העבודה בטרם הגיע החוזה לקיצו, יקבע הפיצוי על פי הקבוע בחוזה או פיצוי בגין הנזק שנגרם בפועל כתוצאה מההפרה.

 

 

זכאות לפיצויי פיטורים

 

סעיף 9 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 דן בנושא העסקה על פי חוזה לתקופה קצובה, וקובע כי כאשר תקופת החוזה מגיעה לקיצה, רואים את העובד כאילו פוטר, אלא אם כן הציע לו המעסיק לחדש את החוזה לפחות שלושה חודשים לפני תום תקופת החוזה.

 

אם המעסיק הציע לעובד לחדש החוזה במועד, והעובד אינו מעוניין, רואים את העובד כאילו התפטר.

 

חוזה עבודה לתקופה קצובה פג אמנם בתום התקופה המוסכמת, אולם משנעשה הסכם חדש, שתחילתו למחרת היום שבו פג תוקפו של קודמו, רואים את קיומם של יחסי עובד-מעביד כמקשה אחת לגבי שתי התקופות. כך, לא קמה זכאות לפיצויי פיטורים מכוח סעיף זה בגין התקופה שנסתיימה, ומאידך גיסא - משבא החוזה לסיומו בנסיבות המזכות בפיצויי פיטורים, הזכאות היא לשתי התקופות גם יחד.

 

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

הכותב הינו עו"ד המנהל משרד המתמחה בדיני עבודה ודיני ספורט