מהו תפקיד הסייעת?

 

תפקידה של הסייעת הוא לעזור לתלמיד המשולב בסביבת הלימודים להבין את חומרי הלמידה והמטלות, להשתלב חברתית וליטול חלק בפעילויות המתקיימות במסגרת החינוכית.

 

מי זכאי לקבל סייעת משלבת ע"פ חוזר מנכ"ל משרד החינוך?


1. ילדים החל מגיל 3 שאובחנו ע"י "גורם קביל" באחת מהלקויות הבאות:
א. שיתוק מוחין (CP) ונכות פיזית קשה
ב. עיוורון/לקות ראיה
ג. אוטיזם
ד. פיגור בינוני
ה. הפרעה נפשית
ו. תסמונת/מחלה נדירה המצריכה השגחה מתמדת ע"פ המוסד לביטוח לאומי


2. ילדים שרמת תפקודם מחייבת ליווי של סייעת


3. ילדים הלומדים במוסד חינוכי מוכר עם סמל מוסד


מהו תהליך מימוש הזכות?


1. הפניית התלמיד לועדת שילוב מוסדית שתדון בחוות הדעת של צוות בית הספר/הגן.
2. קביעה עקרונית של הועדה על זכאות התלמיד להיכלל בתוכנית השילוב.
3. קביעת תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י) ע"י הצוות הבין-מקצועי של המסגרת החינוכית. בשלב תכנון התח"י יוזמנו התלמיד והוריו להשמיע את דבריהם, והם רשאים להביא מישהו מטעמם. העתק התח"י יועבר להורי התלמיד.
4. קביעה עקרונית של ועדת השילוב על זכאות התלמיד לתמיכה של סייעת.
5. קביעת דרגת התפקוד של התלמיד ובהתאם-קביעת מספר שעות הסיוע שיינתנו.

 

מהו היקף הסיוע?


להלן אפרט את האבחנה הרפואית, קביעת רמת החריגות, אופי הסיוע והיקף שעות הסיוע:

 

א. CP ונכות פיזית קשה


רמה א'-עד 7 שעות:


• מתנייד ועצמאי
• דואג לצרכיו בתפקודי היום-יום
• מתקשה במצבים מיוחדים (כפעילויות מחוץ למסגרת/שיעורי של"ח/ספורט)


רמה ב'-8-15 שעות:


• מתקשה לעתים במעברים ובמרחב הפיזי ובהתארגנות למשימות


רמה ג'-16-23 שעות:


• מוגבל במידה רבה בעצמאותו ובתפקודי היום-יום במעברים, בהתארגנות, בכתיבה, בהפסקות בחצר, בשירותים ובהסעות
• מתנייד בעזרת כיסא גלגלים/קביים


רמה ד'-24-30 שעות:


• אינו מתנייד באופן עצמאי
• אינו מתמצא בסביבה של המרחב הבית-ספרי
• מתקשה בתפקודי היומיום


ב. עיוורון/לקות ראייה


רמה א'-עד 7 שעות:


• קולט מידע חלקי מהסביבה
• מפעיל את האמצעים המסייעים לו ללמידה אך זקוק להכוונה ולהנגשה
• לרוב מפרש מצבים חברתיים בצורה נכונה אך זקוק לתרגול מיומנויות חברתיות
• מתנייד אך אינו מתמצא באופן יעיל במרחב מחוץ לכיתתו


רמה ב'-8-15 שעות:


• זקוק לתיאורים מילוליים על הסביבה.
• מפעיל באופן חלקי את האמצעים המסייעים לו ללמידה
• זקוק להנגשה
• מפרש באופן חלקי מצבים חברתיים ומתקשה ליזום קשרים חברתיים
• מתנייד ומתמצא באופן חלקי בסביבתו


רמה ג'-16-23 שעות:


• מתקשה לקלוט מידע באופן ישיר מהסביבה
• מתקשה להפעיל באופן עצמאי את האמצעים המסייעים לו ללמידה
• מתקשה לפרש מצבים חברתיים
• מתקשה להתנייד ולהתמצא במסגרת החינוכית


רמה ד'-24-30 שעות:


• מתקשה מאוד לקלוט מידע באופן ישיר מהסביבה.
• אינו מפעיל באופן עצמאי את האמצעים המסייעים לו ללמידה
• מתקשה מאוד ליזום קשרים חברתיים
• אינו מתנייד באופן עצמאי

 

ג. אוטיזם, PDD


רמה א'-עד 7 שעות:


• בעל קשיים בתקשורת הבינאישית
• בעל יכולת לימודית טובה, אך מתקשה מעט בהתארגנות לקראת הפעילויות הלימודיות
• מסוגל להתארגן לקראת שינויים בשגרת היום-יום
• מתקשה מעט במעברים בתוך המרחב הפיזי של הכיתה ומחוץ לכיתה
• עצמאי בתפקודי היום-יום
• יוזם מעט אינטראקציות חברתיות
• לרוב אינו זקוק לעזרת מבוגר


רמה ב'-8-15 שעות:


• בעל יכולת לימודית טובה, אך מתקשה בהתארגנות לקראת הפעילויות הלימודיות
• מתקשה במעברים במרחב הפיזי של הכיתה ומחוץ לכיתה
• עצמאי ברוב תפקודי היום-יום
• מגיב לאינטראקציות חברתיות, אך מתקשה בהבנת חלק מן הסיטואציות החברתיות


רמה ג'-16-23 שעות:


• מתקשה בהתארגנות ובביצוע הפעילויות הלימודיות
• מתקשה במעברים במרחב הפיזי של הכיתה ובכלל
• עצמאי בחלק מתפקודי היום-יום
• אינו יוזם ומתקשה בהבנת הסיטואציות החברתיות


רמה ד'-24-30 שעות:


• מפיק תועלת מחלק מתכנית הלימודים ומתקשה ברוב הפעילויות הלימודיות
• מתקשה בכל סוגי המעברים בכיתה ומחוצה לה
• אינו יוזם ומתקשה באינטראקציות חברתיות
• אינו עצמאי בתפקודי היום-יום
• מתקשה בהבנת מצבים חברתיים ובוויסות התנהגויות ועסוק בגרייה עצמית

 

ד. פיגור בינוני


רמה א'-עד 7 שעות:


• משתמש בתקשורת נורמטיבית
• מבין ומבצע הוראות פשוטות
• עצמאי במיומנויות יום-יומיות
• מסוגל ללמוד כללי התנהגות נורמטיביים וליישמם בסיטואציות חברתיות ולימודיות
• מתקשה בפעולות לימודיות מורכבות


רמה ב'-8-15 שעות:


• מבין ומבצע את מרבית ההוראות הפשוטות
• עצמאי במרבית תפקודי היום-יום
• יוזם מעט אינטראקציות
• לומד בעזרת פעילויות לימודיות המלוות בהדגמות ובהמחשות רבות
• סובל מקשיי קשב וריכוז בחלק מן הפעילויות הלימודיות, אף שמותאמות לרמתו


רמה ג'-16-23 שעות:


• משתמש לרוב בתקשורת מילולית, ולעתים זקוק לתקשורת חלופית
• מתקשה ליזום אינטראקציות חברתיות
• לרוב בעל טווח קשב נמוך
• עצמאי בחלק מתפקודי היום-יום
• לומד באמצעות תכנית לימודים מותאמת המלווה בהדגמות ובהמחשות רבות


רמה ד'-24-30 שעות:


• אינו יוזם אינטראקציה חברתית
• אינו נוטל חלק בסיטואציות חברתיות
• אינו עצמאי בתפקודי היום-יום

 

בשתי הקטגוריות הבאות ניתן להשתייך רק לרמה ג' או לרמה ד', כלומר אם התפקוד "טוב" יותר מהמצויין ברמות ג' וד'- התלמיד כלל לא זכאי לסיוע:

 

א. הפרעות נפשיות


רמה ג'-16-23 שעות:


• בעל מצבי רוח משתנים וקיצוניים במיוחד
• מצבי שינוי יוצרים אצלו בלבול, חרדה ואי שקט
• בעל קושי משמעותי בשליטה ובדחיית סיפוקים
• מתקשה בהבנת סיטואציות חברתיות
• קיימים פערים לימודיים וקשיי ריכוז המשפיעים על תהליך הלמידה


רמה ד'-24-30 שעות:


• פנוי חלקית ללמידה עם קשיי קשב וריכוז
• חסר עצמאות בתהליך הלמידה
• מתקשה באופן אישי ובינאישי ביצירת קשרים חברתיים
• סף התסכול נמוך
• התנהגותו בלתי צפויה, כפייתית, חרדתית
• תלוי בדמות משמעותית
• מצבי שינוי יוצרים אצלו מתח, חרדה ואי שקט
• קיים סיכון עצמי
• לעיתים במצב של פוסט אשפוז

 

ב. תסמונת/מחלה נדירה המצריכה השגחה מתמדת ע"פ אישור המוסד לביטוח לאומי


רמה ג'-16-23 שעות:


• בעל מגבלה תפקודית משמעותית ספציפית
• סובל מקשיי ניידות ועצמאות כתוצאה מהמחלה הפוגעים בתפקודי היום-יום
• מצבו הגופני גורם לסיכון


רמה ד'-24-30 שעות:


• בעל פגיעות גבוהה ורמת סיכון עצמי גבוה.
• בעל קשיים פיזיים משמעותיים כתוצאה מהידרדרות המחלה (התמצאות במרחב, התמצאות פיזית, קושי פיזי בתנועה, עלייה להסעה).

 

סייעת בקייטנות בחופשים

 

שימו לב-משרד החינוך מממן את עבודת הסייעות לתלמידים במשך 12 חודשים. לכן, זכאים תלמידים אלו לסייעת בקייטנות בחופשים, בהתקיים שלושת התנאים הבאים:


1. הקייטנה בפיקוח משרד החינוך ובאישורו.
2. ניתנת העדפה לקייטנות שמתקיימות במסגרות החינוכיות.
3. הסייעת תעבוד באותו היקף המשרה.


מהו תהליך מימוש הזכות? 
על ההורים לפנות בבקשה לרשות המקומית ולמשרד החינוך כחודש לפני תחילת הקייטנה.

 

סייעת במסע לפולין

 

כמו כן, זכאים תלמידים אלו לסייעת במסע לפולין.


תהליך מימוש הזכות


1. על ההורים לפנות בבקשה לצוות החינוכי בבית הספר.
2. עד חודש לפני היציאה, מנהל בית הספר ישלח לאגף לחינוך מיוחד טופס בקשה למימון הסייעת, לאישור בוועדת חריגים.
3. במידה והסייעת הקבועה אינה יכולה לצאת, תיבחר מלווה אחרת, ע"י בית הספר, ההורים והתלמיד.

 

כמה דגשים לסיום


• ישנן הוראות ברורות לגבי זמני העבודה של הוועדה, חובת זימון ההורים, חשיפת ההורים למסמכים (למעט במקרים מיוחדים), חובת רישום פרוטוקול, זכות ההורים להביע דעתם, זכות הורים למתרגם, אפשרות להגשת ערר ועוד.
• הרשות המקומית מעסיקה בפועל את הסייעת. אין להורים אפשרות להעסיק סייעת על חשבונם ו/או להשלים שעות סייעת ו/או להוסיף על שכרה.
• אין אפשרות שאחד ההורים ישמש סייעת.
• לסייעת אסור ללוות תלמיד בהסעה על חשבון שעות הסיוע (אם התלמיד זכאי,יוקצה מלווה לליוויו בהסעה).
• אם יחול שינוי בתפקוד התלמיד או בנסיבות, תוכל הוועדה להתכנס שוב ולשנות החלטתה.
• אישור הסייעת המשלבת תקף לשנת לימודים אחת, לכן יש לחדש את הפניה מדי שנה.


עודכן ב: 16/12/2013