במסגרת הליך להסדרת מעמד של בן זוג זר של אזרח ישראלי, לאחר שהוגשה בקשה להסדרת מעמד לבן הזוג הזר והוגשו כל המסמכים הדרושים כולל מסמכים רשמיים מאומתים ממדינת המוצא של בן הזוג הזר, יתואם עבור בני הזוג תור לראיון זוגי באחד מלשכות משרד הפנים.


אם בן הזוג הזר הוא אזרח של אחת ממדינות ברית המועצות לשעבר – אוקראינה, מולדובה, רוסיה ועוד), אחרי שהוגשה הבקשה, הוא יופנה למשרדי לשכת הקשר "נתיב". בלשכת הקשר תיערך בחינת מקוריותם של המסמכים שמקורם במדינה הזרה וייקבע לו תור לראיון שיתקיים בתוך חצי שנה עד שנה מהמועד שבו נפתח התיק.

 

הריאיון ה"זוגי" מתקיים בנפרד עבור שני בני הזוג

 

במסגרת הריאיון הזוגי שנערך בנפרד לכל אחד מבני הזוג, משרד הפנים מבקש למצוא סתירות בין תשובותיהם של בני הזוג. בכפוף למציאת תשובות שאינן תואמות משרד הפנים יוכל לסרב לבקשת הסדרת המעמד בעקבות הנחה כי הקשר בין בני הזוג הוא פיקטיבי ואינו כנה ואמיתי.

 

אין ספק כי מעמד הריאיון הוא מתוח ומלחיץ ביותר עבור בני הזוג. מדובר בסוג של חקירה שבמהלכה נשאלים בני הזוג שאלות אישיות וחודרניות הנוגעות לחייהם הפרטיים, נסיבות היכרותם, שגרת חייהם המשותפים, בני משפחה וחברים משותפים. גם אם אתם בטוחים לגמרי כי אתם מכירים את בן הזוג לעומק ויודעים את כל המידע הרלבנטי לראיון, דעו כי הריאיון הוא מעמיק ולמעשה קובע את עתידו של ההליך המדורג. על כן, כדאי שלא להקל ראש בראיון ולהיערך לקראתו ככל האפשר.

 

שאלות שעשויות להישאל במסגרת הריאיון הזוגי

 

במסגרת הריאיון הזוגי במשרד הפנים, עורכי הריאיון עשויים לשאול את בני הזוג שאלות ביחס להרגלים היום יומיים של בני הזוג, לריהוט בביתם, למזון האהוב על כל אחד מהם ועוד שלל שאלות אישיות וחודרניות מסוגים שונים.

 

כאשר אחד מבני הזוג אינו דובר עברית, קיימת אפשרות לבקש מהמראיין שריאיון ייערך בשפתו או לזמן לראיון מתורגמן שיתרגם באופן סימולטני את השאלות והתשובות לפי הצורך. במצב כזה חשוב ליידע את הפקיד האחראי בלשכה לפני מועד הריאיון כדי שהריאיון לא יבוטל לאחר המתנה ממושכת בעקבות היעדרו של מתורגמן בריאיון.

 

תוך כדי הריאיון עצמו, המראיין רושם פרוטוקול של השאלות והתשובות ביחס לדברים שנאמרים במהלכו. יש לשים לב לאופן שבו המראיין רושם את התשובות לשאלותיו שכן הימצאות של סתירות בין תשובותיהם של בני הזוג עשויות לפעול לרעתם ואף להוביל לסירוב לבקשה להסדרת המעמד כאמור.

 

מכיוון ששני בני הזוג נשאלים את השאלות בנפרד, רצוי מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין בעל ניסיון בתחום הסדרת המעמד במשרד הפנים כדי שיסייע לבני הזוג להיערך כראוי לריאיון.

 

בעוד עורך הדין אינו מורשה לענות בשם המרואיין במסגרת הריאיון, בפועל במקרים רבים עורך הדין יכול להתערב כאשר הוא סבור שיש צורך בכך ותוך כך ביכולתו אף למנוע סירוב עתידי לבקשת הסדרת המעמד. יתרה מזאת, במהלך הריאיון עורך הדין יכול לרשום בעצמו (נוסף על הפרוטוקול שרושם פקיד משרד הפנים) את התשובות של בני הזוג לשאלות בריאיון וכך יוכל לסייע במקרים שבהם יתעוררו חילוקי דעות ביחס לתוכן התשובות.

 

יש לך שאלה?

פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית

 

נוסף על כך, נוכחות של עורך דין בזמן הריאיון עשויה לסייע לבני הזוג להירגע במהלך מעמד שהוא מלחיץ וגורלי עבור זוגות רבים. לסיכום הדברים ניתן לומר כי אם אתם מעוניינים להסדיר מעמד של בן זוג זר בישראל, לצורך פתיחה בהליך כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה שילווה אתכם לכל אורך ההליך עד להשגת התוצאה המבוקשת.

 


 


עודכן ב: 23/12/2020