הסדרת מעמד של בני זוג זרים בישראל אפשרית לביצוע באמצעות שני מסלולים שונים. מסלול אחד הוא הסדרת מעמד של "ידועים בציבור" שאינם נשואים ואילו המסלול השני הוא הסדרת המעמד של בני זוג נשואים.


הסדרת מעמד של "ידועים בציבור"


אפשרות זו היא הרלבנטית עבור בני זוג שמנהלים יחדיו משק בית משותף תחת אותה קורת גג וחולקים חיים משותפים ללא נישואין. הליך זה אורך כשבע שנים ובמסגרתו מתבצעות בדיקות לצורך בחינת "כנות הקשר" ומרכז חיים משותף פעם בשנה. הבדיקות כוללות בין היתר המצאת מסמכים שונים וריאיון אישי לכל אחד מבני הזוג.

הסדרת מעמד של זוג שנישא בנישואים אזרחיים בחו"ל

 

זוגות של אזרח ישראלי ואזרחית זרה רשאים להינשא בחו"ל מכיוון שבישראל הנישואין והגירושין הם בסמכותו הייחודית של בית הדין הרבני. על כן, בן זוג שאינו יהודי אינו יכול להינשא ברבנות מאחר שמדינת ישראל אינה מאפשרת לערוך נישואים אזרחיים בשטחה ולכן בני הזוג מחויבים לצאת לחו"ל כדי להינשא.

 

חשוב להבהיר כי הליך הסדרת המעמד כרוך בהוצאות כספיות משמעותיות הנובעות מעלות כרטיסי הטיסה, תשלום האגרות, שהות בישראל כמו גם עלותם של שירותי תרגום ואימות של המסמכים הרלבנטיים. בעייתיות נוספת שנלווית להליך היא הצורך ביציאתם של שני בני הזוג להינשא מחוץ לישראל כאשר בן הזוג הזר עלול למצוא את עצמו מסורב כניסה לישראל.

 

זאת מכיוון שנהלי משרד הפנים מחייבים את בן הזוג הנשוי להזמין לישראל את בן הזוג הזר לישראל מראש. הליך הסדרת המעמד עבור בן זוג זר של אזרח ישראלי הוא קצר יותר לעומת הליך הסדרת המעמד לידועים בציבור ועשוי לארוך בין 4-6 שנים.

 

היכן פותחים תיק לצורך הסדרת מעמד של בן זוג זר בישראל?

 

כאשר בני הזוג גיבשו החלטה ביחס להליך המבוקש עבורם, יש צורך לתאם פגישה במחלקת אשרות במשרד הפנים באזור מגוריו של האזרח הישראלי. ההמתנה הראשונית לפתיחת התיק במחלקת אשרות על פי רוב אורכת בין שלושה חודשים ועד שישה חודשים, תלוי בעומס שבו נתונה הלשכה הרלבנטית.

לצורך פתיחת תיק חיים משותפים במחלקת אשרות בני הזוג יצטרכו להגיש מספר מסמכים שביניהם תעודת לידה של בן הזוג הזר כשהיא מאומתת ומתורגמת, תעודת יושר מאומתת ומתורגמת, תעודת מצב אישי או תעודת גירושין מאומתת ומתורגמת, תועודת נישואין במקרה של הליך לשני זוג נשואים. נוסף על כך קיימת דרישה של רשות האוכלוסין וההגירה כי כל המסמכים הרלבנטיים ממדינת המוצא של בן הזוג הזר יהיו מאומתים ומאושרים בחותמת אפוסטיל.


חותמת אפוסטיל

 

לצורך הכרה של מדינה אחת במסמך רשמי של מדינה זרה נדרשה בעבר שרשרת חתימות ארוכה ומסורבלת. חותמת אפוסטיל למעשה מהווה אישור לכך שהמסמך הרשמי שמקורו במדינה הזרה הוא אותנטי ומקורי. מאחר שמדינת ישראל חתמה על אמנת האג (הידועה גם בשם אמנת האפוסטיל) ואשררה אותה היא רשאית להשתמש באפוסטיל לצורך פישוט הליכי הכרה במסמכים ציבוריים רשמיים שהופקו על ידי רשויות המדינה הזרה.

מסמכים חיוניים בפתיחת תיק חיים משותפים

 

לצורך הוכחת קיומו של קשר זוגי בין בני הזוג הם יצטרכו להציג בפני משרד הפנים הוכחות דוגמת מכתבים, תמונות משותפות, הודעות וואטסאפ, התכתבויות בפייסבוק , בטוויטר ועוד.


נוסף על כך ניתן להציג מכתבי המלצה ממכרים ומחברים כמו גם הוכחות נוספות לצורך הוכחת הקשר בין האזרח הישראלי ובין האזרח הזר.

 

פתיחת תיק חיים משותפים - הריאיון

 

אחרי שהזוג העביר את כל המסמכים הנדרשים ייקבע להם מועד לקיום ראיון שהוא השלב המכריע שבהתאם לתוצאותיו ייקבע המשך ההליך. בפועל מדובר בחקירה שמהלכה ירואיינו בנפרד שני בני הזוג ויישאלו שאלות אודות היכרותם , הקשר הזוגי שהם מנהלים ועוד. יובהר כי לעיתים מתן מענה לשאלה שאינו תואם בדיוק את תשובת בן הזוג עלול להוביל להפסקה של ההליך להסדרת המעמד.

 

יש לך שאלה?

פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית

 

אחרי מעבר מוצלח של הריאיון, תינתן לבן הזוג הזר אשרה מסוג ב/1 כללי שתקפה למשך שנה. מדובר באשרה שמאפשרת לבן הזוג הזר לעבודה בכל מקום בו יחפוץ בישראל אשר אינה מגבילה אותו לעבודה בענף ספציפי. בהמשך תוארך האשרה עד לתקופה מצטברת מרבית של שלוש שנים, כאשר בתום כל שנה יבחן משרד הפנים את כנות הקשר בין בני הזוג ויערוך להם ריאיון זוגי. לאחר כשלוש שנים תינתן לבן הזוג הזר אשרה מסוג א/5 לתקופה של שנה וכעבור שבע שנים תינתן לו תושבות קבע.

 


עודכן ב: 23/12/2020