כיצד נתבע בגין נזקים גופניים?

 

נזקים גופניים יכוסו במסגרת תביעות נזיקין בהן תידרשו להוכיח רשלנות של העירייה למשל. אבל למי שבידיו פוליסות ביטוח פרטיות כגון: תאונות אישיות, ביטוחי מנהלים, בעלי כיסוי של נכות מתאונה ו/או אובדן כושר עבודה ניתן לתבוע מבלי שמישהו יישא באחריות לקרות הנזק אלא די שנוכיח את הנזקים. בכפוף כמובן לתנאים סייגים והחריגות הקיימות בכל פוליסה.

 

אגב, חשוב לבדוק ולהפעיל את סעיף השחרור מתשלום פרמיה בתקופת הפגיעה ואי הכושר. רכיב זה קל יותר למימוש וההחרגות בו מעטות יחסית.

 

תביעה נגד הביטוח הלאומי

 

לא כולם יודעים שכל אדם רשאי לתבוע את המוסד לביטוח לאומי בכל תאונה, גם אם איננה קשורה לעבודה וגם אם לא תותיר נכות צמיתה. יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי בתוך 90 יום מקרות התאונה.

 

ביטוח תלמידים

 

במקביל, כל תלמידי בתי הספר והגנים זכאים לתבוע בגין פגיעות מתאונה באשר היא, ובכפוף לתנאי הפוליסה. כך שגם בכל אותם מקרים של החלקות על הקרח ברחוב או בחצר יש סיכויי לקבל פיצויי, ולו חלקי, בגין הכאב והסבל שעוללה הסופה.

 

פיצוי בגין נזקי רכוש על סוגיהם הרבים

 

פגיעה ברכבים


הרכבים מכוסים במסגרת ביטוח מקיף. במידה ואין ביטוח מקיף יהיה קשה יותר לתבוע ונדרש להוכיח רשלנות כנגד העירייה. כך למשל במקרה שעץ קרס על רכב, תמיד העירייה תבוא ותטען שהיות ומדובר בסופה חריגה בעוצמתה הגובלת בכוח עליון, אין היא חבה בגין הנזקים. אך עדיין רצוי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום ולבדוק את הנסיבות הספציפיות של כל אירוע ואירוע.

 

פגיעה בדירות


כעקרון, נזקי סופה ושיטפון כלולים בפוליסות ביטוחי דירה או בתים משותפים וכן במסגרת ביטוחי מבנה ותכולה שעושים בעת קבלת המשכנתא, כך שקיימת סבירות גבוהה שלמרבית קוראינו קיימת פוליסה.

 

עשרת הדיברות להגשת תביעה במקרה של פגיעה ברכוש

 

כדי להקל עליכם ריכזנו את עשרת הדברות במקרה של פגיעה ברכוש, כאשר הם לא בהכרח רשומים בסדר כרונולוגי או לפי סדר חשיבות. עם זאת, עליכם להקפיד על כל רכיב:

 

1. יידעו את חברת הביטוח על המקרה. זכרו והקפידו להוכיח כי דיווחתם על המקרה אם באמצעות הקלטת שיחות ו/או שליחת טופסי הדיווח בדואר רשום עם אישור מסירה.


2. פנו אל שמאי פרטי והזמינו אותו לסקר ולהעריך הנזקים.


3. הקפידו על תיעוד הנזקים מהרגע הראשון עד לתיקונם, כולל שלב התיקונים. חשוב לצלם כמה שיותר בתמונות ובצילומי וידאו.


4. דרשו ביקור מהיר של מומחה או נציג מטעם חברת הביטוח. לרוב שולחים נציג מטעם חב' ש.ח.ר ולא שמאי, אולם כדאי לעמוד על כך שיבוא גם שמאי. חובה שאדם מבוגר יהיה נוכח ויראה את כל הנזקים הנטענים, וחשוב מכך רצוי לתאם מראש ובעת הביקור שיהיה נוכח גם שמאי מטעמכם על מנת למזער את הניסיונות לדחות את התביעה ולבצע תיקונים זולים יותר ויעילים פחות.


5. הקטינו את הנזק! חובת הקטנת הנזק חלה על המבוטח. הנכם נדרשים להוציא ריהוט מבין השלוליות מיד לאחר שמבחינים בכך, הנכם נדרשים לייבש, ככל הניתן, חפצים ורכוש ולא להשאירם במקומם בבחינת "ראיות" שאסור להזיזם עד בואו של השמאי. חובה להוציא את המים הנקווים במרתפים ובדירות על מנת למזער הנזקים ככל הניתן. חברת הביטוח לא תשלם עבור נזק שניתן היה למנוע או לצמצם במאמץ סביר כגון ע"י גריפת המים החוצה או הרמת החפצים וייבושם.


6. אל תשליכו חפצים! אסור בתכלית האיסור להשליך חפצים שאותם אתם טוענים שנהרסו עקב הספה והגשמים, בטרם הגיע נציג של חברת הביטוח, ראה את הפריט והרכוש שניזוקו ותיעד אותו. בין אם מדובר בשטיח או בבגדים שהעלו עובש או מכשיר חשמלי שניזוק ונהרס שאחרת חב' הביטוח תטען כי לא הוכח למשל שהייתה טלוויזיה 50 אינץ בסלון או שמא לא תכיר בכך שמדובר בשטיח יקר כנטען ע"י המבוטח.


7. שמרו קבלות - במידה ובידיכם קבלות עבור רכישת הציוד, הרכוש הבגדים והריהוט שנהרסו חובה להציגם בפני נציג חב' הביטוח ובכך למנוע ויכוחים על שווי הרכוש. אולם לא פחות חשוב לשמור כל חשבונית וקבלה בגין תיקונים שביצעתם בעקבות הנזקים. אם הזמנתם בעלי מקצוע, למשל, כדי לשאוב את המים מהמרתף וכו' חשוב שתהיה בידכם חשבונית מס או קבלה כדי להוכיח זאת.


8. בכל מקרה רצוי לקבל חוות דעת של שמאי מטעמכם על מנת להתרשם מההבדלים בין מה שחב' הביטוח מוכנה לפצות ולתקן לבין הנזקים בפועל. מן הסתם חוות הדעת של חב' הביטוח הנן על הצד המינימליסטי ואילו חוות דעת של שמאי מטעם המבוטחים הינן גבוהות יותר מהנזקים האמיתיים ולכן, חשוב לדעת גם כיצד לקרוא את חוות הדעת השונות ולא להתייחס אל אף אחת מהן כתורה מסיני.


9. אך ורק במקרים דחופים ורק לאחר שדיווחתם לחב' הביטוח ונציג מטעמם לא בא לתקן בזמן סביר, ניתן לתקן את הדברים הדחופים ע"י בעל מקצוע פרטי ולדרוש החזר מחב' הביטוח. באופן כללי חב' הביטוח לא מוכנה להכיר בתיקונים שנעשו באופן עצמאי. על פי תנאי הפוליסה זכותה של חברת הביטוח, לשלוח בעלי מקצוע מטעמה (ובכך להקטין עלויות) וחמור מכך עלול להיגרם מצב שבו חב' הביטוח תדחה את התביעה בטענה שלא יכולה לאמוד את הנזק לאחר שתוקן וכך נגרם נזק ראייתי באשמת המבוטח.

 

10. ולבסוף, מה עם נזקים כתוצאה מהפסקות חשמל? חשוב לדעת גם מה לא כולל הכיסוי הביטוחי הרגיל:


א. נזקים שנגרמו כתוצאה מהפסקות חשמל לא יהיו מכוסים במסגרת ביטוחי הדירות וביטוח תכלות הדירה. במקרים מסוימים ניתן לתבוע את חב' החשמל (לא פשוט).


ב. נזקים שנגרמו כתוצאה מתחזוקה לקויה או העדר תחזוקה שוטפת כגון ניקוי מרזבים ובשל כך הביטוח הרגיל אינו מכסה נזקים שנגרמו כתוצאה מחדירת מי גשם מהגגות או מהקירות החיצוניים.


ג. בביטוח דירות רגיל בדרך כלל אין כיסוי נזקי צנרת (בדקו אצלכם רצוי להוסיף) כך שנזקים שנגרמו כתוצאה מפיצוצים בצנרת עקב הקור ו/או קפיאת המים בדודים ובצנרת- לא יכוסו. כלומר, בפוליסה הרגילה אין כיסוי לנזקי הקרה, הסופה של השנה עלולה לגרום בעיה של ממש בנושא זה לנוכח הידיעות בתקשורת על כך שבבתים רבים קפאו המים בצינורות.


ועוד לא דיברנו על נזקים לבעלי העסקים הקטנים ולא לחקלאים ולא למפעלים הגדולים שעובדיהם לא הגיעו לעבודה ולא על איחורים בהזמנות וכו'.

 

אולם ניסינו לתת מענה לנזקי גוף שנגרמו וליידע שיש כתובת בין אם זה במסגרת פוליסות ביטוח מנהלים, אובדן כושר עבודה, נכות, תאונות אישיות, ביטוח תלמידים וביטוח לאומי תאונות. גם בנזקי הרכוש יש פתרון בדמות ביטוח מקיף לרכב או ניסיונות להוכיח רשלנות של העירייה או ועדי בתים משותפים, במקרים של עצים או ענפים שקרסו. לצד ביטוח דירות מבנה ותכולה במסגרת ביטוחים פרטיים או ביטוחי משכנתאות. ניסינו להאיר ולהעיר מה לעשות ומה לא לעשות, אילו נזקים מכוסים בפוליסה ואילו נזקים אינם מכוסים.