תאונות דרכים וביטוח

מהי תאונת דרכים?

תאונת דרכים- מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות חבורה,

יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו..

הידרדרות או התהפכות של הרכב, או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה או מרכב חונה או עומד..

וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו..

או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב , ובלבד שבעת השימוש, לא שינה הרכב את ייעודו המקורי ..

מהו רכב מנועי?

רכב הנע בכח מיכני על פני הקרקע ועיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית,

לרבות רכבת, טרקטור, מכונה ניידת הכשירה לנוע בכוח מיכני בכביש...

ולמעט : כסא גלגלים, עגלת נכים ומדרגות נעות.

מהו שימוש ברכב?

נסיעה ברכב, כניסה או יציאה מהרכב, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול דרך או תיקון דרך שנעשה בידי המשתמש בו או ע"י אדם אחר שלא במסגרת עבודתו.

החרגות:

לא יראו כתאונת דרכים מקרים אלו:
* מעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום לנזק לגופו או רכושו של אחר.
* טעינתו של מטען או פריקתו כשהרכב עומד..

בחינת מקרים שונים?

תאונה במעלית?
במלגזה?
בעגורן?
בקלנועית?
ברכבת?
פיגוע של מתאבד?
תיקון פנצ'ר?
התחשמלות?
סגירת דלת על היד/רגל?
ניסיון למנוע גניבת הרכב?
טיפוס על הרכב ונפילה ממנו?
הולך רגל שנבהל ונפגע ללא מגע עם הרכב?
תאונה במוסך?

מיהו נפגע?


יראו כנפגע גם אדם שקרוב משפחה מדרגה ראשונה נפגע בתאונה ואותו אדם נגרם לו נזק נפשי של ממש כתוצאה מפגיעת קרובו.

נסיעה ללא רישיון נהיגה:


נסיעה ללא רישיון תקף ככלל שוללת הזכות לתבוע פיצויים מכוח החוק לנפגעי תאונות דרכים, אולם יש לבדוק מה הסיבה לכך שהרישיון נהיגה לא תקף החל מהמקרה הקל של תלמיד נהיגה וחשוב יותר גם במקרה של אי חידוש רישיון מטעמים כלכליים כגון אי תשלום קנסות או אדם שלא חידש רישיונו עקב אי תשלום האגרה יהא זכאי לפיצוי במידה והתאונה אירעה במהלך שנה אחת בלבד מיום אי התשלום.

נסיעה ללא ביטוח חובה:


כל בעל רכב חייב לוודא כי הוא נוהג או מתיר נהיגה לאחר ברכבו כשיש ביטוח חובה תקף המכסה את בעל הרכב ואו מקבל השימוש ברכב. חובה לוודא כי הכיסוי הביטוחי חל שריר ותקף.


יש לשים לב האם הביטוח תקף לכל נהג או רק לנהג נקוב בשם, לשים לב האם הביטוח חל גם על נהג חדש, לשים לב שאין המדובר בנהיגה פרטית והכסוי הביטוחי הוא "סחר מכר" , לעיתים הכיסוי הביטוחי לא מכסה נהיגה ביום שבת, לוודא כי לנהג יש רישיון נהיגה על הרכב/אופנוע (מבחינת רישוי על רכב אוטומטי בלבד או בהגבלת סמ"ק).

קרנית


קרנית הינה קרן שהוקמה לצורך פיצוי נפגעי תאונות דרכים שנפגעו על ידי מי שאין פקודת הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים חלה עליו, כלומר מי שנפגע על ידי נהג שאין לו ביטוח חובה תקף או מי שנהג ללא רישיון נהיגה או במקרים של תאונות פגע וברח.


קרנית חוזרת בתביעת שיבוב (דרישה להחזר כספים ששילמה קרנית לנפגע ולמוסדות רפואיים שונים ועורכי הדין הוצאות משפט וכו') לנהג שפגע או לבעל הרכב שהתיר שימוש ברכב מבלי שיש כיסוי ביטוחי.


לעיתים המדובר באנשים תמימים שלא יודעים לאיזו צרה נכנסו בהתירם שימוש ברכב ללא כיסוי ביטוחי ולעיתים המדובר בשרלטנים שעל מנת לחסוך בכספים של פרמיות ביטוח חובה מסתכנים וחמור מכך מסכנים אחרים- חברות שליחויות למיניהן.

היזהרו מלנסוע ללא רישיון נהיגה וביטוח חובה תקפים או להתיר לאחר שימוש בכלי רכב שבבעלותכם מבלי שיש רישיון נהיגה וביטוח חובה המכסים את המקרה.


עשרת הדיברות:

1) החלפת פרטים רצוי לצלם את הנהג המעורב , את הרכבים המעורבים ואת מיקומם בזירה.
2) משטרה/מד"א? רצוי לא חובה , ניתן לדווח למשטרה גם כעבור מס' ימים.
3) תאונת דרכים או תאונת עבודה? מה רצוי? מה מצוי?
4) פנה לבית החולים-מיד, בהקדם האפשרי.
5) ספר לרופאים על כל התלונות והבעיות הרפואיות מהן הנך סובל ואל תשכחו דבר החל מכאבי ראש, צוואר, הקאות, כתפיים, צלעות, גב עליון ותחתון, שפשופים שריטות –הכל.
6) קופת חולים מאוד חשוב להתעקש על ביצוע צילומים והדמיות החל מרנטגן נוספים, מיפוי עצמות, c.t , I.R.M. לא מרוצים מהרופא ניתן להחליפו בסוף כל רבעון. אספו כל התיעוד מרשמים, הפניות, אישורי מחלה- הקפידו ללכת לכל טיפולי הפיזיוטרפיה – כאן הגודל קובע.
7) אספו חשבוניות/ קבלות –תרופות, מוניות, חניות, משלוחים, עזרה בבית, הסכם שכירות, שכ"ל-כדי להוכיח הפסדים צריך להמציא ראיות.
8) לשכירים-בקשו אישורי מעביד בדבר היעדרות בפועל מהעבודה ואי קבלת תשלום או תשלום ע"ח ימי מחלה-אישורי מחלה של רופא משפחה זה לא משכנע את חברות הביטוח. לעצמאים שבינינו במידת הניתן שדוחות מע"מ ומ"ה ישקפו את היעדרותכם מהעסק.
9) לצלם במצלמה רגילה בזמן אמת את כל הכחולים ואדומים שעל גופכם/ לצלם אתכם עם התחבושות/ צינורות/ קביים כל האביזרים- רצוי תמונות איכותיות ולא להתקמצן.
10) לא לדבר עם אף אחד בפרט לא עם חוקרים פרטיים-איש אינו חפץ בטובתכם.
11) והדיבר החשוב מכל בחרו עו"ד מנוסה/מקצוען שזהו תחום עיסוקו העיקרי ולא לחסוך בלאו הכי - שכ"ט עורך הדין הוא באחוזים- קבוע על פי דין ומתווסף לפיצוי בגין הנזקים כך שלמעשה משולם ע"י חברת הביטוח.


ראשי נזק לצורך חישוב הפיצויים:


הפסדי שכר
הוצאות נסיעה
הוצאות רפואיות
עזרה בבית
הוצאות מיוחדות- התאמת הבית, מזגן, כביסות, שכ"ל, שיעורים פרטיים וכו'
כאב וסבל-עוגמת נפש (תרתי משמע).

טיפים:

רצוי לבטח במידת האפשר גם בביטוח מנהלים פרטי, פיצויים אלו מתווספים לפיצויים המשולמים ע"י חב' הביטוח חובה והביטוח לאומי ללא ניכוי.

ביטוח אובדן כושר עבודה או ביטוח נכות?

בביטוח נכות מתאונה או מחלה אתם הקובעים את שווי הפיצוי לפי הפרמיה שהנכם מבטחים אתכם. תגמולי ביטוח זה לא חבים במס הכנסה מאחר שזה פיצוי בגין נזקי גוף.

כיטוח אובדן כושר עבודה יתרונו שהוא באופציה האופטימלית (שהיא הפאסימית ביותר בפן הרפואי) ניתן לקבל פיצוי של עד 75% מגובה השכר שדווח לחב' הביטוח- אבל הסייגים והאותיות הקטנות כמעט תמיד מחייבות פנייה לערכאות בשלב מוקדם או מאוחר יותר. פיצוי בגין אובדן כושר עבודה כמוהו כשכר עבודה החייב במס הכנסה.

במידה ומדובר בת"ד שהיא גם תאונת עבודה, מחשב בית המשפט את הנזק המוערך בהתאם לנתוני הנפגע החל מדרגת נכות, שכרו, גילו, הוצאות וכו' ולבסוף מקזזים את הסכומים שמגיעים ושיגיעו מהמוסד לביטוח לאומי- יש מקרים, לא מעטים, שבהם תקבולי המוסד לביטוח לאומי "בולעים" את סכום הפיצויים שאמורים להתקבל מחברת הביטוח. במקרה שכזה יש אפשרות לשלם עוד 25% מעבר לשיעור הפיצויים שנפסקו וזאת במקרה שהרכב /אופנוע שהיה מעורב בתאונה לא שייך למעביד אלא בבעלות פרטית של הנפגע, על עורך הדין לפנות למוסד לביטוח לאומי בפניה רשמית ובמקרה מיוחד שכזה הפיצוי יהיה לפחות 125% ולא רק 100%.


עודכן ב: 02/01/2014