כאשר אתה מוצא עצמך בסיטואציה בה אתה מעוכב, או חלילה עצור בתחנת משטרה, לפני החקירה מוטב שתקרא בעיון ההמלצות המפורטות, כ"עשרת הדיברות", ממש כפי שנכתבו במעמד הר סיני כי במקרה זה, הפתגם המפורסם "חיים ומוות בידי הלשון" הוא מהותי, משמעותי ומקבל משנה תוקף.


ראשית חשוב לדעת כי, אין שום חובה חקוקה בחוק לזימון חשוד באמצעות שיחה טלפונית, ובדרך כלל, כאשר אתה מקבל שיחה ממקור חסוי ומן הצד השני מזדהה חוקר או שוטר ומזמינך לתחנת המשטרה, אינך מחויב להתייצב על פי דין ותוכל לדרוש זימון בכתב, או על פי צו של בית משפט, כך שאין צורך להזדרז ולהתייצב בתחנת המשטרה, נוכח שיחת טלפון ויש צורך כי הדבר יהא ודאי וברור.


שנית, יש צורך לקבל את מלוא האינפורמציה, בגינה אתה דרוש למשטרה, האם מדובר בצורך בעדותך, בגין אירוע לו היית עד, או האם אתה נדרש כחשוד בגין ביצוע עבירה כלשהיא, נתונים אלו יוכלו לסייע בידך כבסיס מוצק, בגינו תוכל להתנהל בהמשך הדרך, חובה לעדכן אותך מהו פשר זימונך.


מהן זכויותיך כחשוד בחקירה משטרתית?


אל תשכח לעולם, כי כל דבר שאתה מוסר לשוטר, בין אם מדובר בשיחה טלפונית, שיחת חולין במסדרונות חדרי החקירה, או אגב נסיעה בניידת, או עישון סיגריה בחצר התחנה, עלולים לשמש כנגדך, לאחר שהחוקר יוכל לתעד אותם במזכר שיכניס לתיק החקירה כראייה קבילה לכל דבר ועניין.


במדינת ישראל הדמוקרטית, בה נחקק על דגלה, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, בעקבותיו שונה ועודכן חוק המעצרים, חשוב שתדע את זכויותיך כחשוד, בטרם חקירה תחת אזהרה, יש לך זכות בסיסית להימנע מהפללה עצמית וזכותך המלאה לדרוש ייעוץ עם עורך דין, בטרם החקירה, אותו חובה פועלת גם כלפי החוקר המשטרתי המחויב לאפשר לך שיחת טלפון עם עורך דין מטעמך ואף מחויב הוא להמתין להגעתו, תוך זמן סביר, די לעמוד על כך ולא להתחיל בחקירה עד למימוש זכותך בפועל.


בהרבה מקרים החוקר ינסה לשחק את משחק השוטר הטוב, וינסה להשפיע עליך בדרכי נועם, ויפזר מפשטים כגון "רק תיתן גרסה ותשתחרר", או יכנס לנעלי השוטר הרע ויבטיח לך כי "אתה תשב על התיק הזה שנים בכלא", ויפזר שלל הבטחות בהן ינסה להפחידך, במטרה להלחיץ אותך, כי ה"תיק תפור", על מנת לנסות ולחלץ ממך הודאת שווא, או גרסה כלשהיא, חשוב לצאת מנקודת מוצא שבה אתה עומד איתן על גרסתך ומבקש למצות מלוא זכויותיך טרם מתן הודעה כלשהיא.


אל תחתום על שום מסמך מבלי שקראת אותו, עד תום, כולל את האותיות הקטנות, אל תתפתה להבטחות חוקר או שוטר כזה או אחר, אינך מכיר אותו והוא אינו חברך הטוב ולא מעוניין בטובתך, הוא מבצע את תפקידו.


לחוקר המשטרתי כר נרחב לביצוע פעולות חקירה סמויות וגלויות, עומדים לרשותו מגוון אמצעים ושיטות חקירה המשלבים תחבולות שונות וייתכן כי אתה מוקלט בחדר החקירות, ייתכן אף כי אותו עצור השוהה יחד איתך בתא המעצר, עד למועד זימונך לחקירה במשרד החקירות, הוא מדובב המשתף פעולה עם המשטרה וכיוצא בזה.


בסיכום הדברים חשוב לזכור את הכללים המנחים, ניתן תמיד לבקש לפנות לקצין ממונה ולהמתין להגעת עורך הדין מטעמך, על מנת שיעניק לך את הייעוץ המקצועי והרלבנטי לאירוע, מבלי להיסחף תחת רושם מוטעה או אמצעי לחץ נקודתיים, בייחוד כאשר השלב הראשוני של חקירה הוא מעורפל ולא ודאי.


אמליץ בכל מקרה הקשור בסוגיה זו, לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ולקבל ייעוץ מקצועי, כבר בתחילת ההליכים.


מאת עורך דין ליאור בנימין