במהלך התקופה האחרונה העיר חיפה מופיעה בכותרות, בכל אמצעי התקשורת והמדיה השונים, בארץ ובעולם, לצערנו הרב, באור עגום ובהקשר שלילי.


העיר שחרטה על דגלה אורח חיים שלווים, תרבותי, זה לצד זה, מתוך כבוד הדדי לבני כל הדתות, מוצאת עצמה בלב ליבו של סכסוך מתמשך בעקבות הפגנות ההזדהות עם תושבי עזה, בוואדי ניסנאס ובמושבה הגרמנית - אתר תיירותי יפה ומשגשג שנהג למשוך אליו תיירים מכל העולם, הפך למגרש הפגנות סוער ורותח המשמש כבמה פעילה, לוהטת ודינמית בימים אלו, בשונה מהשגרה המוכרת.


האירוע שייזכר עוד שנים רבות התרחש בערב שישי, בו התקהלו מאות מפגינים, הפרו את הסדר הציבורי באזור, קראו קריאות מחאה, סגרו כבישים, רמסו את דגל מדינת ישראל, התפרעו והפריעו לשלוות התושבים באזור, כל זאת ועוד ללא אישור מוקדם ובניגוד גמור להנחיות המשטרה.


במהלך אותה הפגנה נעצרו מעל 20 מפגינים - שנעצרו בחשד לביצוע עבירות שונות כגון תקיפה והפרעה לשוטר, התקהלות אסורה ונחשדו כפורעי חוק אלימים, ביניהם פעיל ארגון מוכר, שטען כי אחד מהשוטרים תקף אותו וגרם לשבר ברגלו.


בהמשך, אותו אירוע סוקר בהרחבה באמצעי התקשורת ופורסם כי השוטר נחקר בשלטונות מח"ש, שיתף פעולה עם חוקריו, טען כי מדובר בעלילת שווא והכחיש מכל וכל אלימות או תקיפה מצידו.


במהלך ביצוע פעולות חקירה מגוונות, אגב גביית עדויות מעדים שונים במח"ש, הוחלט על ידי המפכ"ל להוציא את השוטר לחופשה בת 10 ימים


חשוב לזכור כי מח"ש שחגגה לא מזמן 25 שנות פעילות, הינו גוף חקירה עצמאי, שאינו קשור למשטרת ישראל, אלא כפוף לפרקליטות המדינה, מוסמך לחקור שוטרים ואזרחים במגוון עבירות בתחום הפלילי, בין היתר גם במקרים בהם נטען לשימוש בכוח בלתי סביר וכיוצא בזה.


מתחם הפעילות במח"ש הינו ייחודי ולא פשוט בכלל, בייחוד כאשר הוא אמור לאזן מחד בין פעילות מבצעית של שוטרים הממלאים תפקידם כחוק, כאשר נקראים הם לביצוע פעולות מורכבות, בהן נדרשת לעיתים רבות אסרטיביות, החלטיות וחתירה למגע לצורך ביצוע המשימה בהצלחה ומאידך, בין הרצון למגר השחיתות, פעולות פליליות ואלימות מיותרת, במקום בה איננה נחוצה כלל.


למעשה המחלקה לחקירות שוטרים הוגדרה ומוכרת לציבור בתואר "השומרת על השומרים", מורכבת מחוקרים מיומנים, פרקליטים וראשי מחלקות המתמחים בתחום הפלילי על רבדיו ומטפלים באופן בלעדי בקהל רב המונה מעל ל-30,000 שוטרים וקצינים.


אולם למרבה הפלא, דווקא כאשר עסקינן בלובשי מדים העוסקים בדרך שבשגרה בהליכי חקירה בתחום הפלילי, מדי יום, ונקלעים לסיטואציה בה הם מוזמנים לחקירה תחת אזהרה, או לבירור במח"ש, כחשודים, מצידו האחר של השולחן בחדר החקירות, לא תמיד מקפידים לפעול בהתאם לכללים המנחים והמתבקשים מחשוד הנחקר תחת אזהרה.


על כן חשוב להדגיש ולציין, לכל שוטר באשר הוא, לא משנה מה יהא מעמדו, תפקידו, או דרגתו, כי חשוב מאוד להקפיד ולשמור על "עשרת הדיברות" ועל כללי הברזל המוכרים ולהתייעץ עם עורך דין מקצועי ומיומן מטעמכם, בטרם החקירה, זאת על מנת לממש את זכות ההיוועצות ולעמוד על יתר הזכויות המוקנות לכל חשוד באשר הוא.


כללים אלו מקבלים משנה תוקף, בייחוד כאשר לתוצאות החקירה עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת, לאו דווקא בהקשר להגשת כתב אישום פלילי בערכאות השיפוטיות, אלא גם ביחס לתנאי עבודה, המשך שירות, דירוג שכר, קידום בארגון העמדה לדין משמעתי וכדומה.
אמליץ בכל מקרה הקשור בסוגיה זו, לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ולקבל ייעוץ מקצועי, כבר בתחילת ההליכים.

 

מאת: עורך דין ליאור בנימין