גילום מס והשלכותיו על תשלום ביטוח לאומי ומס הכנסה./ אריה בר און עו"ד (רו"ח)

לעיתים קרובות עובדים שואלים מה משמעות המונח "רכיב מגולם" או "גילום מס" המופיע בתלוש השכר שלהם.

גילום או "גילום מס" - באנגלית ( grossing up ) הינו מושג המתייחס לסכומים המופיעים בתלוש השכר של העובד ומשמעותו הינה, חישוב השכר ברוטו הנחוץ כדי להשאיר בידי העובד את השכר נטו בהתאם למה שנקבע בינו לבין מעבידו.

כשהמעביד מבצע חישוב גילום מס עליו להתחשב בתשלומי המס הכרוכים בכך: תשלום למס הכנסה ותשלום ומוסד לביטוח לאומי. מבחינת המעביד משמעות המונח "גילום מס" הינה, שעליו לשלם את המיסים בגין הטבות הניתנות לעובד בהתאם לשיעור המס השולי המוטל על שכר העובד.

גילומי מס הכנסה וביטוח לאומי נעשים, למשל, במקרים בהם העובד מועסק בחוזה אישי הנקוב בשכר נטו או במקרים בהם המעביד משתתף בתשלום המס על מרכיב מסוים של השכר. וכן, כאשר המעביד מבקש להחזיר לעובד הוצאה שמגיעה לו שהיא בחזקת הטבה שחייבת במס כגון: שווי רכב, שווי טלפון, שווי מתנות, שווי ארוחות או החזר הוצאות ביטוח ורישוי רכב. במקרים אלה בהם המעביד מבקש להעניק הטבה נטו לעובד עליו להעביר לרשות המיסים ולמוסד לביטוח לאומי את המס על הטבה זו במקום העובד.

העברת המס לרשות המיסים ולמוסד לביטוח לאומי בגין ההטבה נעשית דרך תלוש השכר של העובד. במילים אחרות, המעביד יוסיף ל"הכנסות" העובד את הסכום שהוא מבקש לתת לו נטו בתוספת המס על ההטבה, כך שבסופו של החישוב יישאר בידי העובד הסכום הנקי ממס שהמעביד ביקש להעניק לו.

לדוגמא אם הכנסות העובד מביאות אותו לשיעור מס של 50% והמעביד מעוניין לתת לו תוספת של 1000 ₪ נטו , הרי שהמעביד צריך להוסיף לשכר העובד 2000 ₪ , כך שאם ננכה מאלפיים שקל אלה מס ההכנסה בשיעור 50% (שיעור המס השולי של העובד בדוגמא זו) יישאר בידי העובד הסכום הנקי של 1000 ₪ . כמובן שיש להוסיף לעובד בסכום המגולם גם את התשלום לביטוח לאומי על הכנסה נקייה זו, כך שהתוספת לשכר הדרושה כדי להעניק לעובד נטו של 1000 ₪ בדוגמא שלנו הינה יותר מכפול מסכום הנטו.

מכיוון שהגילום נעשה בתשלום השכר של העובד וסכומים אלה מופיעים בטופס 106 הניתן לעובד בתום כל שנת מס, כאשר העובד מגיש בקשה להחזר מס לרשות המיסים מחמת שהיו לו באותה שנה הפקדות בקופות גמל באופן עצמאי , או שקיבל אישור לנכות זמנית או לצמיתות לפי סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה, החזר מס שנובע מגילום מס על ההטבות השונות יוענק על ידי רשות המיסים לעובד ולא יוחזר למעביד.