החוק בישראל אוסר על קיום משחקי מזל והימורים אלא אם כן ניתן אישור מיוחד; למפעל הפיס ולטוטו מותר אבל לכל אדם אחר אסור לארגן משחקי מזל. האם זה אומר שמי שמשחק קלפים עם חברים על כסף בבית עובר על החוק? ומה לגבי התערבות על תוצאות ליגת האלופות? בשורות הבאות נראה מתי הימורים ביתיים אינם עבירה על החוק ומתי הם חוצים את הגבול ומתקרבים אל מדורי הפלילים בעיתון וברשת.

זהירות, משחקי מזל

נתחיל עם החוק והדברים שהוא אוסר: החוק קובע עונש של עד שלוש שנות מאסר למי שמארגן משחק הימורים או הגרלה. מי שמנהל או מחזיק מקום שבו נערכים משחקים כאלה מסתכן גם הוא בשלוש שנות מאסר, גם אם הוא לא המארגן שלהם. מי שרק משתתף במשחק או אפילו רק נמצא במקום שבו נערך משחק שכזה מסתכן גם הוא במאסר. אדם שיטען שהוא רק נכח במקום שהו התקיים משחק אבל לא השתתף במשחק עצמו – עליו מוטלת חובת ההוכחה שהוא אכן לא השתתף במשחק. כאשר המשטרה מגיעה למקום שבו נערכים משחקי מזל היא רשאית להחרים את כל הציוד הקשור למשחקים אלה.

פוקר ושש-בש: מה נחשב כמשחק אסור לפי החוק?

ההגדרה המופיעה בחוק העונשין למשחק מזל אסור היא "משחק שבו עשוי אדם לזכות בכסף, בשווה כסף או בטובת הנאה לפי תוצאות המשחק, והתוצאות תלויות בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת". ישנם אם כן שני תנאים שצריכים להתקיים כדי שמשחק ייחשב כמשחק אסור:

 

- ניתן להרוויח ממנו כסף או שווה כסף.
- המשחק מבוסס על מזל ולא על יכולות אחרות.
 

תחרות הורדת ידיים, גם אם הזוכה מקבל כסף, היא תחרות חוקית שכן מדובר ביכולת, מצומצמת אמנם, אך עדיין יכולת. משחק סנוקר שבו המנצח זוכה בסכום כסף איננו משחק מזל כיוון שהוא מבוסס על יכולת – ויעיד על כך רוני אוסליבן. אך מה לגבי משחקים אחרים? האם פוקר הוא משחק מזל או שהוא תלוי ביכולת של המשחקים, כפי שטוענים שחקנים רבים? ומה לגבי שש-בש

כאשר מדובר במשחק קלפים, פוקר לסוגיו השונים הוא הנפוץ מכולם, ככל הנראה, הרי שבית המשפט פסק שמשחק מזל הוא "משחק אשר בו הגורם הדומיננטי המשפיע על סיכויי הזכייה הינו פועל יוצא של מזל ולא של יכולת". החוק קובע, כפי שראינו, שמשחק מזל הוא משחק שבו המנצח זוכה הודות למזל. בית המשפט הוסיף שמספיק שהמזל יהיה גורם דומיננטי בזכייה – גם אם הוא לא הגורם היחיד – כדי שהמשחק ייחשב כמשחק מזל.

כאשר בוחנים את משחק השש-בש, לעומת זאת, קשה לקבל תשובה חד-משמעית. לפני כמה שנים הפרקליטות דרשה את סגירתו של אתר משחקים באינטרנט שהציע משחקי שש-בש שבהם ניתן להרוויח כסף. תחילה טענה הפרקליטות שמדובר במשחק מזל – כיוון שהוא כולל הטלת קוביות. החברה שהפעילה את האתר טענה שמדובר במשחק שמבוסס על יכולת ואילו המזל איננו גורם דומיננטי בו – לא קל אולי לנצח שחקן מתחיל וטיפש שמקבל דאבלים בכל הטלה, אבל עדיין אפשר. בסופו של דבר הפרקליטות נסוגה מטענתה שמדובר במשחק מזל והסתפקה בהטלת מגבלות שונות על האתר. שש-בש, אם כן, הוא ככל הנראה משחק חוקי ואיננו משחק מזל.

משחקי מזל: לפעמים מותר

אז שש-בש הוא לא משחק מזל, ככל הנראה, אבל פוקר כן. האם זה אומר שאסור לנהל משחק פוקר בין חברים בבית? ומה לגבי התערבות על תוצאות משחקי ליגת האלופות בין חברים? האם גם זוהי עבירה על החוק?

ובכן, אל דאגה לא מדובר בהכרח בעבירה על החוק. החוק מכיר בכך שלעיתים משחקי מזל יהיו מותרים כשהם עומדים במספר תנאים:

 

1. הם לא פתוחים לכל אחד אלא נערכים בקרב קבוצה קבועה ומצומצמת (או בלשון החוק: "עריכתם מכוונת לחוג אנשים מסוים") למשל: חברים שנפגשים למשחק או שמתערבים ביניהם על תוצאות משחקים.


2. הם "אינם חורגים מגדר שעשוע או בידור" – לא מדובר בעסק מאורגן שמישהו מפיק ממנו רווחים אלא מדובר בהנאה שמהווה את העיקר.


3. הם "אינם נערכים במקום משחקים אסורים" אלא בבית פרטי, על חוף הים, בפארק הציבורי וכדומה ולא בקזינו מחתרתי או מועדון קלפים (בין שהוא חשוך ואפוף עשן ובין אם הוא נקי ומאוורר).

האם הבית יכול להיחשב כ"מקום משחקים אסורים"?

כפי שהזכרנו קודם, אסור להחזיק או לנהל מקום שבו מתנהלים משחקי מזל. בית שבו התקיים משחק אחד, גם אם המשחק הוא משחק מזל לכל עניין ודבר, איננו הופך מייד ל"מקום משחקים אסורים". החוק קובע שמקום יוגדר ככזה רק הוא מקום ש"רגילים לערוך [בו] משחקים אסורים" – דהיינו שלא מדובר במקרה חד פעמי. עם זאת, בית שבו נערכים באופן קבוע משחקי מזל כן ייחשב כמקום משחקים אסורים, גם אם הוא משמש למטרות אחרות – כמו מגורים, למשל. גם כאן חשוב להבין: בית שבו מתכנס טורניר פוקר קבוע בין חברים שנועד למטרות הנאה איננו "מקום משחקים אסור." רק כאשר המשחק נועד להפקת רווחים הרי שמדובר בעבירה על החוק.

השורה התחתונה: מתי מותר?

אם נסכם את כל האמור לעיל, ניתן לומר שמותר להמר בבית ואף לשחק משחקי מזל אבל רק עד גבול מסוים. כל עוד מדובר במשחק בין חברים, בעניין שמטרתו המרכזית היא שעשוע ולא הפקת רווחים, הרי שאין בעיה לערוך טורניר פוקר בין חברים בסלון. עם זאת, ברגע שמדובר באירוע שמקבל אופן קבוע, שנפתח לציבור רחב יותר ולא רק לחברים וכאשר מישהו מתחיל להרוויח מהמשחק באופן ברור הרי שייתכן ומדובר בהפרה של חוק העונשין. כמובן שבכל מקרה גבולי, בעיקר אם המשטרה מתערבת, כדאי להתייעץ עם עורך דין שמבין בתחום ויכול לתת את הייעוץ המשפטי הנחוץ.

עורך דין פלילי אלון ארז הוא עו"ד פלילי המתמחה בין השאר בעבירות הימורים. הוא מייצג לקוחות מכל רחבי הארץ בכל שלבי ההליך המשפטי: חקירה משטרתית, מעצר בטרם הגשת כתב האישום, שימוע, מעצר לאחר הגשת כתב אישום, שלב ההוכחות בתיק וערעור בעת הצורך.


עודכן ב: 31/01/2018