השירות הצבאי הוא בדרך כלל עתיר חוויות מסוגים שונים, חלקן ייזכרו לטובה, כמו טקס סיום הקורס, וחלקן פחות כמו תורנות שמירה בשלוש בבוקר. אחת החוויות היותר מפוקפקות, מהסוג שמומלץ להימנע ממנו, היא בדיקת סמים. כל חייל, גם מי שאף פעם לא התקרב לסמים, עלול להידרש לעבור בדיקה כזו. בין אם יש לכם סיבה לחשוש מהבדיקה ובין אם לא, מדובר בסיטואציה מלחיצה, פולשנית ולא נעימה, וחשוב שתדעו מה הזכויות שלכם ותבואו מוכנים.

 

חלקכם אולי נתקל כבר בתרחיש האימים הבא: שוטרי המשטרה הצבאית פושטים על הבסיס בוקר אחד, בליווי חוקרים וקצינים. לפעמים ביוזמת מצ"ח, לפעמים ביוזמת מפקדי היחידה. השוטרים או המפקדים מודיעים לכם שהם עורכים בדיקת פתע (או "פעולת מנע") לגילוי סמים, ושכולם מחויבים לתת דגימות שתן. החיילים מרוכזים בחדר או אולם כלשהו, ונדרשים למסור את תעודות החוגר שלהם. אחד השוטרים עומד ביציאה מהחדר ושומר שאף חייל או חיילת לא יצאו החוצה.

 

לאחר מכן אתם נדרשים להתלוות לשוטר או אפילו לשניים, ולתת את דגימת השתן בנוכחותם, כשדלת השירותים פתוחה והם מסתכלים עליכם כדי לוודא שאתם לא מרמים. נאמר או נרמז לכם שכדאי לכם לשתף פעולה, אם אתם לא רוצים לעמוד לדין על סירוב פקודה או על שימוש בסמים. לקינוח אתם מוחתמים על טופס שמאשר שביצעתם את הבדיקה "בהסכמה ומרצונכם החופשי".


אז מה בעצם לא בסדר בתרחיש הזה?

 

התשובה הקצרה היא: הכל. שום דבר מהתיאור שלעיל הוא לא חוקי. למצ"ח אין סמכות חוקית לבצע "פעולות מנע", כלומר בדיקות סמים גורפות שלא מבוססות על חשד פרטני, ללא אישור בכתב מהחיילים הנבדקים. אסור לחייב אתכם לתת דגימת שתן, ואסור להתנות את יציאתכם מהחדר או את החזרת החוגר בהסכמתכם לבצע בדיקה. הן לשוטרים והן למפקדים שלכם אסור לעצור אתכם, לעכב אתכם, או לאיים עליכם בסנקציות או עונשים כלשהם אם תסרבו לתת דגימה, ואסור להם אפילו לציין את הסירוב שלכם ברישום כלשהו. אסור להעמיד אתכם לדין על בסיס סירוב להשתתף ב"פעולת מנע", ובוודאי שאסור לחייב אתכם לחתום "מרצונכם" על טופס הסכמה.

 

המצב היחיד שבו חייל או חיילת מחויבים לתת דגימת שתן, היא כאשר מוצג לפניהם צו של קש"ב (קצין שיפוט בכיר) שהוצא נגדם באופן פרטני, לאחר שהתעורר חשד סביר שהם משתמשים בסמים. גם במקרה כזה, לחיילים יש זכות לסרב, אם כי הדבר עלול לגרור העמדה לדין.

 

מה אפשר לעשות בזמן אמת?

 

סירוב לשתף פעולה: אם לא מציגים בפניכם צו, ואתם לא מעוניינים לתת דגימת שתן, אתם יכולים פשוט לסרב. סביר להניח שיפעילו עליכם לחצים ויאיימו עליכם שסירוב להיבדק כמוהו כהודאה בשימוש בסמים, אבל כאמור, זה לא נכון ולא חוקי. יתרה מכך, אתם אפילו לא חייבים לנמק למה אתם לא רוצים להיבדק. מומלץ לשמור על קור רוח ולהסביר שיש לכם זכות לסרב ושאתם מעוניינים לממש אותה. זה עלול להיות לא נעים ולקחת זמן, אבל בסופו של דבר תשוחררו לדרככם.

 

סירוב להיענות לצו קש"ב: כאמור, צו קש"ב כן מהווה עילה חוקית לחייב אתכם במתן דגימת שתן, וסירוב לשתף פעולה עלול להוביל לחקירת מצ"ח נגדכם, ולהעמדה לדין באשמת סירוב להיבדק לשם גילוי סמים מסוכנים. זוהי עבירה שגוררת רישום פלילי מופחת (בניגוד למה שהיה נהוג בעבר), והיא דומה לעבירה של שימוש חד-פעמי בקנביס מבחינת רמת החומרה ורמת הענישה המקובלת. עם זאת, יתכן שתעדיפו את האפשרות הזאת על פני הסכמה לתת דגימה שתימצא חיובית, שבעקבותיה תיחשבו אוטומטית כמי שהשתמשו בסמים, ואף תועמדו לדין בגין עבירה זו.

 

התייעצות עם עורך דין: גם אם יש לכם סיבה לחשוש ממתן דגימה וגם אם לא – בכל שלב של התהליך אפשר ואף רצוי להתקשר לעורך דין מומחה לדיני צבא, שינחה אתכם כיצד לפעול. אם אין לכם גישה לעו"ד פרטי, המשטרה הצבאית מחויבת לקשר אתכם לסנגוריה הצבאית. אם אתם לא מצליחים מסיבה כלשהי ליצור קשר עם עו"ד, אתם רשאים לשמור על זכות השתיקה עד שהדבר יתאפשר.

 

תיעוד פגמים בהליך: גם אם בלחץ הנסיבות אתם מחליטים בכל זאת לשתף פעולה, מומלץ לשים לב היטב אם נפלו פגמים בהליך הבדיקה ואף לתעד אותם, אם אפשר. כל פגם, טכני או מהותי – כמו אי סדר בנטילת הדגימות, טעות ברישום הדגימה או הפעלת לחץ על חייל להיבדק – עשוי לעזור לכם בעתיד לערער על תקינות ההליך ולצאת זכאים במקרה של העמדה לדין.

 

והכי חשוב זכרו, אף פעם לא מאוחר מדי. גם אם חתמתם על טופס הסכמה, ואפילו אם נתתם דגימה והיא נמצאה חיובית, עורך דין מומחה לדיני צבא יכול לעזור לכם ובמקרים מסוימים אפילו להביא לזיכוי שלכם בבית הדין הצבאי. כבר קרה לא אחת שכתבי אישום שהוגשו נגד חיילים בוטלו למרות שדגימת השתן שלהם נמצאה חיובית, וזאת לאחר שהוכח שנפלו פגמים בהליך הבדיקה, שהחתימה על טופס ההסכמה נעשתה בכפייה, או אפילו שהסמים מצאו את דרכם אל גוף החייל או החיילת שלא בידיעתם.

 

נכתב על ידי עורך דין אלון ארז. 

 


עודכן ב: 25/05/2020